از «هاشمی در سال۸۸» تا محرومیت دائمی یک ناشر متخلف
در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چه می گذرد؛
از «هاشمی در سال۸۸» تا محرومیت دائمی یک ناشر متخلف
اکنون بیست و هفت سال از اولین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب می گذرد؛ بیست و هفت دوره نمایشگاه در طول سالهای مختلف و مدیرانی که آمدند و رفتند و کتاب هایشان در نمایشگاه برای نسل های بعد باقی ماند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰
امسال در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، آثار زیادی درباره دوره های مختلف ریاست جمهوری منتشر شده است؛ بسیاری از کتاب هایی که در دولت دهم منتظر مجوز بودند، در این دوره منتشر شدند؛ کتاب هایی درباره دولت اصلاحات، چهره های اصلاح طلب و مواردی از این دست در این دوره از نمایشگاه عرضه و به فروش می رسد.

در این رقابت، کتاب هایی که مربوط به عملکرد و یا معرفی چهره های دولت نهم و دهم هستند نیز کم نیستند و در یک ارزیابی نسبی می توان اینگونه گفت که تغییر دولت در سال گذشته، عرصه رقابت برای جناح های سیاسی را در حوزه نشرپُر رنگ تر نموده است و عملا تاثیر آن در نمایشگاه کتاب با حضور کتاب های مختلف از دیدگاه های گوناگون سیاسی مشهود است.


از این میان، کتاب «هاشمی در سال۸۸» کتاب پُرفروش بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران محسوب می شود؛ این کتاب گزارشی جامع از مواضع هاشمی رفسنجانی از ابتدای فروردین ۱۳۸۸ تا پایان اسفند ماه این سال است كه به قلم حجت‌الاسلام رضا صنعتی است، در خرداد ماه ۱۳۹۰ برای اخذ مجوز نشر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تحویل شد اما در دولت دهم مجوز انتشار نگرفت تا اینکه در اسفند ماه ۹۲ مجوز آن صادر شد.


كتاب «هاشمی در سال ۸۸» مشتمل بر پنج بخش است. بخش اول به گزارش مواضع هاشمی در مرزبندی با دشمن و نفی اقدامات ساختارشكنانه اختصاص یافته است. بخش دوم به تبیین مواضع وی در برابر یك جریان از مجموعه جریان‌های اصول‌گرا اختصاص یافته است. در بخش سوم به هشدارهای هاشمی در سال ۸۸ پرداخته شده است. بخش چهارم، راهكارهای وی برای برون رفت از وضعیت نامطلوب این سال را گزارش كرده است. در فصل پنجم به مسائلی چون طرح دولت وحدت ملی، علت نگارش نامه به مقام معظم رهبری، كارگردانی مبارزات انتخاباتی رقبای محمود احمدی‌نژاد، امتناع از اقامه نماز جمعه تهران، صحنه‌گردانی حوادث پس از انتخابات، عدم حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف رییس جمهور وقت، مسائل مرتبط با خانواده هاشمی اختصاص دارد.

این کتاب که قرار بود روز جمعه در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، رونمایی شود به دلایل زیادی لغو برنامه شد و رونمایی آن به صبح امروز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موکول گشت.

کتاب «هاشمی در سال ۸۸» که از سوی انتشارات سلمان فارسی منتشر شده است در غرفه انتشارات دفتر نشر معارف انقلاب اسلامی در نمایشگاه امسال كتاب تهران عرضه می شود و تا کنون جزء پُرفروش ترین کتاب های نمایشگاه بوده است.

امسال همچنین در روز ششم نمایشگاه کتاب، کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران از تخلف چند ناشر خبر داد که یکی از آنها منجر به محرومیت دائمی این ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب تهران شد.


روز ششم نمایشگاه کتاب تهران، روز اتخاذ تصمیمات نهایی برای چند ناشر بود که طی آن ۱۲ عنوان کتاب از نمایشگاه جمع آوری شد؛ کتاب هایی که اغلب یا مجوز نداشتند و یا اعلام وصول نکرده بودند، برای این موارد ۲۲ رای در کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران صادر شده است که دو مورد آن مربوط به ناشران بخش بین الملل است.

بر این اساس در بخش بین الملل تخلف شرکتی که خود را نماینده یک ناشر خارجی معرفی کرده و با شابک های جعلی و عناوین غیر اصلی به فروش کتب خود اقدام نموده برای همیشه از شرکت در نمایشگاه کتاب محروم شد؛ همچنین یک شرکت هلندی نیز به دلیل فروش کتاب های افست در بخش بین الملل غرفه خود را در این بخش از دست داد و حضور او در نمایشگاه کتاب سال آینده ممنوع اعلام شد.

گفتنی است سایر تخلفاتی که از سوی رسانه ها (رسانه های حاشیه ساز) مورد تاکید در کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران قرار داشت، به دلیل عدم ارائه سند مورد اعتنای این کمیته واقع نشد و از بین سیصد هزار عنوان کتاب در این دوره از از نمایشگاه، تنها ۱۲ عنوان به دلایل قانونی جمع آوری شده است.

مریم خاکیان
کد خبر: 71363
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۲
سینه چاک ولایت : 
هاشمی خودش یه فتنه گره. اصلا قیام 88 رو هم خودش راه اندداخته حالا رفته نمایشگاه کتاب؟
۱۳۹۳-۰۲-۱۶ ۲۲:۱۰:۱۴
 
این کتاب اثر ارزشمندی است و تاثیر و جایگاه امثال آقای هاشمی را در جامعه به خوبی نشان می دهد.
۱۳۹۳-۰۲-۱۶ ۱۹:۵۱:۳۱