آماده شنیدن نظرات متخصصان درباره وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی هستیم
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت و گو با هنرنیوز:
آماده شنیدن نظرات متخصصان درباره وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی هستیم
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو که مسوولیت بررسی وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی در قالب یک کارگروه ویژه را برعهده دارد از اعلام نظر متخصصان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره استقبال کرد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۶

مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز، طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در زمان دولت دهم نیز مطرح شد و به امضای ۱۱۷ نماینده رسید. پس از آن در آغاز کار دولت یازدهم، در شهریور ۹۲ این طرح در قالب طرحی یک فوریتی با امضای ۱۱۲نماینده روی میز مجلس قرار گرفت و در همان زمان مهرداد بائوج لاهوتی، از اعضای فراکسیون گردشگری، اعلام کرد که طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ربطی به دولت جدید و قدیم ندارد.سرانجام چند روز پیش کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را تصویب کرد و قرار است این طرح به‌زودی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود. در این باره حسین طلا،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرده بود که در جلسه‌ای کلیات این طرح به تصویب رسیده و بنا است جزئیات آن ابتدا برای بررسی بیشتر به کارگروه ویژه‌ای برود و سپس مجددا در کمیسیون به آن رسیدگی شود.
از سویی محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی دوره نهم یکی از امضا کنندگان طرح اولیه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه است. وی نخستین رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی است که چندی پیش به این سمت منصوب شد. این نماینده که با سعه صدر به تمامی پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، خود از علاقه‌مندان به حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی است و تأکید دارد که برای تصمیم‌گیری در این باره باید نظر کارشناسان را جویا شد از این رو او از انتقال نظر متخصصان و کارشناسان به این کارگروه برای تصمیم‌گیری مناسب استقبال می‌کند. متن زیر حاصل گفت و گوی خبرنگار هنرنیوز با این نماینده مجلس شورای اسلامی است.

هنرنیوز: شما یکی از موافقان طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی بودید. این طرح که در دولت دهم به دلیل اتفاقاتی که در این حوزه افتاده بود مطرح شد با آمدن دولت جدید وارد مسیری دیگری شد تا آنجا که به نظر می‌رسد برخی طراحان اولیه این طرح تغییر موضع داده‌اند. شما جزو موافقان کنونی این طرح هستید یا خیر؟

من در جلسه کمیسیون هم به چند نکته اشاره کردم. با این که من جزو امضا کنندگان این طرح بودم اما در حال حاضر یک دیدگاه متفاوتی دارم. در بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مشکلات زیاد و پیچیده‌ای وجود دارد. نخست یک تیم کارشناسی باید بررسی کند که چه علل و عواملی مسبب مشکلات کنونی این سازمان است. آیا با تشکیل وزارتخانه این مشکلات برطرف می‌شود؟ آیا اگر به جای معاون رییس جمهور، وزیر داشته باشیم این مشکلات کمتر یا رفع خواهد شد؟ اگر این موانع و مشکلات به پاسخگو نبودن رییس سازمان باز می‌گردد پس این طرح باید به تصویب برسد اما اگر ریشه مشکلات جای دیگری است وزارتخانه شدن به کمک نخواهد آمد.
نکته بعدی آن که با توجه به صحبت‌های بالا پیشنهاد تشکیل کمیته ‌یی برای بررسی جزئیات بیشتر داده شد.

هنرنیوز: ما در طول سالیان گذشته شاهد اتفاقات ناگواری در حوزه میراث فرهنگی بودیم . اما عملاً هیچ گاه کمیته تحقیق و تفحص مجلس پیگیر تخلفات نشد و یا این که برای نمایندگان ملت ایران این امکان وجود نداشت تا از جانب مردم در خواست آنها را برای رسیدگی به مشکلات این حوزه مطرح کنند. از آنجا که میراث فرهنگی و محیط زیست تحت سیطره توسعه، در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار دارند و بازگشت سرمایه‌ آنها امکان پذیر نیست آیا فکر نمی‌کنید وزارتخانه شدن چنین سازمان‌هایی با این درجه از حساسیت باید ورای این دولت و آن دولت و به صرف حمایت از ثروت‌های بی‌بازگشت مورد بررسی قرار گیرد؟

دو موضوع مطرح است. آن هنگام که این طرح عنوان شد شرایطی بر سازمان میراث فرهنگی حکم‌فرما بود که خود نمایندگان با توجه به عدم پاسخگویی سازمان به مجلس و با توجه به انتظارات مردم از مجلس و همچنین به دلیل اتفاقاتی که رخ داد، نسبت به این حوزه حساس شدند و طرح وزارتخانه شدن مطرح شد.
دوم این که در حال حاضر شرایطی بوجود آمده که همه‌ی مسوولان بر این موضوع صحه می‌گذارند که باید وابستگی کشور به نفت بسیار کم شود. این مطلب هم در قانون برنامه توسعه آمده و هم در سند چشم‌انداز بالادستی بر آن تأکید شده است. برای رهایی از اقتصاد نفتی یکی از راه‌ها توسعه گردشگری است و یکی از راهکارهای دیگر حمایت و توسعه از صنایع دستی و حفظ میراث فرهنگی است. در آن زمان این دیدگاه وجود داشت که اگر سازمان تبدیل به وزارتخانه شود می‌تواند اقدامات موثری را انجام دهد اما با توجه به شرایط من معتقدم فقط سر در این سازمان عوض می‌شود و گرنه همان ساختمان، نیروی انسانی و ساختار حکم‌فرماست و فقط اسم سازمان تغییر کرده و تبدیل به وزارتخانه می‌شود.
موضوع دیگر این است که مجلس بتواند رییس سازمان را بخواهد تا پاسخگوی اقداماتش باشد، این کار هم اکنون نیز میسر است. می‌توان نامه‌ای نوشت و خواست رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پرسش‌های نمایندگان مردم در مجلس در مورد اقدامات، راهکارها و موانع پاسخ دهد و مطرح کند که مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی در جهت رفع و رجوع مشکلات می‌تواند انجام دهد.
پس باید شرایط امروز را در نظر گرفت و سپس علل و عوامل این مشکلات را دقیقاً بررسی  و در آخر تصمیم‌گیری کرد.

هنرنیوز: یکی از مشکلات سازمان میراث فرهنگی نگاه غیر تخصصی به حوزه مدیریت آن است که ربطی به این دولت، دولت قبلی و احیاناً دولت بعدی نخواهد داشت. با نگاهی به کارنامه روسای سازمان میراث فرهنگی در می‌یابیم که این روسا غیر متخصص‌اند اما هیچ کس در مورد انتخاب یک رییس نامتخصص در حوزه‌ای چنین حساس احساس خطر نمی‌کند. هیچ گاه نمایندگان محترم حاضر نمی‌شوند به وزیر بهداشتی رأی بدهند که مهندس باشد و سررشته‌ای در امور پژشکی نداشته باشد. هیچ گاه رییس دانشگاه یک چهره غیر دانشگاهی انتخاب نمی‌شود اما با وجود بسیار تخصصی و علمی بودن این حوزه بویژه در بخش میراث فرهنگی، به راحتی روسایی برای این سازمان انتخاب شده‌اند که سر رشته‌ای از این امور ندارند؛ هر چند ممکن است در حوزه تخصصی خود کارنامه درخشانی هم داشته باشند. این اتفاق اکنون تا حوزه مدیران استانی تسری پیدا کرده و افرادی رییس استان می‌شوند که در کارنامه کاری خود فعالیت در شهرداری، شورای شهر، آموزش و پرورش ، وزارت مسکن و.... دارند اما هیچ تخصصی در امور صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی ندارند. چگونه چنین افرادی می‌توانند سایرین را مجاب کنند که شأنیت میراث فرهنگی یک مملکت چیست؟ مشکلات ریشه‌ای آن کجاست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ مدیرانی که چند صباحی در هر دولتی پستی در این سازمان می‌گیرند و با رفتن آن دولت، آنها نیز رهسپار پستی دیگر می‌شوند چه تصمیم علمی، کارشناسی و به دور از پیش داوری درباره یک حوزه کاملاً تخصصی می‌توانند بگیرند؟



به نکته بسیار بسیار مهمی اشاره کردید. درخواست من از رسانه‌ها این است که به یاری این کمیته بیایند و این موضوعات را از منظر گوناگون بررسی کنند. موضوعی که شما بدان اشاره کردید قطعاً می‌تواند یکی از مشکلات مهم و قابل تأمل در این حوزه باشد. چرا این مشکلات به صورت ریشه‌ای در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود. قدر مسلم است که داشتن تخصص در نظام دیوان‌سالاری بسیار حائز اهمیت است و نبود متخصص مشکلات جبران‌ناپذیری بوجود می آورد چرا که یک متخصص هم علم و هم تجربه‌ی کاری‌اش در همان راستا است وگرنه حیطه مدیریتی با انتخاب مدیر نامتخصص سال اول با ناشیگری اداره می‌شود. سال دوم با کار در حوزه همراه است و سال سوم با زمرمه جابه‌جایی مدیر به پایان می‌رسد. میانگین زمان مدیریت در حال حاضر کمتر از سه سال است. در سازمان میراث فرهنگی که آمارها نشان از مدت زمان کمتر دارد و همین عدم ثبات مدیریتی خود به یک معضل جدی تبدیل شده است.

هنرنیوز: فکر نمی‌کنید جدای از شنیدن سخنان مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در رأس امورند و بنا بر اقتضای زمانی و مکانی شاید مخالف یا موافق این طرح باشند، نمایندگان محترم مجلس باید سخنان دغدغه‌مندان و صاحبان اصلی این سازمان یعنی عالمان، متخصصان و فعالان این حوزه‌ اعم از مرمتگران، حفاظتگران، باستان‌شناسان، موزه‌داران، کارشناسان، متخصصان حوزه صنایع دستی، هنرهای سنتی و فعالان عرصه گردشگری را بشنوند و سپس تصمیم‌گیری کنند؟

قطعاً همین طور است. من فرد عملیاتی هستم. هم اکنون نیز مسوولیت این موضوع به من سپرده شده‌ است. درباره تشکیل فراکسیون صنایع دستی هم ما چنین کردیم . در همین جا اعلام می‌کنم که این کمیته از هرگونه نظر کارشناسی که منجر به آسیب‌شناسی و ارائه راهکار مناسب جهت یک تصمیم‌گیری صحیح و شایسته باشد استقبال می‌کند و دست یاری به سوی کارشناسان و متخصصان محترم دراز می‌کند. ما آماده شنیدن نظرات این عالمان پیرامون این مسأله مهم و حساس هستیم.
کد خبر: 80930
Share/Save/Bookmark