بن مایه های اساطیری در هنر کلماکره لرستان
بن مایه های اساطیری در هنر کلماکره لرستان
اشیاء گنجینه غار کلماکره شامل مجسمه های انسانی و حیوانی ، صورتک ها ، پلاک ها ، زیور آلات و ... از جنس نقره و طلا که متعلق به دوران ایلام نو است دریک طرح پژوهشی شناسایی ، واکاوی و مستند سازی شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۸
به گزارش هنرنیوز،لیلا خسروی در بخش نخست از روز دوم برگزاری همایش میراث روایی با بیان گوشه ای از مقاله بازشناسی و تحلیل بن مایه های اساطیری در هنر کلماکره لرستان گفت :در این پژوهش اشیا گنجینه غار کلماکره لرستان در موزه های داخل و خارج از ایران شناسایی و مستند سازی شد. 

او افزود: سپس نقوش اساطیری و نمادین روی اشیا بررسی و تجریه و تحلیل و چگونگی تحول باورهای آیینی و مذهبی آنها واکاوی شد. 

در طی این پژوهش بخشی از حلقه ارتباطی فرهنگی –تاریخی سازندگان این اشیا از نظر تکنیک هنر فلز کاری و نماد شناسی با سایر اقوام ایرانی و تمدن های همجوار در انی دوره تاریخی و پس از آن مقایسه و بررسی شده است .
به گفته خسروی شکارچی محلی به طور اتفاقی گنجینه کلماکره را در سال ۱۳۶۸در غار کلماکره پلدختر کشف کرد که این مجموعه شامل انواغ ظروف ، ریتون ها ، مجسمه های انسانی و حیوانی ، صورتک ها ، پلاک ها ، زیور آلات و ... از جنس نقره و طلا است که متعلق به دوران ایلام نو است . 

نقل نمایشی نوعی از روایت گری و قصه گویی 

محمد حسین ناصر بخت دیگر سخنران این همایش بود که به بررسی ساختاری تومار رستم و سهراب مرشد عباس زریری پرداخت و گفت: روایت گری و قصه گویی در ایران سابقه ای بسیار طولانی دارد و شامل گونه های متفاوتی از جمله نقل نمایشی است . 

به گفته وی ، طومارهای نقالان از کهن ترین متون برآمده از تجربه اجرایی نقالان پیشکسوت گرفته می شود که معمولا در اوج پختگی ایشان مکتوب می شده اند . 

ناصر بخت افزود: طومار رستم و سهراب مرشد عباس زریری اصفهانی که از مشاهیر مکتب نقالی اصفهان در نیمه اول سده چهاردهم هجری خورشیدی بوده است ، یکی از برجسته ترین این متون برآمده از تجربه روایت گری است که به کوشش دکتر جلیل دوستخواه منتشر شده است. 

بیان روایی در مرمت آثار نقاشی 

در ادامه رضا رحمانی در خصوص مرمت و روایی سازی آثار نقاشی مطالبی را تحت عنوان مقاله ای به همین نام بیان کرد.
او گفت: این مقاله سعی دارد تا بعد روایی را در مرمت آثار نقاشی مورد بحث قرار داده و نگاه مخاطبان را به امر مرمت از این منظر بکاود. 

رحمانی با اشاره به اینکه راههای ارتباط مخاطب با اثر هنری از ۲ جهت جایگاه اجتماعی و فردیت مخاطب مورد بررسی قرار می گیرد اظهار داشت :کار مرمت گر فرهنگ سازی نیست بلکه می تواند انتقال اثر را تضعیف یا تقویت کند . 

نمایش های زنانه میراثی شفاهی 

هما حاج علی محمدی دیگر سخنران این همایش بود که مقاله ای تحت عنوان بررسی نمایش های زنانه با تأکید بر نقش این نمایش ها در تاب آوری زنان ارائه کرد . 

وی گفت : نمایش های زنانه میراثی شفاهی است که درد و آلام جامعه زنان را در قالب طنز روایت کرده و به سخره می گرفته است . 

این پژوهشگر اظهار داشت : این نمایش ها معمولا بدون متن نوشتاری و توسط زنانی که در حرکت ، ادا و بازی تبحر داشته و شوخ طبع بودند اجرا می شد که نشأت گرفته از سلیقه راوی بوده است . 

او تصریح کرد : نمایش های زنانه در دوره ای که زنان در مناسبات اجتماعی به بازی گرفته نمی شدند نوعی ابراز وجود و اعتراض به تفکر مرد سالارانه بود . 

در ادامه مریم کیان به روایت ابعاد مختلفی از روایت انگشتر سپاری در معراج پیامبر اسلام (ص) پرداخت و گفت :در این پژوهش انتقال مفاهیم دینی از متن به تصویر بررسی می شود و در همین مسیر نگاره هایی با موضوع انتخاب جانشین در تاریخ ایران مورد بررسی قرار گرفته است . 

ژیلا مشیری نیز در مقاله ای به مطالعه نمایش آیینی شوشی ها در جنوب و لال شیش ها در شمال ایران پرداخت .
او گفت : مقاله حاضر تحقیقی است تطبیقی بین مراسم شوشی در جنوب ایران(قشم) و لال شیش در شمال ایران (مازندران) که به روش توصیفی اکتشافی و با استفاده از تکنیک های کتابخانه ای و مطالعات میدانی انجام شده است.
به گفته وی این پژوهش در پی آن است تا با بررسی و مطالعه نقاط اشتراک و افتراق این آیین در جنوب ایران و شمال ایران به روند تغییر در دوحوزه ساختاری شکل و محتوایی بپردازد. 

گذر از سنت به مدرنیسم در رمان کلیدر 

محمد مکاری دیگر سخنران این همایش بود که در خصوص نگاه انسان شناختی به رمان کلیدر محمود دولت آبادی مطالبی را بیان کرد. 

وی افزود : کلیدر روایت مردان و زنان خطه پر اهمیت از نظر تاریخی و فرهنگی است و داستان آن در زمانه خاص از تاریخ این مردم در دوران گذر از سنت گرایی به مدرنیسم رخ داده است. 

مکاری اظهار داشت: در کلیدر محمود دولت آبادی تمام قدرت قلمش را بر موضوع کار متمرکز کرده و کار و طبیعت را مادر و آفریدگار هنر دانسته و در جای جای رمان از انواع صورت های ادبیات شفاهی در ارتباط با کار و مراسم استفاده کرده است . 

در ادامه مراسم، احسانی مدرس اکوتوریسم و مسئول نمایشگاه عروسک های ایرانی به بیان گوشه ای از فعالیت های زنان روستاهای کشور پرداخت و گفت : این عروسک ها حاصل تلاش زنان در روستاهای دور افتاده کشور است که برای کسب درآمد فعالیت می کنند . 

اجرای قصه گویی اصیل کرمانشاهی توسط سید تیمور محرابی نیز از برنامه های جنبی این بخش از همایش بود .
کد خبر: 79860
Share/Save/Bookmark