«مشاعره» نوروزی «هوای تازه»‌ای در رسانه ملی
نگاهی بر برنامه های ادب محور سیما؛
«مشاعره» نوروزی «هوای تازه»‌ای در رسانه ملی
برنامه «مشاعره» که هر شب از آنتن شبکه آموزش پخش می شود یکی از پر مخاطب ترین برنامه هایی است که خیل ادب دوستان را دقایقی چند پای تلویزیون می نشاند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۲

«مشاعره» با اجرای دکتر اسماعیل آذر هرشب با رقابت چهار نفر از شاعران یا شعر دوستان در چند آیتم مختلف روی آنتن شبکه آموزش می رود و شب شکوه شعر فارسی را در آینه مرور و بازخوانی قرار می دهد. این برنامه که محدودیت سنی برای آن وجود ندارد توانسته است از خردسال تا سالخورده را در شب نشینی خود میزبانی کند. 

در ایام نوروز ۹۳ برنامه «مشاعره» جلوه ای دیگر یافت و همراه با بهار رنگ و بویی تازه گرفت. این نو شدن اگرچه لباسی نو بر قد و قامت این برنامه بود اما سبک و سیاق پیشین همچنان در آن جاری بود. 

نوروز ۹۳ با «مشاعره» ای آغاز شد که به جای رقابت چهار تن، تعداد بیشتری در آن به رقابت پرداختند. بیست شرکت کننده در آیتم های این برنامه حاضر شده و در کنار شور و هیجانی که از گود بزرگ رقابت آغاز شده بود شعرخوانی نمودند، علاوه بر آن حضور تنی چند از بازیگران سینما و تلویزیون در کنار مجری برنامه و شرکت کنندگان، نفسی تازه به این برنامه تلویزیونی بود که توانست ستاره ها را در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر یاری کند. گو اینکه تلاش تهیه کننده و کارگردان این برنامه برای دیده شدن آن، از هزارتوی هنر است که موسیقی و شعر و سینما را با یکدیگر در آمیخته و پرچم ادب را بر آن به اهتزاز درآورده است. 


آیتم دیگری که برای برنامه نوروزی «مشاعره» در نظر گرفته شده بود ضرب المثل های ایرانی است که ممکن است حضورشان در ذهن مردم کمرنگ شده باشد؛ آیتمی که بازیگران با اجرای یک نمایش کوتاه به بیان ضرب المثل مورد نظر می پردازند و دریچه ای تازه به گذشته فرهنگی و خصوصا فرهنگ شفاهی می گشایند؛ بخش چیستان و سئوال های ادبی نیز در این رقابت آیتمی شیرین به حساب می آمد که توانسته بود بر شور و هیجان این مجموعه در ایام نوروز بیفزاید. 

برنامه «مشاعره» در دوره نوروزی خود از حضور بازیگرانی چون شبنم قلی خانی، گلاره عباسی، کامران تفتی، محسن افشانی، علیرضا جاویدنیا، منوچهر آذری، عباس محبی، اصغر سمسارزاده، حمید حامی، محمد رضا عیوضی، محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، میرطاهر مظلومی، افشین زینوری، مریم سعادت و هنگامه مفید بهره مند بود که در سری نوروزی این برنامه این بازیگران در هر قسمت دو نفر سرگروه دو گروه ده نفره بودند که علاوه بر ایجاد شکلی تازه در برنامه «مشاعره» مخاطبان بیشتری را با خود همراه کرد زیرا اگرچه شعر و موسیقی از دیرباز با یکدیگر پیوند ناگسستنی دارند و در دوره های پیشین این برنامه تلاش شده بود تا این پیوند به قوت بیشتری با نوای ساز و موسیقی همراه باشد اما اینبار اندک جلوه ای که از فضای مدرن ناشی از حضور بازیگران سینما و دکور متفات در سبک سنتی برنامه در پیش گرفته شد نشان داد، شعر ایرانی قابلیت های فراوانی دارد و می تواند در زندگی مدرن نیز تداوم حیات داشته باشد و در جای جای آن خوش بدرخشد. 

به طور کل اغلب شرکت کنندگان این برنامه در ایام نوروز از دور و نزدیک کشور در این برنامه حضور دارند که کهنسال ترین شرکت کننده آن یک زن و مرد ۷۰ ساله بودند و یک کودک ۱۱ ساله نیز کم سن و سال ترین شرکت کننده سری نوروزی این برنامه بود. 

«مشاعره» نوروزی ویژگی دیگری را که با خود همراه داشت استعانت شرکت کنندگان از اشعاری بود که تازگی داشتند و کمتر شنیده بودند؛ به واقع در این دوره به جای آنکه شرکت کنندگان از دیوان شعرای بزرگی چون حافظ و سعدی که بارها شنیده شده اند نمونه بیاورند به سراغ شاعرانی رفته بودند که دیوان اشعارشان کمتر خوانده شده است همچون فرخی سیستانی، منوچهری، خواجوی کرمانی، سنایی و شاعران نوپردازی که در دوره معاصر به سرایش شعر پرداختند. 

برنامه«مشاعره» در سری نوروز ۹۳، از همکاری بانک ملت برخوردار بود اما ای کاش این حمایت ها را رسانه ملی به تمامی از برنامه های فرهنگی به عمل می آورد تا دست و بال برنامه هایی از این دست بسته نماند. 

م.خ

کد خبر: 70319
Share/Save/Bookmark