طراحی برای کالاهای فرهنگی درسبد خانوار وجود ندارد / جای «کتاب سال سبک زندگی» خالی بود
در نشست جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» عنوان شد؛
طراحی برای کالاهای فرهنگی درسبد خانوار وجود ندارد / جای «کتاب سال سبک زندگی» خالی بود
دبیر علمی جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» در پاسخ به هنرنیوز گفت: تلاش می کنیم در سالهای بعدی تمرکز تنها از روی کتاب به دیگر آثار سبک زندگی مثل رسانه ها یا اسباب بازیها هم توسعه پیدا کند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، روز دوشنبه 11 دی ماه نشست خبری جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی، حجت‌الاسلام علیرضا فجری دبیر اجرایی و امیر بیات مدیر اجرایی جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی، دبیر علمی این رویداد فرهنگی هنری گفت: ما سعی کردیم با اندیشمندان داخلی و افرادی که اندیشه‌های دیگری دارند، گفت‌وگو کنیم. پس‌ از آن به دسته‌بندی‌های خوبی رسیده‌ام که یکی از عرصه‌های مهم این مسئله مصرف کالاهای فرهنگی است که متأسفانه ما دچار ضعف جدی در این عرصه هستیم و باید بدانیم در سبد خانوار و یا شخصی ما، طراحی خوبی برای استفاده از کالاهای فرهنگی صورت نمی‌گیرد.

شیخ‌الاسلامی در مورد دسته‌بندی کالاهای فرهنگی گفت: این کالاها به دسته‌های مکتوب، کالاهای رسانه‌ای، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، کالاهای مرتبط با سرگرمی و اسباب‌بازی، کالاهای هنری، انواع مد و طراحی، کالاهای مرتبط با میراث فرهنگی، ورزشی و مذهبی تقسیم می‌شوند. این ۹ کالا را ما فرهنگی می‌دانیم که در مصرف آن‌ها جامعه و مردم دچار مشکل جدی هستند و اغلب سبد خانواده‌ها و افراد از این کالاها پر نمی‌شود.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: عدم تعادل و ضعف در سواد مصرف کالای فرهنگی از مشکلات دیگری است که با آن روبه‌رو هستیم. ما در گزینش استفاده از کالاهای فرهنگی دچار ضعف هستیم و خیلی وقت‌ها نسبت به پیام کالاهای فرهنگی منفعلیم.

دبیر علمی جشنواره گفت: محورهای داوری جشنواره کتاب سال سبک زندگی با اهداف فعالیت‌های پژوهشی طراحی شده است تا هم کارهای خوبی صورت گیرد و هم استعدادیابی و مستندسازی انجام شود. این محورها با سه رویکرد ایجاد ظرفیت‌هایی برای ساخت تئوری سبک زندگی اسلامی، الگوی سبک زندگی اسلامی و نسبت سبک زندگی اسلامی با دیگر علوم در نظر گرفته شده است.

او درباره دیگر جشنواره‌های مشابه گفت: ما جشنواره‌های «کتاب سال جمهوری اسلامی»، «رضوی» و «کتاب سال حوزه» را داشتیم، ولی جای «کتاب سال سبک زندگی» خالی بود. از این‌ رو ما به دنبال گسترش این جشنواره هستیم.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اولین سال برگزاری این جشنواره و محدودیت‌های آن گفت: با توجه به اینکه سال اولی است که جشنواره برگزار می‌شود، محورهای داوری را محدود کرده‌ایم. به این ترتیب تنها در حوزه کتاب مکتوب و دیجیتال ورود خواهیم کرد، اما سال‌های آینده موارد دیگر را نیز اضافه خواهیم کرد.

دبیر علمی جشنواره با اشاره به سوابق پژوهشی موضوعات جشنواره پیش از برگزاری آن گفت: اولین فردی که در این حوزه کتاب نوشته، حجت‌الاسلام مهدوی کنی رئیس دانشگاه امام صادق(ع) است که در سال ۸۵ اولین کتاب فارسی سبک زندگی را تعریف کرده است. ما سعی کردیم برای این جشنواره از تیم داوری خوب و نام‌آشنایی استفاده کنیم. سیاست کلی جشنواره هم مطالعه و به داوری گذاشتن همه آثاری است که در این عرصه نوشته شده است. نگاه سیاسی به موضوع نداریم، زیرا مهم این است که اهداف فرهنگی و فرهنگ‌سازانه و گفتمان‌ساز در اولویت است.

او درخصوص تقویم اجرایی جشنواره گفت: جشنواره از ۲۰ تا ۲۲ اسفند در باغ کتاب تهران و پارک آب و آتش برگزار می‌شود و افرادی که از ۷۵ تا ۱۰۰ امتیاز را کسب کنند، جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود. نگاه ما قطبی به معنای اول، ‌دوم و سومی نیست بلکه نگاه‌مان امتیازی است و آثاری که از سال ۱۳۹۱ به این‌ سو نوشته شده باشند، در داوری‌ها ورود می‌کنند.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز در مورد حمایت از آثار برگزیده خبر داد که کتابهای برتر این جشنواره مورد چاپ و خرید قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا این جشنواره هرساله برگزار خواهد شد گفت: تلاش می کنیم که این جشنواره هر ساله برگزار گردد ضمن اینکه در صددیم در سالهای بعدی انواع کتاب ها مورد داوری قرار بگیرند و تمرکز تنها از روی کتاب به دیگر آثار سبک زندگی مثل رسانه ها یا اسباب بازیها هم توسعه پیدا کند.

حجت‌الاسلام فجری، دبیر اجرایی نیز در این نشست گفت: حدود یک ماه است که جشنواره کتاب سال سبک زندگی فراخوان داده و پس‌ از آن حدود ۶۰۰ عنوان کتاب از سوی ناشران و مؤلفین واصل شد.

دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه احتمال دریافت بیش از ۱۵۰۰ عنوان اثر برای داوری در جشنواره پیش‌بینی می‌شود ادامه داد: ما فهرستی را از کتابخانه ملی در حوزه سبک زندگی دریافت کردیم که نشان می‌دهد ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ عنوان با این موضوع نوشته شده است.


بیات، مدیر اجرایی جشنواره، نیز در این نشست گفت: جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» با برگزاری حاشیه‌هایی نیز همراه است. حاشیه‌هایی که در راستای اهداف جشنواره با شیوه‌های گوناگون عملی می‌شود. در پی این برنامه‌ها در نظر داریم تا با مسائل سرگرمی، تفریحات جذاب و اوقات فراغت، نمایشگاه‌هایی را پیش از برگزاری مرحله نهایی برپا کنیم. در تلاشیم تا این برنامه‌ها را بین ۲ الی ۱۵ اسفند به مرحله اجرایی برسانیم.



کد خبر: 95880
Share/Save/Bookmark