شهر بی «شهر کتاب»
گذری بر فروشگاه های کتاب در شهرستانها؛
شهر بی «شهر کتاب»
تهران و فرهنگ پایتخت نشینی وجود فروشگاه های گستره ای را برای عرضه کتاب ایجاد کرده است که بخشی از آن در سوپرمارکت های کتاب متجلی است.
 
تاريخ : شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰

شهر تهران با داشتن کتابفروشی های بسیاری که بخش اعظم آن سوپرمارکت های کتاب توانسته است تا حد زیادی از نیاز مردم این شهر در پایتخت برای دسترسی به کتاب و خرید راحت تر و دلپذیرتر آن رفع کند. 

یکی از مهمترین مراکزی که در تهران در منطقه های مختلف برای خرید کتاب وجود دارد شهرکتاب‌ها هستند که بانی تاسیس آنها موسسه شهر کتاب است که فعالیت خود را از سال ۷۵ آغاز نموده است. شهر کتاب‌ها با ارائه تسهیلات مناسب و به روز در جهت خدمت به فرهنگ شهری و شهروندان موج تازه و سبک نوینی از فضای فروش کتاب را در تهران ایجاد کردند که گرته‌برداری از فروشگاه‌های کتاب در کشورهای پیشرفته بود. 

شبکه‌ فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرکتاب، نخستین و تنها مجموعه فروشگاهی است که با مساعدت شهرداری تهران این شرایط را برای حرکت به سمت سیستم نوین فروش کتاب در ایران در پیش گرفتند و جلوه تازه ای را در مقابل کتابفروشی های خیابان انقلاب که پیرو همان سیستم سنتی هستند، عملی کردند. 

در فروشگاه‌های شهر کتاب انواع کتاب‌های منتشر شده ناشران داخلی، نوشت‌افزار، نوار و لوح فشرده موسیقی، لوح فشرده سرگرمی و علمی و کالاهای فرهنگی و لوازم کمک آموزشی و تولیدات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور، کارت پستال، پوستر و سایر تولیدات فرهنگی عرضه می‌شود. 

در مراکز استان های کشور سیستم تازه ای از فروش کتاب آغاز شده است اما این شکل هنوز از بدنه سنتی جدا نشده و در آن به حیات خود ادامه می دهد اما این شهرها در مواجه با شکل مدرن فضای شهری نیازمند داشتن شهرکتاب و سوپرمارکت های کتاب هستند. 

همه مردم در مراکز استان ها تمایل دارند فروشگاه های زنجیره ای کتاب یا سوپرمارکت هایی با ابعادی گسترده تر و امکاناتی بهتر داشته باشند خصوصا امروزه که فضای فرهنگی در خانواده ها هم از سویی مدرن شده و هم آسیب هایی گزاف را در خود مستتر دارد؛ آسیب هایی که با درک شرایط اجتماعی و همسویی با جهان ارتباطات و عصر مدرنیته، دریچه هایی نو می طلبد تا رگ‌های جامعه پر از تازگی فرهنگ و اندیشه شود. 

هم از این رو خوب است تا شهرداری های هر شهر، بتوانند مراکز فرهنگی شهر کتاب را در مراکز استان ها ایجاد کرده توسعه دهند و از این رهگذر، دست علاقه مندان به کتاب را برای سهولت دسترسی به کتاب های مورد علاقه و نیز شیوه عرضه آن به مخاطبان فراهم آورند. 

ایجاد چنین ظرفیتی در استان ها و شهرستان ها آشنایی مردم با سیستم نوین فروش کتاب را فراهم می‌آورد و موجی تازه در فضای فرهنگی شهرستان ها خواهد بود خصوصا آنکه موسسه فرهنگی شهر کتاب، اغلب اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی می کند که جای خالی برگزاری آنها در شهرستان ها به خوبی محسوس است. در حال حاضر فقط تعداد محدودی از شهرستان های کشور دارای مراکز شهر کتاب هستند که این رویه باید در سایر استان های کشور نیز توسعه یابد. 

در شهرکتاب های تهران، امکان مطالعه و بررسی کتاب های دلخواه مراجعین وجود دارد تا انتخاب و خرید آن با اشراف کامل بر موضوع و محتوای کتاب صورت گیرد در حالیکه در شهرستان ها این امکان وجود ندارد ضمن آنکه روستاها و توابع از داشتن یک کتابفروشی سنتی ساده هم محروم هستند تا چه رسد به فروشگاه و سوپرمارکت کتاب که باید به شکل زنجیره ای مناطق مختلف کشور را تحت پوشش قرار دهد و شبکه سراسری توزیع کتاب از این رهگذر ، تا حد زیادی به روز شود. 

از دیگر مواردی که در سوپرمارکت های کتاب وجود دارد، بخش کتاب های کودک و نوجوان است که به شکل مجزا کتاب هایی مناسب را در اختیار کودکان و نوجوانان و شناخت خانواده ها بر این اساس قرار می دهد و راهنمایی مناسب در این حوزه است؛ این موضوع بزرگترین مشکلی است که در شهرستان ها وجود دارد و باید برای آن نیز تدابیری اندیشیده شود.

کد خبر: 72056
Share/Save/Bookmark