ما ادعای مالکیت نداریم، تحویل موقت بدهند تا زیر ساخت‌هایش آماده شود
چه بر سر دومین اثر ثبت ملی طبیعی ایران می آید/2
ما ادعای مالکیت نداریم، تحویل موقت بدهند تا زیر ساخت‌هایش آماده شود
مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری مازندران گفت:مشکل فقط باداب‌سورت نیست امسال می‌خواهیم دماوند را ثبت جهانی بکنیم. ما نگران آن همه معادنی هستیم که در حرایم دماوند وجود دارد و می‌تواند حیثیت ما در یونسکو را زیر سوال ببرد.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۷

به گزارش هنرنیوز درباره باداب سورت منطقه نمونه گردشگری ثبت ملی طبیعی شده  با سيف الله فرزانه، مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری مازندران به گفت و گو نشستیم.

چرا با این که می‌دانستیم مالک ارگان دیگری است چنین مصوبه‌ای صادر شد و چرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن زمان اعتراضی نکرد؟
این کار بزرگی بود که این عرصه‌ها به عنوان مناطق نمونه گردشگری اعلام شد. اما اگر قرار است اداره کل میراث استان زیرساخت‌های گردشگری ایجاد کند باید ضوابط آب منطقه‌ای، محیط زیست و منابع طبیعی این اجازه را به ما بدهد. این سیاستگذاری، چند سلیقگی و تصمیم‌گیری در دستگاه‌هاست که باید به سمتی برود که متولی این عرصه مشخص شود؟ الان با این تفاهم‌نامه توانستیم به کمک کارشناسان منابع طبیعی و میراث فرهنگی حرایم را تعیین کنیم.
اعتقادم بر این است اگر قرار است تفاهم نامه‌ای ایجاد شود باید عرصه به میراث واگذار شود. ما اصلاً ادعای مالکیت نداریم. چون چنین چیزی برای ما تعریف نشده است اما اعتقاد داریم سازمان میراث فرهنگی باید زیرساخت‌ها را مهیا کند و سرمایه‌گذاری که اهلیت این کار را دارد و ضوابط را رعایت می‌کند معرفی شود.

اکنون میراث فرهنگی استان چه اقدامی کرده و وضعیت چگونه است؟
این عرصه‌ها طبق قانون منابع طبیعی ماده ۳ باید فراخوان بشوند. زمانی فراخوان روی می‌دهد که منابع طبیعی کتابچه طرحش را آماده کرده باشد. اما حتا اگر قرار بر تهیه این کتابچه هست باید شرح خدمات مشترک سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان منابع طبیعی در آن وجود داشته باشد اما متأسفانه با این که چندین سال به دنبال این قضیه هستیم و شرح وظایف خدمات مشترک را سال ۸۷ با همکاران محیط زیست هم تهیه کردیم اما متأسفانه همکاران منابع طبیعی زیر بار آن شرح خدمات مشترک نمی‌روند و آن شرح وظایف به تصویب نرسید. یعنی به ما ابلاغ نشد.

اگر آن شرح وظایف ابلاغ شود چه کار می‌توانید انجام دهید؟
آنوقت برای سرمایه‌گذار توجیه دارد در چنین جاهایی سرمایه‌گذاری کند.و برای گردشگر هم خدمات می‌آورد. انتظار ما این است منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای همکاری کنند تا این طرح‌ها را به سرمایه‌گذاری که اهل واگذار کنیم. ما آمادگی ایجاد زیر ساخت را داریم. تا فنس کشی و راه دسترسی را ایجاد کنیم اما بعد باید یک سرمایه گذار که اهلیتش مورد تایید این سازمان‌هاست سرمایه گذاری کند.
 
با این وضعیت چقدر دغدغه‌ی‌ شماست چشمه‌های باداب سورت را حفاظت کنید؟ گویا این چشمه‌ها در حال تخریب است؟
من این اعتقاد را ندارم که مثلاً مدیر کل منابع طبیعی یا محیط زیست یا آب منطقه‌ای مقصرند، نه؛ ما باید شرح خدمات مشترک را به تصویب برسانیم. وگرنه سازمان میراث اعلام آمادگی ایجاد زیر ساخت دارد.

به نظرتان نجات بخشی باداب سورت دیر نمی‌شود؟
تفاهم‌نامه را امضا کردیم باید این دستگاه‌ها به ما تحویل بدهند. در ضمن ما ادعای مالکیت نداریم، تحویل موقت بدهند تا زیر ساخت‌هایش آماده شود. یعنی فنس بکشیم تا تراکتور و کامیون وارد آن عرصه نشود.

مگر به غیر از تراکتورهای گردشگر بر، کامیون هم وارد چشمه‌ها می‌شود؟!
یگان حفاظت ما حتا کمپرسی را که وارد این عرصه شده بود پارسال دستگیر کرد. اینها مجوز معدن داشتند که مأموران ما و منابع طبیعی متوجه شدند.ابتدا متولی باید مشخص شود. از نمایندگان محترم مخصوصاً نمایندگان استان مازندران تقاضا دارم که درباره واگذاری این گونه مناطق با توجه به ماده ۳ منابع طبیعی تعدیلی صورت گیرد که ما هم نقش پررنگ‌تری داشته باشیم. وقتی اثر ثبت طبیعی ملی و منطقه نمونه گردشگری است از قانون تقاضا داریم به ما اختیارات بیشتری تفویض کند که حداقل زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

این مشکل فقط درباره باداب‌سورت نیست امسال می‌خواهیم دماوند را ثبت جهانی بکنیم. ما نگران آن همه معادنی هستیم که در حرایم دماوند وجود دارد و می‌تواند حیثیت ما در یونسکو را زیر سوال ببرد. باید به سازمان میراث که کار ثبت را انجام می‌دهد بیشتر اختیارات داده شود.
 
آیا برنامه‌ای دارید که با این توضیحاتی که دادید در حال حاضر حداقل به کمک جامعه محلی و راهنمایان بومی بع عنوان همیاران طبیعت یا ...این کار را انجام دهد که هر گروهی را به آنجا راه ندهند یا تا یک محدوده‌ای ماشین بتواند برود یا کارتی داشته باشند با کسانی که آسیب زیست محیطی انجام می‌دهند یا جامعه محلی را تخریب می‌کنند برخورد انجام دهند یا به شما اطلاع دهد؟
ما اوایل امسال جلسه‌ای مفصل با شرکت تعاونی ایثارگران همان روستاهای اطراف و مسوولین دهیاری‌ها داشتیم و آنها را به منابع طبیعی معرفی کردیم هنوز جواب نگرفتند. این اهالی بومی از سر دلسوزی رفتند منابع طبیعی که پاسخ بیاورند. ما با تأیید اهلیت این تعاونی نامه‌ای به منابع طبیعی زدیم که این تعاونی می‌خواهد آنجا سرمایه‌گذاری کند و چون محلی هم هستند تعصب خاصی به منطقه دارند و بهتر می‌توانند نگهداری کنند اما چون قانون منابع طبیعی باید فراخوان شود هنوز نتوانستند به این شرکت تعاونی جواب بدهند.

یعنی منابع طبیعی تعمداً اجازه فعالیت نمی‌دهد؟
نخیر، او کاملاً قانونی عمل می‌کند. ما باید اشکالات قانونی را توسط نمایندگان استانی مطرح کنیم . من مسوول هم طرح توجیهی بدهم. باید کار کارشناسی همه سازمان‌ها جمع‌آوری به نمایندگان مجلس تحویل داده و در مجلس اصلاح شود. طبیعی است اگر قرار به واگذاری باشد حق نخست با جامعه محلی است. امیدوارم اشکالات قانونی برای همه‌ی عرصه‌های طبیعی زودتر حل شود.

کد خبر: 46208
Share/Save/Bookmark