نمايش خبر در تاريخ :
بخش :  
روز :  
ماه :  
سال :  
 

نمای بلند فیلم های اجتماعی و بازتابندگی تضاد و تقابل ها

واقع گرایی یا بازتابندگی ارزش ها که در عینیت مفهوم کلمه، نمی تواند به صرف مثبت یا منفی بودن توسعه موضوعی یابد بخش بزرگی از دغدغه فیلم سازان و رویکردهای جامعه شناختی آنان است.

 
 

سطح سلیقه مخاطب ایرانی تغییر کرده است

با نگاهی به فیلم های پخش شده از صدا و سیما و بخصوص فیلم های تدارک دیده شده برای نوروز می بینیم سطح سلیقه مخاطبان فیلم در ایران تغییر کرده است.

 
 

رخ نمود واگویه های تاریخی از منظر فیلم های واقعه محور

روایات داستانی مبتنی بر وقایع تاریخی بیش از هرچیز بر ثقه پذیری اصل داستان متکی است؛ در این حال چنانچه داستان با استناد بر منابع موثق شکل یافته باشد فرم نهایی آن یک روایت پرداخت شده رئال است.

 
 

پرداخت تخصصی به معیشت و مشاغل در فیلم های بلند

شکل پرداخت به مشاغل در اغلب فیلم های بلند ایرانی با اندکی مسامحه همراه است حال آنکه بسیاری از مشاغل توانفرسا با عدم معارفه اجتماعی واجه بوده و اهمیت شناختی آنها محدود و گاه ناگفته مانده است.

 
 

«بايد براي جوانان در ايران امروز برنامه ساخت»

محمدرضا ماني‌فر ـ پژوهشگر و دانشجوي دکتري ژورناليسم ـ همزمان با پانزدهمين سالگرد راه‌اندازي شبكه راديويي جوان، با نگارش يادداشتي كه در اختيار سرويس راديو ايسنا قرار داده، به تقسيم‌بندي برنامه‌هاي اين شبكه به گروه‌هاي صبحگاهي، ظهرگاهي و عصرگاهي و شبانگاهي، پرداخته و ويژگي‌هاي هر گروه را براي جذب مخاطب ...

 

جشنواره‌ای که گذشت؛

۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۲
 

آخرین روز اجرای نمایشهای جشنواره تئاتر فجر

امروز آخرین روز از اجرای نمایش های بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است که به این بهانه نگاهی به کیفیت برگزاری جشنواره خواهیم انداخت.

 
 

اقتباس داستانی و طرح تلفیق در فیلمنامه های خانوادگی

فیلم «اینجا بدون من» ساخته بهرام توکلی با اقتباس از نمایشنامه «باغ وحش شیشه ای» اثر تنسی ویلیامز، پرداخت به داستانی خانوادگی در نگاهی متفاوت است.

 
 

نشستن برف روی شیروانی داغ ترس ندارد

«برف روی شیروانی داغ»، این اسم سومین فیلم محمدهادی کریمی در مقام کارگردان است.

 
 

خشونت و عاطفه در پرداخت روایت پر التهاب جنگ 33 روزه لبنان

فیلم «33 روز» ساخته جمال شورجه، روایت روزهای حماسه لبنان در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی است.

 
 

پیوندهای خطی داستان در روایت روزمرگی فیلم های بلند

فیلم «چیزهایی هست که نمی دانی» اولین فیلم بلند فردین صاحب الزمانیست که به کنه نمایی لایه های فکری می پردازد.

 
 

طرح تعارض در رویکردهای روشنفکری

«برف روی شیروانی داغ» ساخته محمد هادی کریمی ماجرای رویکردهای عقیدتی متنازع چند کاراکتر در بستر گفتمان هایی با چنین انگاره ای در محوریت زمانی کوتاه است.

 
 

زیر آسمان یک سقف آرام ابرهای نهفته پنهان است

«آقا یوسف» ساخته علی رفیعی داستان یک اتفاق عمیق در ظاهر آرام یک خانواده است.

 
 

نشانه های تصویری ابزاری برای تحقق ما به ازای بیرونی مفاهیم است

فیلم «باد و مه» ساخته محمد علی طالبی بر اساس داستانی از مژگان شیخی، روایت درونه ذهن کودکی است که در اثر وقوع حوادث بیرونی من جمله مسئله جنگ به صورت تعلیق و تقابل با فضای بیرونی در آمده است.

 
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۴۹
 

نگاهی به فیلم «مرگ کسب و کار من است»

تلخی و سردی فیلم «مرگ کسب و کار من است» در نخستین گام القا کننده این واقعیت است که مکافات عمل در هر حال گریبانگیر فرد است.

 
 

قندی: مسأله حجاب ره‌آوردی برای رشد و تعالی زن است

مسأله حجاب ره‌آوردی برای رشد و تعالی زن است و اسلام برای زنان حجاب را تعریف کرده تا آنها بتوانند در این فضا به رشد و تعالی معنوی برسند و بتوانند نزد خداوند در وحله بالاتری قرار گیرند.

 
 

در باب دیوانه ای که از قفس پرید

فیلم آدمکش در سیل فیلم های بی مایه و سخیف این روزهای سینما به مثابه ی تغییر و تحول به شمار میرود چرا که در ایران ژانر جنایی _روانشناسی بسیار مهجور مانده و این فیلم به جهت درون مایه ی روانشناسی اش جزو تجربه های خاص سینما یی ایران به شمار میرود.

 

شيخ‌حائري:

۱۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۶
 

«نفوذي» روح تازه‌اي به سينماي دفاع مقدس دميده است

يك منتقد گفت: «نفوذي» به دور از شعارزدگي، كليشه و با ارائه نگاهي متفاوت، روح تازه‌اي به سينماي رو به احتضار دفاع مقدس دميده است.

 
۱۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۲
 

اسلامي: «نفوذي» اثري قابل قبول در سينماي دفاع مقدس است

يك منتقد گفت: فيلم سينمايي «نفوذي» اثري قابل قبول در حوزه سينماي مرتبط با دفاع مقدس است كه سعي دارد به نوعي از يكي از قهرمان‌هاي جنگ غبار روبي كند.

 
 

نقد قدرت با زبانی معاصر

برخی از شعرهای مجموعه شعر« جهانی ترین تیتر دنیا» سروده سینا علی محمدی یکی از نمونه​های لحن تغزلی در شعر آزاد است.

 

صبا برگزار می کند؛

۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۰
 

نمایش فیلم های مستند عاشورایی در سوگواره هنری صبا

صبا در ادامه مجموعه «باز این چه شورش است» که سوگواره عاشورایی هنرمندان ایرانی در گرایش های مختلف هنری است، فیلم های مستند با موضوع محرم در فرهنگ، سنت و آئین اقوام ایرانی را نمایش می دهد.

 

جابر تواضعی:

۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۹
 

"مختارنامه" با وجود دراماتیزه کردن حوادث به تاریخ وفادار است

یک منتقد گفت: مجموعه "مختارنامه" با وجود دراماتیزه کردن حوادث و شخصیت ها به تاریخ وفادار است.

 
۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۸
 

دهکده‌ای که همه چیزش را از قند هندوانه درست کرده‌اند

«در قند هندوانه» در فضایی غیر متعارف روایت می‌شود؛ فضایی که آجر خانه‌ها و پنجره‌ها از قند هندوانه ساخته شده‌اند و برای روشنایی فانوس‌ها از روغن هندوانه و قزل آلا استفاده می‌شود.

 
 

مرا کيفيت چشم تو کافي است

در مورد ويژگي آثار و چگونگي احوال باباطاهر سوالات زیادی مطرح است که يا کمتر بدان پرداخته شده و يا به پاسخ قابل قبولي دست نيافته اند و همچنان با ابهامات فراواني روبرو است.

 
۲۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۰۱
 

ناگفته‌های مهران مدیری درباره مرحوم شکیبایی

مهران مدیری در یادداشت کتاب مرحوم خسرو شکیبایی نوشته است: از روزی که او را شناختم و از اولین باری که او را دیدم، حالش خوب نبود. اصولا هیچ وقت حالش خوب نبود.

 
۲۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۴
 

چگونه عمر سعد به دست مختار مجازات شد؟

مختار ابوعمره را مامور جلب عمر سعد کرد، وی نیز فوراً اطاعت کرده و عمر سعد را برای مختار جلب کرد. عمر سعد قصد نبرد داشت که ابوعمره فرصت نداد و شمشیر خود را بر فرق عمر سعد شد و او را به درک واصل کرد.

 
۲۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۸
 

عباس(ع) در صفین چندساله بود و چه کرد؟

نوجوانی نقاب زده، ناگهان چون تیری از چله کمان جبهه دوست رها شد و خود را به عرصه نبرد رساند. جز علی، هیچکس، نه از جبهه دشمن و نه از اردوگاه دوست، نمی‌دانست که این نوجوان نقاب بر چهره کیست...معاویه به ابوشعثا گفت: برو و کار این سوار را بساز... ابوشعثا گفت: اهل شام مرا حریف هزار سوار می‌دانند، دون شان ...

 
 

آیین‌های حماسی ـ موسیقایی محرم

متن ذیل چکیده‌ای است از مقاله بلند پژوهشگر و محقق‌گرای فرهنگ مردم وآیین‌ها و مراسم نواحی و اقوام ایران، جناب آقای هوشنگ جاوید که به تلخیص در پی می‌اید.

 

روضه مکتوب حضرت قاسم(ع)

۲۲ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۸
 

200 سرباز دور این نوجوان 13ساله را گرفته‌بودند

آنوقت همین نوجوانى که ما اینقدر به او ظلم مى ‏کنیم، آرزوى او را دامادى مى‏دانیم، تاریخ مى‏گوید خودش گفته آرزوى من چیست. یک بچه سیزده ساله معلوم است در جمع مردان شرکت نمى‏کند، پشت‏سر مردان مى‏نشیند. مثل اینکه پشت‏سر نشسته بود و مرتب سر مى‏کشید که دیگران چه مى‏گویند؟ وقتى که امام فرمود همه شما کشته مى‏شوید،...

 
 

ساختارشکنی «نفوذی» در مقوله انتظار

فیلم «نفوذی» داستان بازگشت اسیری را روایت می‌کند که کسی از بازگشت او به وطن خوشحال نمی‌شود. چون در دوران اسارت ماجراهایی برای او و دیگر اسرا پیش آمده که حقیقت در لایه‌های پنهان این اتفاقات نهفته است.

 
۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۳
 

«نصرالله مرداني» شاعري كه شعرش بوي عاشوراي خونين مي‌دهد

«نصرالله مرداني» قلمش حكايت از دل پر درد ماجراي عاشورا دارد، شاعري كه در سفر به سرزمين پربلا جان سپرد، اما هنوز ابيات عاشورائيش سرود محافل است.