آخرین وضعیت خانه جلال و سیمین/ خانه‌ای که به امید بهره‌برداری فرهنگی فروخته شد
آخرین وضعیت خانه جلال و سیمین/ خانه‌ای که به امید بهره‌برداری فرهنگی فروخته شد
خواهر زاده جلال آل احد مسائلی را پیرامون خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور مطرح کرد.
 
تاريخ : شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۱
به گزارش هنرنیوز؛محمد حسن دانایی، خواهر زاده جلال آل احمد  با اشاره به فروخته شدن خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور به شهرداری توسط خواهر سیمین دانشور گفت: این خانه به امید بهره برداری فرهنگی از آن فروخته شد اما این خواسته و آرزو عملی نشد در طول این دوسال با دو بحران نبود تفاهم و هدایت پروژه به مسیر غلط مواجه بودیم.

وی افزود: مسئولان متولی این خانه چنین برنامه ریزی کرده بودند، که تغییراتی ایجاد کنند. دلیل مسئولان برای اعمال تغییرات، قرار گرفتن خانه در طرح و نبود فضای کافی برای کاربرد های مورد نظر آنها بود. در صورتی که به سرعت وارد عمل نمی شدیم، یک مسئله بحرانی به وجود می آید. بنابراین در سه محور شهرداری تهران، سازمان میراث فرهنگی و رسانه ها و افکار عمومی وارد عمل شدیم.

او  تصریح کرد: تغییرات خانه جلال را تنها در حد تقویت و تعمیر خانه پذیرفتیم و در این خصوص با شهرداری تهران تفاهم کردیم. سازمان میراث فرهنگی نیز به دلیل آنکه خانه در سال ۸۳ توسط خانم سیمین دانشور در این نهاد به عنوان بنای تاریخی ثبت شده بود، با صراحت اعلام کردند، شهرداری حق اعمال تغییرات در خانه این دو نویسنده را ندارد.

دانایی ادامه داد: رسانه ها نیز در هر زمان و به هر بهانه ای سعی کردند موضوع خانه جلال و سیمین را زنده نگه دارند. خود مسئولان و کارشناسان نیز به این نتیجه رسیدند که خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد نمونه بی بدیل و تمام عیار یک موزه کامل با تمام ویژگی های مورد انتظار است. به دنبال این اعلام مرمت خانه جلال آل احمد به تصویب رسید. هم اکنون درب این خانه همچنان بسته است و هیچگونه عملیات ترمیمی ، تعمیراتی و نگه داری در آن انجام نمی شود.

او با اشاره به بازدید خود از این خانه در شش ماه پیش و استقرار کارشناسان شرکت پیمانکار و طرف قرار داد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اظهار داشت: کارشناسان از اتلاف وقت خود در این خانه متاثر بودند. شهرداری به عنوان کارفرمای اصلی پروژه در خصوص اجازه های لازم و تامین مالی با آنها همکاری نمی کرد. تنها راهروی خانه از قسمت ورودی به سمت آشپزخانه و اتاق ناهارخوری و سایر مکان های خانه کنده شده بود آنها وجود راه آب قدیمی را در این محل به عنوان دلیل کندن راهرو عنوان کرده بودند. قسمتی از کف آشپزخانه را که سقف آب انبار بود، برداشته بودند. کارشناسان نیز همین گونه مانده بودند و تماشا می کردند.

وی تصریح کرد: پس از رفت و آمد های زیاد به شهرداری تهران در نهایت اعلام کردند این خانه به دلیل نبود اعتبار از الویت کاری این نهاد خارج شده است. این مسئله برای ما غیرقابل قبول بود. پیگیری های ما از طریق شهرداری، شرکت توسعه مکان های فرهنگی و جراید ادامه داشت. در این بین دست به دامن عده ای از اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی، نویسندگان و شعرا شدیم. آنها نیز نامه سرگشاده محکمی خطاب به مسئولین از جمله شهرداری تهران، سازمان میراث فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نوشتند.

دانایی افزود: خوشبختانه به دنبال نامه اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی، نویسندگان و شاعران در خصوص خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در تاریخ بیست و ششم مهرماه سال ۹۴ معاون فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد این پروژه مجددا جزء پروژه های الویت دار این نهاد قرار گرفت.گمان می کردیم تغییرات خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور ظرف سه ماه انجام می شود و در نهایت به بهره برداری می رسد. اما پس از مدتی متوجه شدیم این اعلام تنها نمایش ظاهری روی کاغذ بود و هیچگونه افدام عملی در این خصوص نداشتند. همچنان پروژه تعطیل است.

باشگاه خبرنگاران نوشت:خواهر زاده جلال بیان کرد: هنگامی که از کوچه رد می شویم درب بسته این خانه را می بینم. خانه ای که ۶۰ سال از عمر آن می گذرد در معرض خرابی طبیعی قرار دارد هرخانه ای به نگه داری نیاز دارد. این خانه نیز در زمان سکونت خواهر سیمین دانشور در آن با آسیب هایی در قسمت شیروانی مواجه بود. تاخیر بیشتر در رسیدگی به خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد می تواند ضایعات بسیار بیشتری را در این زمینه ایجاد کند. به همین دلیل حساسیت زیادی در این خصوص داریم.
کد خبر: 91028
Share/Save/Bookmark