از سریال‌های ماه رمضان چه می‌خواهید؟
از سریال‌های ماه رمضان چه می‌خواهید؟
طبیعی‌ و لازم است که برای ساخت سریال‌های مناسبتی پُر مخاطب، به نیازها و انتظارات بینندگان توجه شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۹
به گزارش هنرنیوز ، تلویزیون برای ماه رمضان امسال، دو سریال تولید داخلی و دو سریال خارجی در نظر گرفته است؛ اگرچه از پخش این سریال‌ها یک روز بیشتر نمی‌گذرد، اما خبرها و تیرزهایی که در روزهای اخیر از مجموعه‌های مناسبتی در رسانه‌ها منتشر یا از تلویزیون پخش شده است، برخی مخاطبان را به این باور رسانده که محتوای این سریال‌ها چندان ارتباطی با حال و هوای ماه رمضان ندارد.

طبیعی‌ و لازم است که برای ساخت سریال‌های مناسبتی پُر مخاطب، به نیازها و انتظارات بینندگان توجه شود؛ به همین دلیل خبرنگار ایسنا در آغازین روزهای ماه مبارک رمضان به میان مخاطبان رفته است تا انتظار آنها از محتوا و کیفیت مجموعه‌هیا مناسبتی را جویا شود.

برای رمضان سریال‌ شاد بسازید

بر این اساس، خانمی ۶۱ ساله - فوق دیپلم - درباره اینکه محتوای سریال‌های ماه رمضان چگونه باید باشند، گفت: سریال­‌ها باید شاد باشند. اغلب سریال‌هایی که تا به امروز پخش شده‌، محتوایی غم‌انگیز داشته‌اند که جالب نیست. شاید تصور می‌شود چون ماه رمضان است باید سریالی با موضوع غمگین ساخته شود، در صورتی که رمضان ماه خداست، ما مهمان خدا هستیم و باید سریال‌های شاد هم ساخته شود. در واقع سریال ماه رمضان باید علاوه بر آموزندگی، خنده‌دار هم باشد.

او ادامه داد: سریال‌های قدیمی‌تر را که می‌بینم متوجه می‌شوم کیفیت و موضوع بهتری داشتند و هر مشکلی در جامعه را که می‌خواستند عنوان کنند توأم با طنز بود.

این بیننده سپس به برنامه «دورهمی» اشاره کرد و گفت: از لحاظ محتوا خیلی خوب است و من مشتاق دیدن این برنامه در تمام ایام سال هستم.

خانمی ۲۳ ساله - دیپلم - در همین راستا گفت: سریال‌های ماه مبارک رمضان باید خانوادگی و شاد باشند تا خانواده‌ها دور هم جمع شوند. چرا باید سریال غمگین ساخته شود؟ اگر سریال«پایتخت» پخش می‌شد، بهتر بود.

خانمی ۲۸ ساله - دانشجوی معماری - با بیان اینکه موضوع سریال‌ها باید کمدی باشد، گفت: سریال‌های ماه رمضان اگر کمدی باشند، بهتر است. حتما لازم نیست به دلیل ماه رمضان موضوعات غمگین و معنوی انتخاب کنند، مردم در این ماه هم احتیاج به خنده و شادی دارند.

او افزود: موضوع سریال‌ها تکراری شده و تنها با آب وتاب موضوع را تغییر می‌دهند. سریال‌ها باید با ایده‌های بهتر و با خلاقیت بیشتری ساخته شوند. حتی اگر می‌خواهند سریالی با موضوع معنوی تولید کنند، نباید باز هم به موضوعات کلیشه‌ای بپردازند، بلکه باید براساس واقعیت‌های جامعه و زندگی مردم باشد.

سریال‌های رمضان خانوادگی باشند

خانمی ۲۲ ساله - کارشناس حسابداری - درباره موضوع سریال‌های ماه رمضان اظهار کرد: موضوع اغلب سریال‌های ماه رمضان خانوادگی است و به نظرم با همین موضوع سریال ساخته شود، بهتر است؛ به دلیل اینکه موضوعات خانوادگی در سینما کمتر کار می‌شود. من هر سال از سریال‌ها استقبال می‌کنم، زیرا موضوعات جالب و آموزنده‌ای دارند.

سریال‌ها کلیشه‌ای شده‌اند

آقایی ۳۴ ساله - کارشناس ارشد محیط زیست - در این راستا بیان کرد: سریال‌ها کلیشه‌ای و تکراری شده‌اند. اگر واقعیت و مسائل روز جامعه را در سریال‌های ماه رمضان مطرح کنند، بهتر است. سریال‌های این ماه به ازدواج و قشر مرفه ختم می‌شود و آخرشان هم مشخص است.

او افزود: باید ساختن سریال‌های با کیفیت به ماه رمضان ختم نشود و هر روز ماه رمضان باشد.

خانمی ۱۹ ساله - دانشجو - با اشاره به نبود خلاقیت در داستان سریال‌های رمضانی، اظهار کرد: موضوع سریال‌ها تکراری شده و خلاقیت ندارد. سال‌های قبل نقش ماه رمضان در سریال‌ها پررنگ‌تر بود، اما درحال حاضر کم رنگ شده و حالت معنوی ندارند.

همچنین خانمی ۴۵ ساله - دیپلم - درباره محتوای سریال‌های ماه رمضان گفت: سریال‌ها باید مسائل امروز خانواده‌ها و مشکلات جوانان را مطرح کنند. اگر موضوع سریال‌ها به‌روزتر باشند، ببیننده بیشتری را جذب می‌کنند.

او ادامه داد: ما سال‌ها قبل، سریالی به نام «پنجمین خورشید» را داشتیم که تخیلی بود و به نظرم مناسب حال و هوای ماه رمضان نبود. در کل موضوع سریال‌ها باید براساس واقعیت باشد.

سریال رمضانی باید آموزنده باشد

آقایی ۲۱ ساله - دانشجوی رشته سینما - نیز با بیان به اینکه کیفیت سریال‌های سال گذشته بد بود، اظهار کرد: سریال‌های ماه رمضان سال گذشته خیلی بد بودند. امیدوارم امسال بهتر باشد تا بتوانیم دور هم جمع شویم و گوشی در دستمان نگیریم. سال گذشته که این اتفاق نیفتاد.

او ادامه داد: موضوع سریال‌ها در این ماه باید خانوادگی باشد؛ مانند سریال«مدینه» که فوق‌العاده بود. به نظرم اگر سریال« پایتخت» هم پخش می‌شد از هر طرز فکری بیننده به خود جذب می‌کرد.

خانمی ۵۰ ساله - کارشناس صنایع - با اشاره به لزوم آموزنده بودن سریال‌های رمضانی تلویزیون گفت: سریال چه در قالب طنز باشد و چه داستانی باید آموزنده باشد که بتوانیم از آن درس بگیریم. سریال نباید بدون محتوا باشد که صرفاً بخواهد مردم را بخنداند یا اینکه فقط چند بازیگر در آن نقش ایفا کرده باشند.

او درباره سریال «پایتخت» که قرار بود امسال در ماه مبارک رمضان پخش شود، اما به دلایلی نتوانست به پخش برسد، بیان کرد: سریال «پایتخت» جذاب بود، اما دیگر تکراری شده است. این سریال بازیگران خوبی دارد اما فیلمنامه مناسبی ندارد.

توقع نداشتم ماه رمضان سریال کره‌ای پخش کنند!

آقایی ۳۰ ساله - کارشناس ارشد جامعه شناسی - با اشاره به تیزر تبلیغاتی سریال‌های امسال ماه رمضان، بیان کرد: من توقع نداشتم که در ماه رمضان سریال کره‌ای پخش کنند؛ زیرا هیچ تناسبی با این ماه ندارد. همچنین زمان پخش سریال‌ها باید به گونه‌ای باشد که تداخلی با هم نداشته باشند.

آقایی ۳۵ ساله - کارشناس معماری - دراین راستا اظهار کرد: سریالی که قرار است امسال از شبکه سه سیما پخش شود، به دلیل اینکه فضای انقلابی دارد، هیچ تناسبی با ماه مبارک رمضان ندارد. سریال‌ها بهتر است با موضوع طنز ساخته شوند مانند سریال‌های دهه ۸۰ که در ماه رمضان پخش می‌شد.

او درباره زمان‌بندی سریال‌ها گفت: زمان‌بندی سریال‌ها نباید تداخلی با هم داشته باشند؛ به این معنی که زمانی که یک سریال تمام می‌شود، دیگری شروع شود.
کد خبر: 94511
Share/Save/Bookmark