مطمئنیم تغییرات مدیریتی شرایط سعدآباد و نیاوران را خیلی بهتر خواهد کرد/ به وزارت ورزش نمی‌روم
رییس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگاران:
مطمئنیم تغییرات مدیریتی شرایط سعدآباد و نیاوران را خیلی بهتر خواهد کرد/ به وزارت ورزش نمی‌روم
رییس سازمان میراث فرهنگی اقدام برای جلب مشارکت مردم در مرمت و بهره گیری از بناهای تاریخی و ارتباط با مراکز علمی- پژوهشی بین المللی مشتاق برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی را از الویت‌های این سازمان در تعامل با مجلس شورای اسلامی دهم اعلام کرد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
به گزارش هنرنیوز؛مسعود سلطانی‌فر در پاسخ به این پرسش که سازمان چه برنامه‌هایی در حوزه میراث فرهنگی بویژه بخش باستان‌شناسی، تأمین اعتبار آن و همکاری با باستان‌شناسان خارجی در سال جدید دارد؟ گفت: در این بخش بسیاری از کاوش‌ها و مرمت‌های آنچه تا کنون کشف شده انجام شده است. کاری که باید انجام شود در مقابل منابعی که داریم اصلاً قابل قیاس نیست. با توجه به محدودیت منابع به دنبال آن هستیم که رویکرد منابع‌مان را متفاوت بکنیم.باید بررسی کنیم که چقدر از امکانات و بودجه نهادهای فرهنگی داخلی و فرهنگی در این خصوص می‌توان استفاده کرد.

واگذاری ۱۵۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی برای بهره‌برداری

او اضافه کرد: پس از برجام بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی دنیا اعلام آمادگی کردند برای انجام فعالیت‌های مشترک پژوهشی. همچنین برای بهره‌برداری از اماکن تاریخی – تفریحی اقدامات خوبی را از یکسال و نیم پیش تا کنون آغاز کردیم . شرایط را برای حدود ۵۰ بنای تاریخی فراهیم کردیم تا با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری برسانیم. سال آینده می‌خواهیم این تعداد را به سه برابر برسانیم و باتوجه به اهدافی که در برنامه ششم هم پیش‌بینی شده فکر می‌کنیم بتوانیم بیشتر از منافع دولتی منتفع شویم در عین حال با بخش خصوصی مشارکت بیشتری بکنیم و هم سازکاری برای همکاری بیشتری با مراکز علمی- فرهنگی- پژوهشی بین‌المللی بیاندیشیم که هم تجربیات خوبی در مورد بناها و محوطه‌های تاریخی دارند و هم به شدت علاقه‌مندند که با ایران در این زمینه همکاری داشته باشند.

افزایش اعتبارات سال آینده سازمان

وی درباره منابع اعتباری سازمان میراث فرهنگی نیز توضیح داد: همانطور که در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است ۴۷ درصد اعتبارات جاری و ۵۳ درصد اعتبارات عمرانی برای سال جدید افزایش می‌یابد اما با این حال این اعتبارات به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای ما نیست و امیدواریم با مشارکت‌های مردمی و مراکز علمی- پژوهشی جهانی قدم‌های استوارتری برداریم.

اقدام برای جلب مشارکت الویت سازمان در تعامل با مجلس

معاون رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که نخستین الویت وی در سال جدید برای تعامل با مجلس دهم چه خواهد بود به هنرنیوزگفت: مواردی را که پیشتر هم ذکر کردم جزو الویت‌های ماست. اقدام برای جلب مشارکت مردم در مرمت و بهره گیری از بناهای تاریخی و ارتباط با مراکز علمی- پژوهشی مشتاق برای تعامل با سازمان میراث فرهنگی .

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، راه‌اندازی‌ انجمن‌های میراث فرهنگی، تشکیل هیات امنای بناهای تاریخی، فعال کردن موزه‌های مختلف و گسترش موزه ملی ایران،‌ ثبت آثار بیشتری از ایران در یونسکو و آماده کردن ده‌ها پرونده برای ثبت جهانی و تعیین حریم محوطه‌های جدید در جهت حفظ میراث فرهنگی را از دیگر برنامه‌هایِ در اولویت این سازمان می‌داند که معتقد است برای اجرایی شدن آن‌ها باید با مجلس دهم تعامل کرد.


مسعود سلطانی‌فر لازمه‌ی برنامه‌ریزی مناسب در خصوص  مواردی چون تصویب بودجه برای این سازمان،  تصویب طرح‌هایی مانند «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی فرهنگی» و برنامه‌ها‌ی پنج ساله توسعه و تصویب قوانین حمایتی و...را در گرو داشتن تعامل با مجلس دهم می‌داند.

مطمئنیم تغییرات مدیریتی شرایط سعدآباد و نیاوران را خیلی بهتر خواهد کرد

همچنین خبرنگاران این پرسش را مطرح کردند که ملاک انتخاب مدیران موزه‌ها و به طور ویژه مدیران مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی سعدآباد یا نیاوران چیست و چرا افرادی انتخاب شده‌اند که چندان تخصصی در این زمینه ندارند؟ رییس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش گفت: اینها مدیرانی هستند که هرکدام کاور مدیریتی خاص خود را دارند. آقای رحمت‌الله رئوف (مدیر کل پیشین دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات) که سالها در امور سازمانی میراث فرهنگی تجربه داشته است آقای سید بیوک موسوی (معاون ستاد لشگر نجف اشرف، معاون ستاد پشتیبانی جنگ در استان زنجان، معاون فرمانداری استان زنجان، فرماندار شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، شهر ری هشتگرد و شهر دماوند) هم کارنامه اجرایی خوبی دارند و ما مطمئنیم تغییرات مدیریتی شرایط آنجا را خیلی خیلی بهتر از گذشته خواهد کرد و در ساماندهی این دو مجموعه در سال آینده موفقیت‌های بیشتری خواهیم داشت.

شایعه رفتن به وزارت ورزش

رییس سازمان میراث فرهنگی درباره شایعه رفتنش به وزارت ورزش نیز با خنده توضیح داد: هیچ خبری نیست اگر هم چنین حرفی پخش شود در همین جا و همین لحظه شما رسانه‌ها بودید که آن را شکل دادید.

وی در ادامه گفت: هیچ تغییراتی در وزارت ورزش رخ نخواهد داد.
کد خبر: 90056
Share/Save/Bookmark