رایزنی معاون شهرسازی و معاون میراث فرهنگی برای نجات بافت تاریخی قزوین
مدیر اداره کل دفتر بناها، بافت و محوطه‌های تاریخی در گفت و گو با هنرنیوز؛
رایزنی معاون شهرسازی و معاون میراث فرهنگی برای نجات بافت تاریخی قزوین
مدیر اداره کل دفتر بناها، بافت و محوطه‌های تاریخی گفت: فعلاً تنها مرجعی که می‌تواند مانع تخریب در بافت تاریخی شود شورای عالی معماری و شهرسازی است.
 
تاريخ : يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰

سیاوش صابری در گفت و گو با هنرنیوز درباره آخرین تصمیمات سازمان میراث فرهنگی در مورد گذر خیابان انصاری از بافت تاریخی قزوین و دو تکه شدن آن با اجرای این طرح گفت: از شورای عالی معماری و شهرسازی درخواست کردیم اتفاقات در حال وقوع در این بافت را به لحاظ انطباق با طرح‌های بالادست و رویکرد حفظ بافت تاریخی کنترل کند.

او افزود: بنابراین در دوره معاونت قبل میراث فرهنگی ( دکتر مهدی حجت) نامه‌ای خطاب به دکتر پیروز حناچی- معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی- تهیه شد و از ایشان درخواست شد به دلیل نسبت موضوع با حفظ بافت تاریخی به این مسأله رسیدگی کند.

وی تأکید کرد: فعلاً تنها مرجعی که می‌تواند مانع این نوع اتفاقات در بافت تاریخی شود شورای عالی معماری و شهرسازی است و سازمان میراث فرهنگی نیز نظرش را مکتوب در این مورد اعلام و درخواست کرده طرح اصلاح شود تا عبور خیابان انصاری موجب از بین رفتن بخشهای زیادی از ارزش‌های بافت تاریخی نشود.

صابری تصریح کرد: البته بخشی از این بافت با کشیدن خیابان از بین رفته اما ادامه آن موجب تخریبات بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: طی تماس تلفنی ام با دکترحناچی ایشان اعلام کرد که گزارشی را درخواست کرده تا در نهایت طی جلسه‌ای با دکتر محمد حسن طالبیان- معاون میراث فرهنگی- در مورد این مسأله تصمیم‌گیری شود.

مدیر اداره کل دفتر بناها، بافت و محوطه‌های تاریخی درباره طرح پیشنهادی برای عبور این خیابان گفت: ما با عبور خیابان از این محدوده موافق نبودیم چون بخشی از آن موجب تخریب یک سری آثار موجود در آن محدوده می‌شود و بافت را هم چند پاره می‌کند. البته مسیرهای دیگری برای ساماندهی شهر وجود دارد مثلاً تعریف حلقه‌های مبدل، هسته‌هایی برای روان‌سازی ترافیک و هدایت آن به بیرون از بافت که متناسب با اعتبارات و امکانات باید از آن روش‌ها استفاده کرد .

وی توضیح داد: حتا در بسیاری از کشورهای دارای فهم و شعور فرهنگی که سابقه بیشتری از ما در شهرسازی و مسکن دارند از طریق پیاده سازی محورهای مرکزی یعنی پیادرو کردن منطقه و حذف حمل و نقل خودرو به حل این معضل پرداختند اما به تناسب آن حمل و نقل عمومی را گسترش داده‌اند و رفت و آمد وسایل نقلیه هم معطوف شده به ساکنان همان محدوده نه این که از یک محدوده تاریخی به عنوان محل عبور تمام وسایل نقلیه استفاده شود و با خیابان کشی جدید در آن بافت از این طرف شهر به سمت دیگر بروند .

صابری خاطرنشان کرد: راه‌های تجربه شده زیادی هست و احتیاج به اختراع جدیدی نیست. مثلاً در تهران در محدوده بافت مرکزی ( کاخ گلستان) چنین طرحی اجرا می‌شود.

وی درباره این که مجوز اجرا مگر از سوی میراث فرهنگی صادر نشده است؟ توضیح داد: زمان صدور مجوز‌ها و موافقت‌ها در ماده کمسیون ۵ به گذشته باز می گردد. در آن زمان هنوز محدوده بافت تاریخی براساس قانون برنامه چهارم توسعه توسط سازمان میراث فرهنگی تعیین نشده و محدوده‌ها نیز ابلاغ نشده بود .

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این مسأله مربوط به ۴-۵ سال اخیر نیست مربوط به گذشته است اما سازمان میراث فرهنگی موضعش مبنی بر اعلام مخالفت با این طرح را اعلام کرده است.ازطرفی نباید از خاطر برد زمانی می‌توانیم طرحی را در محدوده بافت تاریخی اجرا کنیم که در مراجع بالا دست تأیید شود .

او اضافه کرد: مثلاً در شهرها شورای عالی مسکن و شهرسازی باید خواهان این باشد که برای حفظ بافت‌ها ضوابطی را طبق قوانین میراث فرهنگی  اجرا کند اما اگر آن محدوده یا حوزه ثبت شده باشد یا در حریم مصوب آثار تاریخی باشد در این هنگام ما قدرت اجرای قانون خواهیم داشت.
کد خبر: 70715
Share/Save/Bookmark