شرکت بیش از یک میلیون دانش‌آموز در طرح کاشف
شرکت بیش از یک میلیون دانش‌آموز در طرح کاشف
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمینه توسعه فرهنگ کارآفرینی با مشارکت دانشگاه بسته‌های آموزش کارآفرینی تدارک دیده شده است که توسط مدرسه منتشر و در اختیار خانواده‌ها و دانش آموزان قرار می‌گیرد.
 
تاريخ : شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۳
به گزارش هنرنیوز، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پیرامون اعلام نتایج آزمون طرح کاشف با بیان اینکه جایگاه کار آفرینی در کشور دارای اهمیت ویژه‌ای و نقش چشم انداز 1404 در خصوص اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی تدوین شده قابل توجه است، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف تدوین شده و عمل به اسناد بالا دستی باید به نقش کارآفرینی در کشور توجه کنیم زیرا کار آفرینی توسعه اقتصادی کشور را در پی دارد.

وی که در یک نشست خبری صحبت می کرد با تاکید بر این موضوع که در سند تحول وزارت آموزش و پرورش که از اسناد بالادستی محسوب می‌شود در بخش‌های مختلف به موضوع کارآفرینی اشاره شده است، افزود: وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تربیت کننده کار آفرینان آینده کشور به موضوع کار آفرینی پرداخته است در این زمینه یک برنامه جامعه در آموزش و پرورش تهیه شد و در راستای اجرای آن دبیرخانه راهبردی کارآفرینی در سطح وزارتخانه تشکیل شد.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برنامه جامع تهیده شده در این زمینه به تایید وزارتخانه آموزش و پرورش رسیده است، تصریح کرد: در زیر مجموعه دبیرخانه کارگروهی تشکیل شده که در این کارگروه از هر سازمانی نماینده‌ای به صورت فعال وجود دارد.

زرافشان به همکاری وزارت آموزش و پرورش با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: به منظور ارتقاء بخش علمی این برنامه آموزش و پرورش با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که نماینده رسمی دیدبان کارآفرینی جهان در ایران است برنامه هایی را در خصوص پایش، افتتاح مراکز و کارآفرینی دانش آموزان منعقد کرد که تحت عنوان برنامه کاشف نام‌گذاری شد.

وی ادامه داد: امسال پایه‌های هفتم و هشتم در این برنامه کارآفرینی شرکت کردند البته شایان ذکر است که این برنامه طبق شاخص‌های نرم شده کارآفرینی با جامعه ایران تنظیم شده است. شاخص‌های کارآفرینی ایران استخراج شد و به صورت آزمایشی اجرا شده است.

زرافشان با بیان اینکه در این طرح یک میلیون و 870 هزاردانش آموز از سراسر کشور شرکت کردند، اضافه کرد: این آزمون در مدارس با حضور دانش آموزان، مدیران و معلمان برگزار شد و نتیجه مطالعه نتایج این آزمون در بخش‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ابتدا برای هر دانش آموز یک کارنامه 14 صفحه‌ای تهیه می‌شود که محورهای کارآفرینی و شاخص‌های علمی دانش آموز در این کارنامه در معرض نمایش قرار می‌گیرد. دانش آموزان می‌توانند در این کارنامه از میزان ریسک‌پذیری، خلاقیت، اعتماد به نفس و سایر شاخص‌های خود مطلع شوند. کارنامه دوم توصیه‌های مهم برای اولیا است تا ویژگی‌های کارآفرینی دانش آموزان به اولیایشان اعلام شود.

وی با اشاره به این موضوع که جامعه دختران در این آزمون عملی در تحلیل موضوع کارآفرینی قوی‌تر از پسران نشان داده شده‌اند، بیان کرد: با همکاری دانشگاه تهران یک باشگاه کارآفرینی دانش آموزان تشکیل شده است که در این باشگاه سایتی را مختص دانش آموزان راه اندازی کرده‌ایم و امکان دسترسی تمام دانش آموزان شرکت کننده در این آزمون به این سایت فراهم شده است. هدف از راه اندازی این سایت ایجاد شبکه کارآفرینان دانش آموز است تا دانش آموزان بتوانند تجربیات خود را از طریق این سایت در اختیار دیگر دانش آموزان قرار دهند تا توسعه کارآفرینی هم افزایی داشته باشد.

زرافشان ادامه داد: دو دوره کارآفرینی مجازی در این سایت با توجه به نمره عملی دانش آموزان برای آنها در نظر گرفته شده است که می توانند به صورت مجازی در آن شرکت کنند در این طرح از فضای مجازی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی استفاده می‌شود.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه‌ای هم برای تربیت مربیان کارآفرین تدارک دیده شده است که با معرفی مربیان ممتاز از هر منطقه در کشور به دبیرخانه کارآفرینی معرفی شده‌اند از بین افراد معرفی شده آنهایی که در ارزیابی به عنوان نفرات برتر انتخاب شده‌اند تحت عنوان مربی انتخاب می‌شوند. از بین تعداد مربیانی که در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند 200 نفر معلم و دبیر آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند افرادی که ویژگی کارآفرینی را داشته باشند می‌توانند در دوره‌های حضوری در دانشگاه و دوره‌های غیر حضوری شرکت کرده تا در شهرستان‌ها و روستاهای خود دانش آموزان برتر کارآفرین را مورد حمایت خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه مطالعات اولیه برای راه‌اندازی فضای الکترونیکی کسب و کار دانش‌آموزان با کمک دانشگاه و برخی نهادهای دیگر در حال انجام است، اضافه کرد: در حوزه راه اندازی کسب و کار الکترونیک در بین دانش آموزان ما پیش قدم بوده‌ایم تا بتوانند تولیدات خود را در این فضا ارائه دهند و به فروش برساند. مراحل بازاریابی و تجاری‌سازی در این دوره به آنها آموزش داده می‌شود.

زرافشان تاکید کرد: در زمینه توسعه فرهنگ کارآفرینی با مشارکت دانشگاه بسته‌های آموزش کارآفرینی تدارک دیده شده است که توسط مدرسه منتشر و در اختیار خانواده‌ها و دانش آموزان قرار می‌گیرد.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر بازارچه‌هایی برای فروش تولیدات دانش آموزان برپا می‌شود، گفت: توسعه برنامه آموزش همراه با تولید در دستور کار ما قرار گرفته است که این برنامه در هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای کشور هم اکنون اجرایی می‌شود ما تولید را به بحث آموزش اضافه کرده ‌ایم دانش آموزان در چند نوبت در بازارچه‌ها تولیداتی را که انجام داده‌اند در چند نوبت در سال برای فروش می‌گذارند.

زرافشان به توسعه برنامه خودکفایی در مدارس شبانه‌روزی اشاره کرد و افزود: برنامه آموزشی در بحث کارآفرینی دانش آموزان را از سمت یادگیری به تولید سوق می‌دهد مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی و مدارس شبانه‌روزی در این بخش قابل توجه است آموزش و پرورش در نظر دارد در مسیر پیش رو به آموزش کارآفرینی در همه حوزه‌ها بپردازد.

وی با بیان اینکه از دو میلیون و 500 هزار دانش آموز در پایه‌های هفتم و هشتم یک میلیون و 870 هزار دانش آموز در این پایش شرکت کرده‌اند، اضافه کرد: طرح کاشف در شاخه کار و دانش از حدود 20 سال قبل به مجموعه دروس شاخه فنی و حرفه‌ای اضافه شده بود و آموزش و پرورش اولین دستگاهی است که به بحث کارآفرینی و جایگاه آن در ایران توجه کرده است. معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هم اکنون سازمان‌هایی با ما در تماس هستند تا از دانش آموزانی که در این طرح رتبه برتر کسب کرده‌اند حمایت کنند و ما به دنبال آن هستیم تا پس از بررسی پیشنهادات آنها دانش آموزان را با این مراکز مرتبط سازیم.
کد خبر: 84530
Share/Save/Bookmark