آيا اين كودك سه ساله بالغ مي‌شود؟!
تعطيلي سه برنامه كودك در شبكه دو سيما
 
تاريخ : دوشنبه ۷ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۰
با تعطيلي برنامه «صبح بخير بچه‌ها» آخرين باكس كودك روتين شبكه دو سيما، متوقف شد و جاي خود را به برنامه‌اي جديد داد.

به گزارش هنر نیوز به نقل از ايسنا، شبكه دو سيما پيش از اين، ديگر باكس‌هاي كودك كه با عناويني چون «عصر بخير بچه‌ها» و «شب بخير بچه‌ها» به روي آنتن مي‌رفت را تعطيل كرده بود و مدتي است كه به جاي برنامه «عصربخير بچه‌ها»، برنامه زنده «آفتابگردان» را پخش مي‌كند. ضمن اين كه با تعطيلي «شب بخير بچه‌ها»، شبكه كودك باكس شبانگاهي خود را از دست داد و برنامه‌اي جايگزين آن نشد.

***

بهمن مشكيني، مدير حال حاضر گروه كودك و نوجوان شبكه دو كه بر خلاف محمد ميركياني، مدير سابق گروه كودك و نوجوان شبكه دو، تمايلي به پاسخگويي به خبرنگاران ندارد، پس از انتصاب به اين سمت، نخستين برنامه‌اي كه تغيير داد، «شب بخير بچه‌ها» بود؛ اين برنامه پس از پخش 121 قسمت، همزمان با پخش ويژه برنامه‌هاي دهه‌ي فجر شبكه دو از بهمن 88 (يك ماه پس از انتخاب مشكيني به عنوان مدير گروه كودك و نوجوان)‌ تعطيل شد تا شبكه دو سيما تنها باكس شبانه كودك خود را از دست بدهد. البته فروردين ماه امسال مجددا عنوان شد كه سري جديد «شب بخير بچه‌ها» با تغييرات جدي توليد و از تابستان پخش مي‌شود، اما اين اتفاق تاكنون محقق نشده‌است.

اكرم معصومي، تهيه‌كننده «شب بخير بچه‌ها» در پاسخ به پرسش ايسنا دربار آخرين وضعيت ساخت اين برنامه اعلام كرده است: توليد «شب بخير بچه‌ها» به يافتن باكس خالي شبانه در شبكه دو منوط شده بود كه در نهايت اين اتفاق نيفتاد و پخش اين برنامه نيز منتفي شد.

***

«عصر بخير بچه‌ها» ديگر برنامه‌اي بود كه طي ماههاي گذشته تعطيل شد. اين برنامه زنده 27 اسفند ماه، بدون خداحافظي و اعلام قبلي به مخاطبانش، متوقف شد. گروه سازنده اين برنامه در ايام نوروز ويژه برنامه «با بچه‌هاي نور» كه گزارشي از مناطق جنگي با حضور نوجوانان بود را به روي آنتن فرستادند و از 14 فروردين ماه شبكه دو با پخش كارتون‌هاي پي در پي، به مخاطبان نوجوانش فهماند كه «عصر بخير بچه‌ها» ديگر پخش نمي‌شود. در فاصله 10 روز پس از پايان تعطيلات نوروزي، شبكه دو پخش برنامه زنده «آفتابگردان» را براي نوجوانان آغاز كرد كه از حال و هوايي مشابه «عصر بخير بچه‌ها» برخوردار است.

محمود سلاميان، تهيه‌كننده «عصر بخير بچه‌ها» در گفت‌وگويي با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا در پاسخ به پرسشي درباره دليل تعطيلي اين برنامه و اينكه آيا احتمال ساخت مجدد آن وجود دارد، اظهار كرد: «عصر بخير بچه‌ها» فعلا تمديد نمي‌شود؛ ترجيح مدير وقت بر اين است كه اين برنامه توليد نشود.

و اما همزمان با تعطيلي «عصر بخير بچه‌ها» يعني از اواخر اسفند ماه، اعلام شد كه آخرين برنامه كودك شبكه اول كه براي رفتن به شبكه دو مقاومت مي‌كند، چاره‌اي جز پيوستن به اين شبكه ندارد؛ بر اين اساس برنامه «عمو پورنگ» هم شبكه كودكي شد تا از اواسط تير ماه و با كاهش پخش بازي‌هاي جام جهاني از تلويزيون كه البته شبكه دو سهمي از آن ندارد، حضورش را در شبكه كودك اعلام كند.

***

بر اساس اين گزارش ايسنا، پس از تعطيلي «شب بخير بچه‌ها» و «عصر بخير بچه‌ها»، سرانجام نوبت به برنامه زنده «صبح بخير بچه‌ها» رسيد و «خاله شادونه»(مليكا زارعي)‌ پس از دو سال اجرا در شبكه كودك، در آخرين روز فصل بهار با بچه‌ها خداحافظي كرد.

جايگزين اين برنامه زنده، برنامه توليدي «تابستان شاد» معرفي شد‌ كه آيتم‌هايي مختلفي مانند مسابقه آشپزي، قصه و تئاتر، خانه کوچک و غيره دارد.

برنامه «خاله شادونه» از دوران مديريت اسدالله اعلايي در گروه كودك و نوجوان شبكه دو توليد مي‌شد كه با آمدن محمد ميركياني به جاي اعلايي، اين برنامه همچنان ادامه پيدا كرد. خاله شادونه از نخستين برنامه‌هاي كودك شبكه اول بود كه از تير ماه 78 به شبكه دو انتقال پيدا كرد.

غلامرضا حبيبي، تهيه‌كننده برنامه «صبح‌ بخير بچه‌ها» درباره‌ي تعطيلي اين برنامه‌ به ايسنا گفت: مديريت شبكه دو سيما و گروه كودك و نوجوان اين شبكه، تصميمشان بر اين بود كه «صبح بخير بچه‌ها» در فصل تابستان با وقفه‌اي همراه شود؛ البته خود ما هم براي ايجاد تنوع در برنامه و توليد و پخش آيتم‌هاي متنوع‌ و جديدتر، به يك فاصله زماني نياز داشتيم.

***

بر اساس اين گزارش ايسنا، از نخستين روزهايي كه شبكه دو سيما به طور جدي با عنوان شبكه كودك معرفي شد و بسياري از برنامه‌هاي موفق كودك در شبكه اول به اين شبكه ملحق شدند، بيش از دو سال مي‌گذرد؛ در اين مدت مدير شبكه دو تغيير كرد و مهدي فرجي كه به قول خودش فرصت آن را نداشت كه بلوغ اين كودك را ببيند، جاي خود را عليرضا برازش داد ابراز اميدواري كرد كه برازش بتواند اين كودك را به سرانجام برساند.

فرجي كه چندي پس از آمدنش به شبكه دو با تغيير تعريف اين شبكه، از عنوان فرهنگ و هنر به شبكه كودك روبه رو شده بود، در مراسم توديع و معارفه خود، بر ضرورت راه‌اندازي شبكه‌ي كودك تاكيد كرده و گفته بود: تمام ظرفيت‌ها در اختيار شبكه دو قرار گرفت و ما تلاش كرديم كه تايم برنامه‌هاي كودك را از سه ساعت به هفت‌ساعت افزايش دهيم؛ البته من فكر مي‌كنم كه شبكه دو سيما از ساعت 9 صبح تا 9 شب بايد برنامه كودك پخش كند.

و اما عليرضا برازش كه معمولا تمايلي به مصاحبه با خبرنگاران نشان نمي‌دهد، روز انتصابش به سمت مدير شبكه كودك با اين پرسش ايسنا مواجه شد كه چه تصميمي براي شبكه كودك دارد؟ و او همه چيز را به پس از رفتنش به شبكه دو و ارزيابي اوضاع از نزديك، منوط كرد.

با اين حال برازش يك هفته پس از انتصابش به عنوان مدير شبكه كودك، مشكيني را جايگزين ميركياني معرفي كرد و حال كه شش ماه از مديريت اين دو در شبكه دو مي‌گذرد، شايد زمان خوبي براي پاسخگويي به پرسش‌هايي درباره آخرين وضعيت برنامه‌هاي شبكه كودك و رويكرد جديد اين شبكه باشد.

کد خبر: 12133
Share/Save/Bookmark