آیا کسی آبگرم، شن های داغ و گیاهان دارویی استان کرمان را می‌شناسد
ظرفیت‌های طبیعی گردشگری سلامت استان کرمان؛
آیا کسی آبگرم، شن های داغ و گیاهان دارویی استان کرمان را می‌شناسد
یک راهنمای گردشگری گفت: گردشگران خارجی به دلیل تبلیغات منفی از ورود به استان کرمان هراس دارند.
 
تاريخ : يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲
به گزارش هنرنیوز، چشمه‌های آبگرم از دیرباز برای درمان بیماری‌های پوستی، روماتیسم، عصبی، ناراحتی‌ گوارشی بيماری‌های مفصلی، استخوانی ... مورد بهره قرار می‌گیرند. از سویی این چشمه‌ها در دامان طبیعت مخصوصاً جوامع محلی و روستایی قرار دارند که با سرمایه گذاری و ایجاد استخر و دوش های مناسب، رفع آلودگی میکروبی و نیز لایروبی مناسب و ایجاد زیر ساخت‌هایی همچون مراکز تفریحی، اقامتی و پارکینگ و سرویس بهداشتی و ... می‌توان یک مرکز آب درمانی تاسیس کرد که علاوه بر ایجاد اشتغال، کاهش مشکلات بهداشتی- درمانی با جذب گردشگر به توسعه پایدار جوامع محلی کمک کرد.

استان کرمان نیز با داشتن بیش از ۳۰ چشمه، پتانسیل بالقوه‌ای در این زمینه دارد. حسین وطنی - راهنمای گردشگری و کسی که نامش در اطلاعات گردشگری ایران در آلمان- چاپ شده است – درباره چشمه‌های آبگرم و آب معدنی کرمان می‌گوید:« آب‌گرم‌های این استان بیشتر گوگردی هستند و برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسمی به کار می‌روند. مهمترین چشمه‌های کرمان، آبگرم جوشان، قلعه عسکر بافت، حسین آباد راین، ابارق،
اگر گردشگر خارجی به هم به استان بیاید بیشتر برای تبلیغ کَلوت‌های شهداد و دیدن طلوع و غروب کویر و کلوت است.»
اختیار‌آباد و حوض نو کرمان است اما یادتان باشد تنها چشمه‌های این منطقه جذاب نیستند بلکه به دلیل طبیعت کویر و آفتابش ، شن درمانی هم می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری سلامت محسوب شود.

او توضیح می‌دهد که چشمه «جُوشان» در مسیر جاده سیرچ- جوشان قرار دارد که مجهز به استخر سرپوشیده بزرگی با سالن‌های زنانه و مردانه است و مثل سرعین اردبیل استفاده عمومی دارد.

جوشان آب و هوایی دلپذیر دارد و گردشگر پذیر است، حتا میزبان بلوچستان‌ها و زاهدانی‌ها هم هست. جوشان به واسطه نزدیکی به شهر کرمان و قرار گرفتن در مسیر گردشگری تهران- شهداد یکی از مهمترین و مورد توجه‌ترین چشمه‌های آب گرم استان است. این منطقه تحت نظر اداره اوقاف است که سرمایه‌گذاری نسبی در آن شده است. آلاچیق‌ها و کمپ‌هایی در اطراف مجموعه، محل اقامت مهمانان است. فروشگاه و پارکینگ هم از دیگر امکانات مجموعه است. راه دسترسی به آن هم جاده آسفالته خوبی است که بواسطه عبور از منطقه ییلاقی سیرچ سفر به این آبگرم نه تنها برای سلامت که برای گردشگری هم دارای جاذبه است. و به دلیل سردسیر بودن منطقه در تمام طول سال می‌توان از آن بهره برد.

وطنی چشمه معدنی ته خاتون،چشمه آب معدنی بغرا،چشمه آب معدنی حوض باد، چشمه آب معدنی حوض نو را از چشمه های معروف منطقه جوشان عنوان می‌کند.

چشمه آبگرم « مَسکون» هم در ۲۸ کیلومتری بم قرار دارد و با حرکت در یک جاده فرعی ۴۰ به سنگ‌های آتش‌فشانی می‌رسیم.

وطنی درباره حضور گردشگران خارجی برای بهره‌گیری از چشمه‌های آبگرم مخصوصاً چشمه‌های آبگرم بم می‌گوید:« گردشگران
بیشتر مسافرینی که از استان کرمان، یا از یزد و شیراز به مشهد می‌روند چه قدیم و چه در زمان حال از آب گرم دیگ رستم استفاده می‌کنند. البته این آب گرم دارای امکاناتی همچون رستوران، سرویس بهداشتی و آلاچیق است.»
خارجی به دلیل تبلیغات منفی از ورود به منطقه هراس دارند. آنها زلزله بم و اتفاقات ۲۰ ساله پیش سر مرز پاکستان را به حساب امروز جنوب شرق کشور می‌گذارند. از این نظر ما با کمبود گردشگر خارجی مواجه هستیم. شاید گاهی راهنمایان تور آنها را به آب‌تنی برده باشند اما نه به عنوان بازدید از یک مقصد گردشگری بلکه صرفاً به خاطر در مسیر بودن این اتفاق نادرافتاده است. در واقع اگر گردشگر خارجی به هم به استان بیاید بیشتر برای تبلیغ کَلوت‌های شهداد و دیدن طلوع و غروب کویر و کلوت است.»

او که اسمش در کتاب لونی پلنت (مشهورترین کتاب توریستی جهان) ثبت شده است، یادآوری می‌کند: « هرچند از استان‌های مجاور برای بهره‌گیری از چشمه‌های آبگرم گردشگرانی راهی این استان می‌شوند اما به عنوان یک مرکز گردشگری سلامت تا کنون سرمایه‌گذاری قابل مشاهده‌ای نشده است.»

این راهنمای گردشگری از یک آب معدنی مشهور در شمال استان کرمان و جنوب خراسان به اسم « دیگ رستم» در« دِهوک» نام می‌برد و می‌افزاید:« بیشتر مسافرینی که از استان کرمان، یا از یزد و شیراز به مشهد می‌روند چه قدیم و چه در زمان حال از این آب گرم استفاده می‌کنند. البته این آب گرم دارای امکاناتی همچون رستوران، سرویس بهداشتی و آلاچیق است.»

وطنی از پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گردشگری سلامت یاد می کند که هنوز برنامه‌ خاصی برای آنها تدوین نشده است. او در این باره یادآور می‌شود:« تپه‌های شنی که با طوفان‌های شن بوجود می‌آید هنوز برایشان تبلیغی نشده است اما گاهی برخی از گردشگران خود گودالهایی حفر می‌کنند و تا گردن زیر شنها می‌روند و معتقدند دردهای روماتیسمی آن‌ها به دلیل گرمی شنها کاهش می‌یابد که البته این کار خیلی کم صورت می‌گیرد. از طرفی شن درمانی برای کودکان بیش فعال مدت‌هاست که در دنیا مورد تایید است.»

او به شهرستان ریگان کرمان اشاره می‌کند که در شرق کرمان با داشتن کویر از مناطق بکر گردشگری سلامت کشور حساب می‌شود چرا که در روستای علی آباد ریگان تپه‌های
تپه‌های شنی که با طوفان‌های شن بوجود می‌آید هنوز برایشان تبلیغی نشده است اما گاهی برخی از گردشگران خود گودالهایی حفر می‌کنند و تا گردن زیر شنها می‌روند و معتقدند دردهای روماتیسمی آن‌ها به دلیل گرمی شنها کاهش می‌یابد
شنی حتا گردشگرانی از استان‌های مجاور کرمان را برای درمان بیماری‌های روماتیسمی به این تپه‌ها فرا می‌خواند.

محمد جهان‌شاهی – یکی دیگر از راهنمایان تورهای کرمان- نیز می‌گوید: « این استان معادن زیادی آلی و معدنی و به دنبال آن طبیعی است که از چشمه‌های معدنی زیادی هم برخوردار باشد. چشمه« گُوَر» راین – جیرفت و «گویکان» هم دو چشمه مشهوراند که پذیرای اهالی جیرفت و بم و کرمان‌اند. 

همچنین در منطقه «جبال بارز» در نزدیکی جیرفت آبگرم‌های خوبی با درجه حرارت بالا وجود دارد که از لحاظ خواص درمانی مورد استفاده‌اند. همچنین در منطقه گردشگری «لاله‌زار» آبگرم « رنگ» است که با وجود معرفی هنوز به دلیل مشکلات اداری و نحوه واگذاری زمین ...با استقبال سرمایه‌گذار مواجه نشده است.»

لاله‌زار یکی از بخش‌های شهرستان بردسیر استان کرمان و جزو زیباترین مناطق استان است که بر خلاف شرایط اقلیمی عمومی استان کرمان منطقه‌ای سبز و خوش آب و هوا است. کوه‌های لاله زار پوشیده از گیاهان داروئی است و معروف‌ترین گیاه داروئی این منطقه «زرّوی» نام دارد که از نظر طب سنتی با ارزش است. 

جهان‌شاهی اضافه‌می‌کند:« خواص گل محمدی برای سلامت بر کسی پوشیده نسیت. از این گیاه برای درمان ناراحتی‌های قلبی، دردهای معده، روده، گوش درد، دردهای مفصلی، دندان درد و ترمیم زخم ، سردرد، گلودرد رفع بی‌خوابی و استفراغ استفاده می‌شود.»

او می‌گوید: «اسانس گل محمدی لاله زار بردسیر هم به کارخانه‌هایی در کشورهای فرانسه، انگلیس، آمریکا و بلژیک فرستاده می‌‌شود. فصل بهار این منطقه که در دامنه کوه ‌های مرتفع هزار قرار گرفته، مملو از انواع گل‌های زیبا و رنگارنگ است.»

این راهنمای گردشگری به گیاهان دارویی استان کرمان هم اشاره می کند. 

از گز شهداد، گزنگبین،آویشن،رزماری ، اسطوخودوس، گشنیز، رازیانه، زیره سبز، روناس، حنا، وسمه ، ختمی، بادرنجبویه و گاو زبان به عنوان مهمترین گیاهان دارویی این استان یاد می‌شود که بیشتر در شهرستان‌های کرمان ، بافت، کوهبنان، راور، شهربابک، زرند، رفسنجان، شهداد و بم می‌روید. 

مریم اطیابی
کد خبر: 61111
Share/Save/Bookmark