سریال‌های ماهواره‌ای خیانت را در زر ورق عشق می‌پیچند
یک استاد دانشگاه در گفت و گو با هنرنیوز؛
سریال‌های ماهواره‌ای خیانت را در زر ورق عشق می‌پیچند
دکتر سمیه تاجیک اسماعیلی گفت: پرداختن به مسائل عشق و خیانت باید کاملاً محتاطانه و کارشناسانه به طور جدی در صدا و سیما و سینمای ایران دنبال شود.
 
تاريخ : شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۵
دکتر سمیه تاجیک اسماعیلی در گفت و گو با هنرنیوز با بیان این که بیشتر موضوعات سریال‌‌‌ها و فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای روابط نامشروع و افسار گسیخته‌ای است که تحت عنوان عشق از آن یاد می‌شود، افزود: متأسفانه کشور ما به دلیل فرهنگ سنتی- مذهبی آموزش بسیار کمی در مورد مسائل جنسی دارد. مادر‌ان این آموزش را به دختران نمی‌دهند. پدران هم که هرگز
به خاطر دارم یک زمانی سریال «آخرین ستاره شب» برای بررسی مشکل ایدز پخش می‌شد اما یکبار هم در کل سریال نام این بیماری برده نشد.
در این باره با پسران صحبت نخواهند کرد، بنابراین وقتی جایی دریچه‌ای باز می‌شود با استقبال گسترده رو به رو می‌شود .

این مدرس دانشگاه آزاد ادامه داد: دست بر قضا این نیاز فقط مختص جوانان نیست و در همه سنین وجود دارد بنابراین همه اقشار و سنین جامعه جذب این سریال‌ها می‌شوند.

او با اشاره به این که افراد سنتی یا مذهبی این تحریک جنسی و نوع روابط را به سمت همسرشان هدایت می‌کنند، تصریح کرد: اما حتا در این طبقه نیز قبح گستردگی روابط و خیانت ریخته می‌شود و حداقل به مزاح در مورد آن سخن گفته می‌شود.

تاجیک اسماعیلی گفت: آنهایی هم که روابط خانوادگی بازتری دارند این فضای آزاد و بی قید تاثیر مستقیمی بر روابط آن‌ها و به طور اخص همسران می‌گذارد.

او درباره این که سریال‌های ماهواره‌ای چه تغییری در ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی گذاشته است؟ توضیح داد: صدا و سیمای ایران هم به صورت پنهان هر از چند گاهی این روابط خیانت آمیز را نشان
فراموش کردن این مباحث خطرناک است. از طرفی صرفاً تقصیر را به گردن ماهواره‌ها نیز نوعی بی‌انصافی است. چون واقعیت جامعه ما چیز دیگری است البته ماهواره قدر مسلم تاثیر دارد و این روند تنزل اخلاقی را تسریع و تسهیل نموده است
می‌دهد. به عنوان مثال در سریال «راه بی‌پایان» پشت صحنه روابط دختر و پسر جوان (منصور و غزل) عمواکبری بود که یک زن شوهردار و بچه داری را چند ماه در خانه خودش نگه داشته بود و به او قول داده بود روزی عقدش می‌کند بنابراین ما فقط در ماهواره این موضوعات را نمی‌بینیم، اما ماهواره قدرت جذب بیشتری دارد.

این مدرس دانشگاه علت تأثیر گذاری بیشتر سریال‌های ماهواره‌ای را عدم توان شبکه‌های داخلی برای ساخت سریال‌های جذاب دانست و افزود: جذابیت چیزی است که همگان در ضمیر ناخودآگاه به دنبال آن هستند از این رو جذابیت سریال‌های ماهواره‌ای سبب می‌شود تا همه حتا خانواده های مذهبی به آن گرایش پیدا ‌کنند. از این رو افراد به مرور مسایلی را که حتی در تنهایی خودشان هم به آن فکر نمی‌کردند به راحتی می‌بینند و برایشان عادی می‌شود. آنوقت نه تنها به آن فکر می‌کنند ممکن است به آن عمل هم نمایند.

او با بیان این که مسایل که ما تحت عنوان خیانت عنوان می‌کنیم ماهواره از آن به نام عشق یاد می‌کند، تأکید کرد: عشق برای همه واژه مقدس و زیبایی است. بنابراین هیچ کس تصور نمی‌کند آدم عاشق کار خطایی می‌کند. این شیوه نه تنها به مرور زمان مسایل اخلاقی را با مسایل غیراخلاقی جا به جا می‌کند، بلکه خیلی از مسائل را برای افراد عادی جلوه می‌سازد. 

تاجیک اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا عادی سازی خیانت
جذابیت چیزی است که همگان در ضمیر ناخودآگاه به دنبال آن هستند از این رو جذابیت سریال‌های ماهواره‌ای سبب می‌شود تا همه حتا خانواده های مذهبی به آن گرایش پیدا ‌کنند.
به همان نسبت ماهواره در سینمای ایران هم رواج پیدا کرده یا خیر و همچنین چرا با وجود آن که درصد زیادی از فیلم‌های ما با تم عشق و خیانت ساخته می‌شوند اما جذاب نیستند؟ گفت: از یک طرف رسالت صدا وسیما و سینما آن است که جامعه را با امنیت‌، مشکلات و راه‌کارها روبه رو کند اما به خاطر دارم یک زمانی سریال «آخرین ستاره شب» برای بررسی مشکل ایدز پخش می‌شد اما یکبار هم در کل سریال نام این بیماری برده نشد.

وی اضافه کرد: در آن سریال مداوم می‌گفتند بیماری خارجی‌ها، این بیماری از فرنگی‌ آمده و در نهایت در آخرین صحنه سریال در آخرین قسمت در پس زمینه دیوار یک پوستر نصب شده بود که رویش کلمه ایدز حک شده بود.

این مدرس دانشگاه ضمن ابراز تأسف از برخورد ناشیانه با مسائل تابو و در برخی موارد کتمان آن، اظهار کرد: این واقعیت کشور ما بود. آنقدر این مسائل مثل ایدز را کتمان کردند که یک زمانی منجر به بحران شد.

او در عین حال تصریح کرد: در حال حاضر هم نباید گفت که صدا و سیما و سینما نباید به مساله خیانت حتی در مورد زنان بپردازند. اما به جایی نشان دادن تبعات منفی و فجایع آن نمی‌شود این مسائل را با رنگ و لعاب
شما در یک فیلم یا سریال ماهواره نمی‌بینید که فقط یک نفر مسائل اخلاقی را زیر پا بگذارد. همه این کار را می‌کنند. حالا برخی با معصومیت که در چهره، ظاهر یا رفتار دارند برخی هم بی‌پروا
عشق جذاب جلوه داد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه سریال‌های ماهواره‌ای یا این مسائل را موجه جلوه می‌دهند یا در زر ورق عشق می‌پیچیند. آنها اگر شخصی در فیلم خیلی لاابالی باشد آن را محدود می‌کنند اما بقیه شخصیت‌ها با درجه کم یا زیاد به روابط نامشروع و خیانت به بنیان خانواده ادامه می‌دهند.

او گفت: شما در یک فیلم یا سریال ماهواره نمی‌بینید که فقط یک نفر مسائل اخلاقی را زیر پا بگذارد. همه این کار را می‌کنند. حالا برخی با معصومیت که در چهره، ظاهر یا رفتار دارند برخی هم بی‌پروا.

تاجیک اسماعیلی تشریح کرد: به نظرم اگر سینمای ما می‌خواهد به این مساله بپردازد باید فوق‌العاده با احتیاط و کاملاً کارشناسی شده بپردازند و توصیه می‌کنم حتی ضروری است که این مسائل را نشان دهد.

او درباره ضرورت پرداختن به این مباحث گفت: متاسفانه این موضوع در جامعه ما رواج یافته و بنیان خانواده را نشانه رفته است. از سال‌های قبل بوده اما اکنون سرباز کرده و جامعه خواهان نقد آن است.

وی خطاب به مسئولان اظهار داشت: فراموش کردن این مباحث خطرناک است. از طرفی صرفاً تقصیر را به گردن ماهواره‌ها نیز نوعی بی‌انصافی است. چون واقعیت جامعه ما چیز دیگری است البته ماهواره قدر مسلم تاثیر دارد و این روند تنزل اخلاقی را تسریع و تسهیل نموده است.
کد خبر: 61553
Share/Save/Bookmark