امضای تفاهم نامه سه جانبه در جذب مشارکت و سرمایه گذاری بناهای تاریخی ماکو
امضای تفاهم نامه سه جانبه در جذب مشارکت و سرمایه گذاری بناهای تاریخی ماکو
به منظور همکاری مشترک در جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در حفاظت ، مرمت، احیا و بهره برداری از مجموعه بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی تحت اختیار صندوق احیا در محدوده منطقه آزاد ماکو، روز دوشنبه ۸ اردیبشهت ماه تفاهم نامه سه جانبه ای بین صندوق احیا، اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو در محل صندوق احیا منعقد شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶
به گزارش هنرنیوز،احسان ایروانی دراین رابطه گفت: نظر به درخواست سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص ایجاد شرایط قانونی و واگذاری اماکن تاریخی تحت اختیار صندوق، این موسسه پس از طی مراحل مورد توافق در این تفاهم نامه نسبت به واگذاری اماکن تاریخی و فرهنگی یاد شده در تفاهم نامه به سرمایه گذاران صلاحیت دار معرفی شده از جانب سازمان مذکور با رعایت شرایط فنی، اقتصادی وکاربری متناسب و چارچوبهای قانونی مرتبط اقدام خواهد نمود. 

ایروانی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو با همیت متولیان آن و قابلت‌های قانونی موجود، شرایط و زمینه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی بواسطه تهیه طرح توجیهی و امکان‌سنجی احیا و بهره‌برداری متناسب از اماکن تاریخی منطقه را برقرار می‌کند و در تناسب با سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی و برنامه‌های کلان منطقه آزاد، به ارتقاء میراث فرهنگی و گردشگری در این رابطه می‌پردازد. 

ایروانی همچنین افزود: صندوق احیا، اداره کل سازمان میراث فرهنگی و سازمان منطقه آزاد ماکو در زمینه شناسایی اماکن تاریخی و فرهنگی واجد ارزش و راهبری و هدایت به سمت تعیین کاربری متناسب و جذب سرمایه گذاری غیردولتی برای احیاء و بهره برداری همکاری و هماهنگی لازم خواهند داشت و در جهت تسریع در اجرای کلیه مفاد این تفاهم نامه، کمیته مشترک سه جانبه متشکل از نمایندگان امضاء کنندگان تفاهم نامه، بلافاصله پس از انعقاد تفاهم نامه با معرفی مدیران مربوطه در سازمان تشکیل خواهد شد .

جلیل جباری مدیرکل اداره میراث فرهنگی آذربایجان غربی با تاکید بر همجواری این استان با کشورهای همسایه گفت: علاوه بررشد تجاری و صنعتی ماکو به واسطه همرزی این استان با کشورهای آذربایجان و ترکیه و نزدیکی با مرز عراق ، رسیدگی به آثار فاخر تاریخی و فرهنگی مورد توجه این اداره کل است. وی اظهار امیدواری کرد: امیداست باتوجه به تکمیل مطالعات اقتصادی و فنی در قالب یک پکیج کاربردی، با امضای این تفاهم نامه شرایط مناسب جهت جذب سرمایه گذار ایجاد و به رشد و توسعه پایدار منطقه کمک شایانی نمود. 

همچنین دکتر فروزان مدیرعامل منطقه آزاد با درنظر گرفتن جنبه های مثبت در خصوص چشم انداز این سازمان با امضای تفاهم نامه سه جانبه اعلام کرد: گذشته از قرارگیری ماکو در طبیعت بکر و زیبا، دراین شهر تعداد آثار تاریخی زیادی وجود دارد که انتظار می رود میراث فرهنگی بارفع موانع و مشکلات اداری موجود، به روند احیا، مرمت و حفاظت بناهای تاریخی کمک نماید. وی وضعیت فعلی بنای تاریخی و ارزشمند عمارت شهربانی را نابسامان توصیف نمود و خواستار رسیدگی متولیان امر گردید.

حسین کاشانی، عضو هیئت مدیره صندوق احیا نیز اظهار امیدواری کرد که در این رابطه، تفاهم‌نامه حاضر میتواند الگویی مناسب برای تعامل و همکاری صندوق احیا با دیگر مناطق آزاد باشد و علی‌رغم تضعیف سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر، این حوزه همواره می‌تواند مبادی توسعه فرهنگی و گردشگری در مناطق را فراهم آورد.
قابل ذکر است در فازاول این تفاهم نامه ۴ بنای تاریخی عمارت بانک ملی، عمارت دارایی، عمارت کلاه فرنگی و عمارت شیر و خورشید در شهر ماکو مورد مطالعه امکان سنجی و جذب سرمایه گذاری در احیا و پس از آن مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

کد خبر: 80499
Share/Save/Bookmark