چشمه معدنی «دیگ رستم» طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد
چشمه معدنی «دیگ رستم» طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد
یکی از چشمه های معدنی مهم در جنوب خراسان جنوبی که به دیگ رستم شهرت دارد، پس از بررسی و تایید کارشناسان در فهرست میراث طبیعی و ملی به ثبت رسید.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۶
به گزارش هنرنیوز؛پرونده پیشنهاد ثبت چشمه معدنی دیگ رستم طبس در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ ۸/۲/۹۵ در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد پس از تایید کارشناسان در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

«زهرا رضایی ملکوتی» کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی در این خصوص گفت: چشمه رستم یکی از چشمه های معدنی مشهور در جنوب خراسان جنوبی است که به «دیگ رستم» شهرت دارد.

او گفت:دیگ رستم چشمه ای است که در اطراف محل جوشش آن و مسیری که آب به طرف پائین طی می کند همه به رنگ زرد است که دلیل آن وجود گوگرد در این چشمه است.

به گفته ملکوتی، حرارت آب چشمه بسیار بالا و در محل خود چشمه در آستانه جوشیدن است. پس از طی حدود ۲۰۰ متر آب به داخل استخری هدایت می شود. طی این مسیر، آب کمی از گرمای خود را از دست می دهد و در محل استخر حرارت آن به حدی است که می توان در داخل آب شنا کرد. به علت حرارت و املاحی که این آب دارد از آن برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی استفاده می شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ملکوتی گفت: در نزدیکی این چشمه و در داخل کویر، منطقه وسیعی پوشیده از سنگهای آتشفشانی وجود دارد که در سفرنامه های جهانگردان نیز به آن اشاره شده است.
کد خبر: 91370
Share/Save/Bookmark