گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر؛

عالی زاد: بخش‌های جشنواره کم و زیاد نشده بلکه عنوان آن تغییر کرده است

11 ارديبهشت 1392 ساعت 15:55

اسماعیل عالی زاد در نخستین نشست رسانه‌ای دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر گفت: بخش‌های منتشر شده در فراخوان جشنواره تئا‌تر فجر سی و دوم اضافه و کم نشده است بلکه عنوان آن تغییر کرده است.



نخستین نشست رسانه‌ای دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر همزمان با انتشار فراخوان این جشنواره صبح امروز با حضور قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی و اسماعیل عالی زاد دبیر این جشنواره در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست اسماعیل عالی زاد گفت: فراخوان سی و دومین جشنواره تئا‌تر فجر منتشر شد و در این فراخوان قطعا از نظرات کار‌شناسی بسیاری از افراد استفاده شده است و سعی شد تا از نقاط قوت و ضعف دوره‌های گذشته در این فراخوان استفاده شود.
وی ادامه داد: فراخوان منتشر شده دارای ۲ مولفه بیرونی و درونی است، مولفه بیرونی آن به موقع منتشر شدن این فراخوان بود که این اتفاق سبب می‌شود تا فراخوان برنامه‌های خود را برنامه ریزی کرده و آن‌ها را به سرانجام رساند و هنرمندان تحت فشار زمانی قرار نگیرند و کارهای خود را برای شرکت در جشنواره با نظم بیشتری انجام دهد.
دبیر سی و دومین جشنواره مولفه‌های درونی این فراخوان را این گونه عنوان کرد: مولفه‌های درونی این فراخوان شامل چند مبحث است، که اولین بحث آن اجراهای صحنه‌ای است که به دو بخش مجزا تفکیک شده است، از سویی دیگر در این دوره جشنواره همانطور که در فراخوان منتشر شده بخشی اضافه و کم نشده اما عنوان برخی بخش‌ها تغییر کرده است و این اتفاق به این خاطر بوده تا ما تعریف مشخص تری از یک بخش داشته باشیم.
وی افزود: جدول اجراهای سی و دومین جشنواره تئا‌تر فجر از دو رقم تجاوز نخواهد کرد و قطعا کیفیت گرایی برای ما بیش از کمیت گرایی برای ما اهمیت دارد. بازه زمانی جشنواره نیز از ۲۴ دی ماه تا ۱۲ بهمن ماه سال ۹۲ است که همزمان با هفته وحدت و دهه فجر است، همچنین فرایند دو مرحله‌ای بودن قبول آثار صحنه‌ای در جشنواره، توجه به بخش آموزش و نشست‌های تخصصی و برگزاری چهارمین بازار تئا‌تر نیز از ویژگی‌های دورنی این فراخوان است.
اسماعیل عالی زاد در مورد انتخاب آثار با کیفیت در جشنواره سی و دوم اظهار داشت: انتخاب آثار با کیفیت به چند عامل بستگی دارد که از جمله آن به هیات انتخاب و داوران باز می‌گردد، همچنین نظارت و کنترل متون در بخش بازخوانی که البته ما تصمیم داریم تا برای هر بخش از داوری آئین نامه‌ای تنظیم کرده که در مراحل بازبینی به این آئین نامه توجه شود.
این دبیر ضمن اینکه مسئولیت پذیری در کار را از وظایف هر فرد دانست، افزود: گاهی در برخی جشنواره‌ها ما شاهد داوران تکراری هستیم که این اتفاق به دبیرخانه باز می‌گردد اما داوران ما در کسوت استادی هستند و اگر گاهی نتوانسته‌اند کار خود را آن گونه که باید انجام دهند در جشنواره‌ها دچار مشکل می‌شویم اما ما در این دوره قصد داریم تا در کنار تیم داوری تمرین داوری را نیز داشته باشیم.
وی در مورد انتخاب آثار بین الملل گفت: انتخاب آثار بین الملل را به تعویق نخواهیم انداخت و اگر قرار است کار خوبی به جشنواره دعوت کنیم باید رایزنی‌ها از همین ابتدا صورت گیرد تا بتوان آثار خوب را در جشنواره تئا‌تر فجر داشته باشیم.
در ادامه این نشست قادر آشنا گفت: نمی‌گذاریم تا مشکلات مالی به جشنواره فجر غلبه کند چرا که جشنواره تئا‌تر فجر اعتبار تئا‌تر ایران است و با وجود هر مشکلاتی این جشنواره برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در جشنواره تئا‌تر فجر از تمام آثار ملی حمایت خواهیم کرد و متون ایرانی می‌همیشه برای ما در اولویت است. آئین نامه نظارت نیز آماده و به شورای فرهنگی فرستاده شده تا بررسی و ابلاغ شود.
آشنا در پایانخاطرنشان کرد: ما سال ۹۱ تمام تعهدات را داده بودیم و اجرای عموم را حمایت خواهیم کرد اما باید توجه داشت که تعداد سالن‌ها اندک است.


کد خبر: 57441

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdca6ynm.49n0y15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com