وقتی سینما سودآور می‌شود!
دلال بازی بلیت‌های جشنواره
وقتی سینما سودآور می‌شود!
با وجودی که برخی از سینماهای نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره فاقد بلیت فروشی هستند اما متاسفانه دلالی بلیت‌های جشنواره آن هم در مقابل کارکنان برخی از سینماهای سطح شهر و با مبالغ بالا همچنان یک کار سود آور برای دلالان این حوزه شمرده می شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳
هر ساله فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر از راه دلالی برای مسئولین جشنواره و سینماهای حاضر در این جشن ملی، به یک معضل تبدیل می‌شود و آن هم این است که در مقابل این سینما‌ها، همیشه کسانی به عنوان دلالان فروش بلیت فیلم‌های فجر حضور دارند و جالب است که بلیت همه سئانس‌ها را هم در اختیار دارند! حال اینکه این افراد چگونه به این بلیت‌ها – آن هم به تعداد شاید نامحدود – دسترسی دارند. جای سوال و همچنین ابهام است. این درحالی است که بسیاری از سینماگران و علاقه مندان به سینما، با همه تلاش‌هایی که کردند و می کنند هنوز که هنوز است نتوانستند به بلیت فیلم‌های جشنواره دسترسی پیدا کنند.

کار شایسته خانه سینما در همه ادوار این بوده که برای اعضای رسمی صنوف مختلف خانه سینما، یکسری از بلیت‌ها را برای سینما افریقا – سئانس به صورت تصادفی در اختیار سینماگران قرار می گیرد – در اختیار سینماگران قرار می دهد. اما اینکه دلالان بلیتِ فیلم‌های جشنواره، چگونه به همه سئانس‌ها دسترسی دارند امری است که باید از سوی مسئولین جشنواره و خانه سینما پیگیری شود. امیدواریم که برخی از صنوف خانه سینما که تمایلی به دیدن فیلم‌های جشنواره - به هر دلیلی ندارند - بلیت‌های سئانس‌های خود را به صورت کلی به دلالان بلیت جشنواره نفروخته باشند!

اگر چه شاید گمان برود که دلالی کارهای فرهنگی مثل همین فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر از خیلی از دلالی‌های دیگر آبرومند‌تر باشد! و حتی سبب رونق بخشی جشنواره و شلوغی مقابل سینما‌ها هم بشود! و شاید یکی از دلایلی که هیچ سالی با این کار برخورد جدی نشده است همین دلیل باشد. اما بهرحال؛ دلالی، دلالی است و فروش بلیت‌ها با قیمت ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان ، یک کار غیر فرهنگی است. این درحالی است که اگر فیلمی از اعتبار بیشتری برخوردار باشد مثلا کارگردان آن صاحب نام تر باشد یا از قبل در رسانه ها نسبت به این فیلم اظهار نظرهایی شده باشد و حتی اگر زمزمه توقیف آن در اکران عمومی شنیده شود. آنگاه است که نان دلالان هم در آن سئانس ها، پُر روغن‌تر می شود چرا که به دلیل تقاضای بیشتر برای خرید آن بلیت‌ها، می‌توانند قیمت بلیت‌ها را بر یک چشم بر هم زدنی، افزایش دهند!

در سالهای گذشته برخی‌ها می‌گفتند – البته راست و دروغش با آنانی که می‌گفتند. به قول مش قاسم در سریال دایی جان ناپلئون؛ آقا دروغ چرا؟ فقط آ، آ، آ – بعضی از دلال های بلیت جشنواره، از کارکنان سینماهای حاضر در جشنواره خط می‌گیرند!!

اگر بلیت‌های جشنواره فیلم فجر به درستی مدیریت شود و حتی نیاز سنجی بشود. بی‌شک شاید کمتر شاهد دلالی بلیت‌های جشنواره فیلم فجر باشیم. هر چند که معمولا در کشور ما، هر آنچه که باید به دست صاحبان اصلی برسد. به دلیل پارتی بازی و راههای سودآوری که دلالی در ذات خود دارد به دست آدم‌های اصلی نمی‌رسد و علاقه مندان به سینما که حتی برخی‌ها از شهرستان‌ها به عشق دیدن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به تهران سفر می‌کنند مجبور به خرید بلیت با قیمت‌های گزاف می‌شوند که این امر نمی‌تواند خاطره خوشی برای این علاقه مندان به همراه داشته باشد.

امید است که خانه سینما با مدیریت دقیق بر بلیت‌هایی که به صنوف خود می‌دهد – البته می‌دانم که این مدیریت کار سختی می‌تواند باشد – و با دقت نظری که مدیران سینماهای حاضر در جشنواره فیلم فجر بر سینما و کارکنان خود انجام می‌دهند و همچنین با ناظرین نامحسوسی که مسئولین جشنواره باید برای کنترل این وضعیت اختصاص دهند. دیگر شاهد اینگونه دلال بازی در جشنواره فیلم فجر نباشیم که بی‌شک این گونه رفتارهای صرفا اقتصادی برای مقوله کاملا فرهنگی، یک رفتار ناپسندی است که می‌تواند چهره جشنواره را با همه تلاش هایی که برای برگزاری خوب آن انجام می گیرد آلوده سازد.

مجید معافی
کد خبر: 79095
Share/Save/Bookmark