آثار تاریخی تنها به وجه هنری و تاریخی معتبر نیستند
بهشتی در دومین همایش علم مواد و حفاظت از آثار تاریخی –فرهنگی عنوان کرد :
آثار تاریخی تنها به وجه هنری و تاریخی معتبر نیستند
بهشتی با بیان اینکه آثار تاریخی تنها به وجه هنری و تاریخی معتبر نیستند بلکه به لحاظ علمی نیز باید مورد تأمل قرار گیرندتصریح کرد: سرو کار داشتن با آثار تاریخی با نیت اولیه حفاظت نباید به این نیت ختم شود بلکه باید با محصول کار گذشتگان آشنا شویم و به دانشی که داشته اند دست یابیم چه بسا چیزهایی بیابیم که برایمان مفید باشد .
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۰
به گزارش هنرنیوز؛سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، این مطلب را در مراسم گشایش دومین همایش علم مواد و حفاظت از آثار تاریخی –فرهنگی مطرح ساخت .

او افزود :یکی از جنبه های مورد توقع از همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علم و مواد می تواند این باشد که برای رفع یک خلجان ذهنی که در دهه های اخیر با آن مواجه هستیم قدمی برداشته شود.

وی گفت: در دوران معاصرمتأسفانه تحصیل کرده های ما در خارج از حوزه میراث این ذهنیت را دارند که ویژگی ایرانی ها در گذشته این بوده که در کنار جوی آب و درختی بنشینند و شعر بخوانند به نحوی که حافظ و سعدی تمام موجودی شان بوده است در حالیکه با وجود اینها زندگی مادی امکان پذیر نیست و تنها قلمرو های آسمانی را می شود فتح کرد .

بهشتی با طرح این پرسش که پس چگونه ایرانیان در این سر زمین زندگی می کردند تصریح کرد :گذشتگان ما در سرزمینی زندگی می کرده اند که آب زیادی نداشته که بگوییم از طریق زراعت سفره هایشان را بزرگ می کرده اند و امورات می گذرانده اند ، مراتع پهناوری نیز نداشته که مردمان آن از طریق دامداری سفره هایشان را رنگین کنند پس از چه طریق امرار معاش می کرده اند .

او گفت : به عنوان مثال در شهر کاشان قبل از پیروزی انقلاب ۵۷، پانصد خانه درجه یک وجود داشت که نشان می دهد به همین تعداد خانواده ثروتمند در زمان قاجار در این شهر که جمعیت زیادی هم نداشته زندگی می کرده اند پس اینها از چه طریق ثروتمند می شدند .

بهشتی پاسخ این پرسش را صنعت و تجارت اعلام کرد و گفت :صنعت به تعبیر امروزی همان دانش و فناوری بوده که گذشتگان ما از آن بهره می برده اند و زندگی می گذرانده اند .

وی در بخش دیگری از سخنانش به حمله مغول ها در سال ۶۲۱هجری به کاشان و صدمات زیادی که به این شهر وارد شد اشاره کرد و تصریح کرد : دو سال بعد از این اتفاق یعنی در سال ۶۲۳ هجری محراب زرین فامی توسط کاشانی ها ساخته شد که هم اکنون در موزه برلین نگهداری می شود و نشان می دهد که دارایی کاشانی ها دانش و فناوری بوده است .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد : در بحث حفاظت و علم مواد در همکاری مشترکی که صورت گرفته با محصولاتی سرو کار داریم که در طول تاریخ تولید شده و محصول صنعتی اند که در آن زمان ایجاد شده است .

بهشتی با اشاره به اینکه ما صنعت گذشتگان را نمی شناسیم و تأملی روی آن نکرده ایم افزود:درست است که بحث حفاظت موضوع اصلی در حوزه میراث فرهنگی بشمار می رود ولی بحث شناخت یک بخش از وجوه فرهنگ ایرانی (صنعت )که به او اجازه می دهد سفره اش را بزرگ کرده و در کیفیت بالاتری زندگی کند نیز می تواند موضوع قابل تأمل باشد .

او تأکید کرد : بامطالعه متوجه می شویم که خلجان ذهنی موجود در بین برخی از مردم درست نیست ،زیرا صنعتگران و دانشمندانی درکشور وجود داشته اند که معماهای روی زمین را به شایستگی حل و فصل میکردند .

بهشتی تصریح کرد : مامی توانیم با محصول کار آنها آشنا شویم و به دانشی که داشته اند دست یابیم ، چه بسا چیزهایی بیابیم که به درد امروزمان بخورد و از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ، آثار تاریخی تنها به وجه هنری و تاریخی معتبر نیستند بلکه باید به لحاظ علمی نیز مورد تأمل قرار گیرند تصریح کرد : سرو کار داشتن با آثار تاریخی با نیت اولیه حفاظت نباید به این نیت ختم شود.

او اظهار امیدواری کرد همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علم و مواد به بهره برداری از تجربه و ظرفیت های علمی نهادهای دیگر منجر شود و به آنها نیز کمک کند که تجربه تاریخی زیست در این سرزمین را در رشته کاری خود پیدا کنند .

توسعه تعاملات پژوهشگاه با مراکز آموزشی مرتبط

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی گفت : تبادل دانش و ارایه یافته ها تنها یک رویکرد برگزاری همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی –تاریخی است .

او تصریح کرد :پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از نظر مدیریتی دو وظیفه بر عهده دارد که یکی پژوهش و دیگری مدیریت پژوهش در حوزه میراث فرهنگی است .
شادمهر با اشاره به روند ایجاد ارتباط میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگی و پژوهشگاه مواد و انرژی گفت : خوشبختانه ارتباط خوبی بین دو پژوهشگاه رخ داده و به غیر از این همایش دو پروژه مشترک دیگر نیز داریم.

او با اشاره به تأکید ریاست پژوهشگاه بر توسعه تعاملات با مراکز آموزشی افزود:در این صورت علاوه بر اینکه می توانیم حجم زیادی از فعالیت های پژوهشی را با مشارکت حوزه های دیگر انجام دهیم با حوزه های مرتبط نیز آشنا می شویم.

وی ابراز امیدواری کرد : مدیریت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی تلاش کند ،مراکز پژوهشی بیشتری به این حلقه دو نفره اضافه کرده به نحوی که سال آینده شاهد برگزاری این همایش در یک مرکز پژوهشی دیگر باشیم .

دومین همایش" علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی –تاریخی "با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه مواد و انرژی امروز "دوشنبه "با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از شخصیت های علمی و فرهنگی گشایش یافت .

مقالات ارایه شده به این همایش در زمینه‌های استفاده از مواد و فناوری‌های نوین مانند نانوذرات و کاربرد آنها در حفاظت و مرمت آثار، روش‌های غیرتخریبی مطالعه ساختاری آثار نظیر رادیوگرافی و ترموگرافی مادون قرمز، مطالعه بر روی مواد و فناوری‌های کهن همچون آثار فلزی، لعاب و چوب، همچنین استفاده از روش‌ها و مواد دفع عوامل بیولوژیک و باستان سنجی است.

همزمان با نشست‌های تخصصی این همایش دو روزه ۶ سخنران کلیدی نیز در زمینه‌های مرتبط با هر یک از نشست‌ها سخنرانی خواهند کرد.

کارگاه آموزشی " کاربرد روش‌های XRF و XRD در آنالیز غیر مخرب آثار باستانی" و کارگاه " کاربرد روش های بازرسی فنی پیشرفته در میراث فرهنگی " نیز همزمان با برگزاری این همایش در سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.

گفتنی است ، نمایشگاه پوستر مقالات دومین همایش" علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی –تاریخی " نیز با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد .


کد خبر: 91226
Share/Save/Bookmark