اطلس زبانی ایران در حال تدوین است
اطلس زبانی ایران در حال تدوین است
اطلس زبانی ایران به عنوان طرحی ملی با هدف ارایه تصویری تا حد امکان دقیق از سیمای زبانی کشور در گروه زبان و گویش پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون در حال تدوین است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۱
به گزارش هنرنیوز؛فریار اخلاقی مدیر گروه زبان و گویش رایج پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون و از مدیران پروژه طرح اطلس زبانی ایران ، با اعلام این خبر تصریح کرد که این طرح از سال ۱۳۸۰تا کنون به همت پژوهشگران پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون در حال پیگیری است .

او آغاز اجرای این طرح را دهه ۱۳۵۰اعلام کرد و افزود : در این طرح بر اساس پرسش نامه ای متشکل از ۱۰۵واژه و عبارت و ۳۶جمله از آبادی های بالای ده خانوار کشور نمونه های زبانی با ضبط صدای گویشور گردآوری شده است .

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود : در ادامه کار از سال ۱۳۸۰ پژوهشگران اطلاعات گویشی را که عمده آن بر روی نوارهای کاست ضبط شده بود بر حسب شهر و استان ساماندهی کردند .
به گفته وی این کار به منظور آماده سازی اطلاعات گویشی برای تدوین اطلس زبانی پویا (اطلسی رایانه ای که بتوان با آن نقشه های زبانی پویا ترسیم کرد ) صورت گرفت .

این پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) اظهار داشت : لازم بود ابتدا نرم افزاری رایانه ای برای اطلس زبانی تهیه شود و سپس تمامی مواد زبانی از محیط مغناطیسی نوارهای کاست به محیط دیجیتالی منتقل شده تا در محیط نرم افزار اطلس بتوان با آنها کارکرد که در این راستا سی هزار نمونه گویشی دیجیتالی برای آوانویسی آماده شدند .

او افزود: تا کنون حدود ۶ هزار نمونه گویشی از مجموع سی هزار نمونه گویشی موجود توسط عده ای از دانش آموختگان زبان شناسی دوره دیده و مسلط به اصول آوانویسی به روش آی .پی .ای (ipa) به صورت رایانه ای آوانویسی شده و برای ترسیم نقشه های اطلس زبانی آماده است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مدیر گروه زبان و گویش رایج پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون گفت :فاز جدید طرح در حال حاضر پس از به روز رسانی نرم افزار اطلس که با توجه به پیشرفت علوم رایانه ای ضروری بود ،در مرحله اتمام است .

وی گفت : همچنین ورود اطلاعات و آوانویسی مابقی نمونه های گویشی با تمرکز بر استان ها و با هدف تدوین اطلس های استانی که پیش زمینه تدوین اطلس زبانی کل ایران است پی گرفته خواهد شد .
کد خبر: 91181
Share/Save/Bookmark