محمود گلابچي درباره معماري ديجيتال كتاب نوشت
محمود گلابچي درباره معماري ديجيتال كتاب نوشت
 
تاريخ : سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۴
محمود گلابچي، پژوهشگر و استاد دانشگاه، از تدوين و چاپ كتاب «معماري ديجيتال: كاربرد فناوري‌هاي طراحي توليد با كامپيوتر» خبر داد.

به گزارش هنرنیوز،گلابچي به ايبنا، گفت: در اين اثر نرم افزارها و فرايندهاي طراحي معماري با آخرين دستاوردهاي صنعت كامپيوتر توضيح داده شده است. كتاب براي طراحان، معماران، مهندسان و افرادي كه در زمينه طراحي صنعتي فعاليت دارند به عنوان يك مرجع قابل استفاده است.

وي ادامه داد: در فصول دوازده‌گانه كتاب محيط‌هاي طراحي ديجيتال كه در آنها مي‌توان تمامي مراحل طراحي را به صورت پارامتريك مدل سازي كرد، تشريح شده است و نحوه به كارگيري امكانات گسترده كامپيوترها در فرايند طراحي از نخستين مرحله تا آخرين مراحل آن به تفضيل بيان شده است.

چهره ماندگار در رشته راه و ساختمان توضيح داد: در كتاب تصاوير رنگي و متعددي ارايه شده است كه كاربرد عملي اين روش‌ها را در طراحي معماري به مخاطبان ارايه مي‌كند و دريچه‌اي را به سوي طراحي با فرايندهاي ديجيتال مي‌گشايد.

وي توضيح داد: امروزه تمامي مراحل شكل‌گيري يك طرح با روش‌هاي شبيه‌سازي و در فرايند ديجيتال توسط طراحان قابل توليد و در هر مرحله قابل ذخيره شدن در كامپيوتر است و پس از توليد طرح‌هاي متعدد، امكان مقايسه آنها و انتخاب مناسب‌تر طرح به وسيله كامپيوتر قابل انجام است.

اين استاد دانشگاه گفت: به ترتيبي كه توضيح داده شد صرفه‌جويي قابل توجهي در زمان طراحي به عمل آمده و نتيجه طراحي كه تمام مراحل آن نيز در فرايند توليد طرح در كامپيوتر ذخيره شده است به دليل امكان توليد طرح‌هاي بيشتر و مقايسه آنها به نتيجه مطلوب‌تر منجر خواهد شد.

وي ادامه داد: طراحي ديجيتال به معني حذف طراح و يا معمار از فرايند طراحي نيست بلكه به طراح كمك مي‌كند تا با بهره‌گيري سرعت بسيار زياد پردازش در كامپيوتر و حجم حافظه بسيار بالا از فرايندهاي استنتاج بسيار دقيق به طرح مناسب و بهينه دست پيدا كند، اين كتاب در جهت تحقق چنين هدفي تدوين شده است.

كتاب «معماري ديجيتال: كاربرد فناوري‌هاي طراحي توليد با كامپيوتر» به زودي از سوي انتشارات دانشگاه تهران منتشر خواهد شد.
کد خبر: 25535
Share/Save/Bookmark