نگاه حمایتی و کارشناسانه به تولید تئاتر
دبیر سی ‌و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ؛
نگاه حمایتی و کارشناسانه به تولید تئاتر
دبیر جشنواره تئاتر فجربا بیان اینکه برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای بخش استانی جشنواره انجام خواهد شد به برداشته شدن بخش تولیدات تازه تئاتر ایران از جشنواره خبر داد.
 
تاريخ : دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۵
به گزارش هنرنیوز، علی اسدی در نشستی که چهارم مردادماه در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد به ارائه توضیحاتی درباره تغییرات جشنواره دوره سی‌وپنجم تئاتر فجر نسبت به سال گذشته پرداخت و تأکید کرد که این تغییرات هدفمند پیش می‌رود.

او با اشاره به اینکه نگاه توسعه‌گرای تئاتر نشان می‌دهد که باید انواع تئاتر در جامعه تولید شود، گفت: جشنواره‌ای مثل فجر باید نگاهی حمایتی و کارشناسانه به این موضوع داشته باشد و در این راستا یکی از تغییرات جشنواره امسال در بخش اجراهای محیطی و تعاملی رخ می‌دهد. امسال با توجه به نیروهای موجود تئاتر می‌توان این عرصه را به شکل وسیع‌تری در سطح جامعه پیش برد و از محیط‌های شهری برای اجراهای محیطی استفاده کرد.

تلاش برای رونق توریسم فرهنگی در جشنواره تئاتر

اسدی با بیان اینکه از تئاتر تعاملی در سطح جهان به شکلی متفاوت استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: این یک فرصت برای هنرمندان تئاتر ماست تا دیگر گونه‌های تئاتر را توسعه دهند و در جشنواره سی‌وپنجم تأکید ویژه‌ای دارم که این بخش جلوه دیگری پیدا کند و در سطح شهر تهران به شکلی وسیع نمود داشته باشد تا از این طریق توریسم فرهنگی ایجاد شود.

دبیر جشنواره سی‌وپنجم تئاترفجر یادآور شد: در سال‌های گذشته این انتقاد نسبت به جشنواره مطرح می‌شد که عنوان بخش بین‌الملل فقط برای ورود کارهای خارجی است و ما قصد داریم جذابیتی را در این بخش ایجاد کنیم تا سفرهای فرهنگی و دیدن تئاترهای ایران را برای گردشگران خارجی به همراه داشته باشد.

گسترش بخش بعلاوه فجر

او در ادامه تغییرات این دوره از جشنواره افزود: علاوه بر بخش اصلی بخش دیگری را هم داریم که سال گذشته با عنوان «به علاوه فجر» شناخته شد و تماشاخانه‌های خصوصی در آن نقش داشتند. امسال این بخش حفظ شده و از آنجا که سال گذشته بازخورد خوبی از آن به دست آمد، در نظر داریم علاوه بر تماشاخانه‌های خصوصی تماشاخانه‌های نیمه دولتی و دولتی هم در صورت قرار نداشتن در بخش اصلی بتوانند در این بخش حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه مرکزگرایی ذهنی هنرمندان باعث می‌شود تمرکز کارها بیشتر روی چند تماشاخانه باشد، گفت: در این بخش فرصتی به مدیریت بخش غیرجشنواره‌ای تئاتر داده می‌شود تا ظرفیت خود را با نمایش‌هایی که به صحنه می‌برد نشان دهد. در واقع مدیران تماشاخانه‌ها می‌توانند در بخش «به علاوه فجر» رپرتوار آثار خود یا نمایش‌های دیگری را بنا به نظرشان انتخاب کنند.

به گفته اسدی نواقص کار در بخش «به علاوه فجر» شناسایی شده و هدف اصلی این است که استقلال نسبی این بخش با اعتباری که جشنواره به آن می‌دهد، حفظ شود.

حذف بخش تازه‌های تئاتر

دبیر جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای بخش استانی جشنواره انجام خواهد شد به برداشته شدن بخش تولیدات تازه تئاتر ایران از جشنواره اشاره و اظهار کرد: تجارب سالیان قبل نشان می‌دهد، ساختار تئاتر ایران برای رونق بخشی به یک جشنواره نیاز داشته و هویت جشنواره بیش از آنکه برای ارزیابی کیفی آثار باشد برای تولید بوده است اما باید واقعیت را بپذیریم که دوران تغییر کرده و تئاتر ما تحولاتی را پذیرفته است.

اسدی افزود: براساس بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که انجام دادیم این امکان وجود دارد که به تحول در تولیدات بیاندیشیم و تمرکز بر تولید تازه برای جشنواره نباشد. در این راستا چشم‌انداز مثبتی را برای تئاتر می‌بینم چرا که پیش از این جشنواره، گویا مسیری برای اجراهای عمومی بوده است که به نظر می‌رسد این مسئله کل جشنواره را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و این رویداد هنری بیشتر به عنوان یک تهیه‌کننده عمل می‌کرد.

وی اظهار کرد: بر این اساس قرار شد کارهایی را که برای تولید در سال آینده آماده می‌شوند رصد کنیم و چند نمایش دیگر را هم به انتخاب مدیریت جشنواره در نظر بگیریم تا اولین اجرای خود را مانند تمام جشنواره‌های بزرگ دنیا در این رویداد به صحنه ببرند و به این طریق جشنواره می‌تواند خود را از فرایند تولید کردن بیرون بکشد.

تغییرات برای کاستن بودجه جشنواره نیست

او گفت: برخی تصور می‌کنند تغییری که در این بخش بوجود آمده برای ذخیره کردن یا کاستن بودجه جشنواره است اما با حذف بخش تولیدات تازه، بودجه تغییری نمی‌کند بلکه در سایر بخش‌ها از آن‌ استفاده می‌شود.

اسدی همچنین بیان کرد:‌ در جشنواره امسال یک بخش مسابقه بین‌الملل و بخش مسابقه ایران هم همانند قبل وجود دارد که در این بخش تغییراتی با عنوان مسابقه جوان ایجاد شده که در آن امکان کشف استعداد جوان فراهم شده است.

برای تولید هیچی، نمایشی سفارش نمی‌دهیم

دبیر جشنواره سی‌وپنجم تئاتر فجر در پاسخ به سوالی درباره تئاترهایی که برای اجرا دعوت می‌شوند و اینکه آیا سفارشی برای این بخش داده خواهد شد با تأکید بر اینکه باید فرهنگ تولیدکنندگی در جشنواره تئاترفجر کنار رود، گفت: ما برای تولید هیچ اثری سفارشی نمی‌دهیم بلکه ایده‌مان این است تا مسیر تولیدی را که برای تئاتر ایران رخ می‌دهد (تولیدات تماشاخانه‌ها و کارهای معتبری که در سطح کلان تولید می‌شود) رصد کنیم و فرایند کار هنرمندانی که در کشور کار می‌کنند، بررسی کنیم تا اجرای نخست برخی از آن‌ها برای جشنواره آماده شود. برای این کار باید کیفیت لازم وجود داشته باشد تا در صورت آمادگی خود گروه، در بخش مسابقه به رقابت بپردازند.

اسدی درباره مسابقه بخش بین‌الملل هم توضیح داد: امسال در فرایند انتخاب آثار بررسی‌هایی به لحاظ کیفی انجام می‌شود و نمایش‌ها ارزشیابی و امتیازبندی مشخصی خواهند داشت تا به جشنواره راه یابند و پس از آن در یک بررسی ویژه‌تر برای بخش مسابقه انتخاب خواهند شد.

او با اشاره به اینکه امسال مذاکراتی برای افزایش جلوه‌های محیطی در سطح شهر برای جشنواره انجام می‌شود، درباره بودجه جشنواره هم اظهار کرد: سال گذشته حدود چهار میلیارد تومان بودجه‌ای بود که در اختیار داشتیم و امسال برآوردی را در نظر گرفته‌ایم که از این رقم بالاتر است و امیدوارم با توجه به افزایش بودجه تئاتر این رقم برای جشنواره هم افزایش پیدا کند.

فعالیت رسانه‌ها در توزیع بلیت ملاک خواهد بود

ایسنا ادامه داد سعید اسدی همچنین در بخشی از این نشست با اشاره به برخی مشکلاتی که در توزیع بلیت‌های دوره قبل جشنواره بویژه برای اهالی رسانه صورت گرفته بود، گفت: امسال فراخوانی را برای سامانه‌های فروش بلیت منتشر کردیم که مذاکراتی در حال انجام است و تلاش می‌کنیم شرایط بهتری در این بخش فراهم شوند. البته انتظار داریم از سوی مقابل هم همراهی‌هایی با جشنواره صورت گیرد ولی بر این نکته تأکید می‌کنم که در جشنواره امسال در بخش همکاری با رسانه‌ها میزان پوشش خبرهای جشنواره و فعالیت‌های عمده آن‌ها در تئاتر برایمان ملاک خواهد بود.
کد خبر: 92180
Share/Save/Bookmark