سنگی: به هیچ عنوان نقش مثبت قبول نمی‌کنم!
در گفتگو با هنرنیوز مطرح شد:
سنگی: به هیچ عنوان نقش مثبت قبول نمی‌کنم!
یک بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون معتقد است اگر نقشی حرفی برای گفتن داشته باشد کم و زیاد بودن آن فرقی ندارد و آن را خواهد پذیرفت.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۲

اکبر سنگی بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد معیارهای انتخاب نقش از نظر وی گفت: کافی است از یک نقشی خوشم بیاید بنابراین کوتاه و بلندی آن نقش برایم فرقی ندارد. به عنوان مثال من در سریال «در چشم باد» باوجودی که نقش کوچکی را بازی کردم اما خوشبختانه آن نقش کوچک در خاطره ها ماند چرا که حرفی برای گفتن داشت.
وی که همواره در کسوت نقش های منفی ظاهر شده است ادامه داد: به هیچ عنوان نقش مثبت قبول نمی کنم و همیشه در نقش های منفی ظاهر شدم حتی در فیلم سینمایی «قلاده های طلا» که نقش یک مامور وزارت اطلاعات را ایفا می کنم این مامور یک مامور وفادار نیست و به نوعی جاسوس است که باز هم نقش منفی تلقی می شود.
اکبر سنگی در پاسخ به این سوال که هم اکنون مشغول به چه کاری هستید تصریح کرد: در حال حاضر مشغول بازی در سریال«معمای شاه» به کارگردانی آقای ورزی هستم که در این پروژه نقش«حبیب الله ثابت پاسال» را بر عهده دارم که یک شخصیت بهایی و فراماسیونر است و زمانی که در سال ۳۲ شاه از ایران فرارمی کند و به فرانسه می رود این شخص یعنی حبیب الله ثابت پاسال به شاه یک چک سفید امضا می دهد تا شاه در فرانسه به راحتی زندگی کند و مشکل اقتصادی نداشته باشد. این شخص نمایندگی پیسی کولا و فولکس واگن را در ایران برعهده دارد و وارد کننده اصلی تجهیزات شبکه دوم تلویزیون در زمان شاه بوده است.
وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۲ سکانس از نقش من ضبط شده و قریب ۶ سکانس دیگر باقی مانده است یاد آورشد: بدیهی است که یکی از کارکردهای سریال های تاریخی، بیان حقایق در قالب دراماتیک است هر چند که ممکن است نگاه های مختلفی نسبت به یک مقطع تاریخی از سوی تاریخ نویسان وجود داشته باشد.
بازیگرسریال امام علی(ع) خاطرنشان کرد: معتقدم بازیگر موظف نیست حتما نسبت به یک نقش تاریخی که به او سپرده می شود تحقیقات فرامتنی داشته باشد بلکه باید به این امر علاقه مند باشد چرا که تحقیقات و مطالعه، در بهتر ایفا کردن نقش، به بازیگر کمک خواهد کرد. بنابراین من خودم هنگامی که قرار است در یک کار تاریخی بازی کنم. بسیار علاقه مندم تا آن شخصیت را کالبد شکافی کنم تا به درون نقش برسم. من این کاررا در سریال «کوچک جنگلی» که نقش مفاخر المُلوک را ایفا می کردم انجام دادم یا در سریال امام علی (ع ) که نقش عبدالله بن زُبیررا برعهده داشتم خود آقای میرباقری، اطلاعات جامعی نسبت به این شخصیت داشتند که در اختیار من گذاشتند. اما در سریال معمای شاه، متاسفانه اطلاعات زیادی به لحاظ تاریخی در مورد حبیب الله ثابت پاسال وجود ندارد و با وجودی که من در اینترنت جستجو کردم و حتی کتاب جستارهایی در تاریخ سیاسی ایران را مطالعه کردم اما نتوانستم رد پای روشنی ازاین شخصیت تاریخی پیدا کنم.
سنگی گفت: اعتقاد دارم هم باید منابعی نسبت به شخصیت های تاریخی وجود داشته باشد و هم اینکه، بازیگرانی که قراراست نقش های تاریخی را ایفا کنند علاقه مند به تحقیق در مورد نقش های خود باشند. واقعا برای یک بازیگر واجب است تا بداند آن شخصیت تاریخی را که قراراست بازی کند چه کسی است و چه پیشینه ای دارد واین کار میسر نخواهد شد الا با مطالعه کتب تاریخی و تحقیق در مورد آن شخصیت.
بازیگر سریال «در چشم باد» اضافه کرد: یکی از ضرورت های سریال «معمای شاه» شبیه سازی بازیگران نسبت به نقش ها بود. لذا شباهت های ظاهری بازیگران به نقش ها، به باورپذیری مخاطب کمک می کند.البته غیر از این امر نیز، شناخت کافی از شخصیت برای بازیگران حیاتی است.
اکبر سنگی با بیان اینکه بعید می دانم این سریال ۲۶ قسمتی برای بهمن ماه امسال آماده شود ادامه داد: هر چند که امیدوارم به این تایم برسد.
این بازیگرپیشکسوت سینما و تلویزیون تصریح کرد: معمولا کارهای تاریخی جذابیت دراماتیک خاصی برای مخاطبین ندارد مگراینکه کارگردان بتواند برای خلق چنین شخصیت هایی از المان هایی همچون تکه کلام های آن شخصیت ها، ظواهر و فرم مو و آرایش صورت و غیره استفاده کند که خوشبختانه آقای ورزی به عنوان کارگردان کار از این بابت بسیار مسلط هستند و به نظر می رسد اِشراف کاملی بر تاریخ صد ساله ایران دارند.
به گفته وی، حداقل کاربرد چنین سریال هایی برای مخاطب این است که به جای اینکه بخواهد کتاب های زیاد تاریخی را مطالعه کند تا بفهمد مثلا در دوران پهلوی چه گذشته است با دیدن این سریال به راحتی متوجه رویدادهای تاریخی در این مقطع خواهد شد هرچند که جذابیت های تصویری و بازی ها نیزغیرقابل انکار است.
وی با بیان اینکه امیدوارم این سریال الف ویژه یکی از سریال های پر مخاطب باشد به برخی از سریال های تاریخی – تاریخ عثمانی – که هم اکنون از شبکه های ماهواره ای برای مخاطب ایرانی پخش می شود اشاره کرد و اظهارداشت: اگر چه در این نوع سریال ها، بینندگان شاهد دروغ های تاریخی زیادی هستند اما عامل اصلی جذب مخاطب به واسطه لوکیشن ها، لباس ها،آرایش ها، تیپ ها وقیافه های بازیگران است.این درحالی است که معتقدم سریال «معمای شاه» حتی می تواند بینندگان را بیشتر از سریال های تاریخی شبکه های ماهواره ای جذب کند ضمن اینکه مخاطب، تاریخ کشور خود را در این سریال می بیند که می تواند جذاب تر باشد.
اکبر سنگی که در زمینه تهیه کنندگی نیز فعال است از دو فیلمنامه آماده برای تولید به قلم و تهیه کنندگی خودش خبر داد که بزودی وارد مرحله اجرایی خواهند شد.
کد خبر: 65667
Share/Save/Bookmark