مجید قیصری در گفتگو با هنرنیوز؛

قیمت کتاب و قیمت مرغی که از سفره خانوار پَر می کشد

3 خرداد 1394 ساعت 12:29

مجید قیصر ی نویسنده و منتقد گفت: در مملکت ما هر روز کتابسازی‌های زیادی اجام می شود و نمایشگاه کتاب هم بیشتر شبیه یک بیلان سازی سالانه است تا یک حرکت فرهنگی زیربنایی.


قیصری در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز در ارزیابی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: وقتی به نمایشگاه کتاب امسال رفتم این حس را داشتم که به بازدید از نمایشگاه قرآن کریم رفته ام و با اینکه به نمایشگاه قرآن کریم بسیار علاقه دارم ولی انتظار نداشتم در نمایشگاه کتاب حجم کلانی از کتابهای ادعیه و مفاتیح و قرآن و تفسیر را ببینم چراکه تعریف نمایشگاه کتاب تهران با نممایشگاه قرآن کریم تفاوت دارد و اگرچه حضور کتابهای مذهبی در این نمایشگاه بسیار خوب است اما نباید جایگاه این دو نمایشگاه با هم عوض شود.

وی نمایشگاه کتاب تهران را یک بیلان سازی سالانه خواند و گفت: به نظرم در مملکت ما هر روز کتابسازی‌های زیادی اجام می شود و نمایشگاه کتاب هم بیشتر شبیه یک بیلان سازی سالانه است تا یک حرکت فرهنگی زیربنایی.

قیصری که سال گذشته به عنوان نویسنده برتر و نماینده ایران در نمایشگاه کتاب فرانفکورت حضور داشت با قیاس بین این دو نمایشگاه گفت: در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ناشران مختلف از سراسر دنیا حضور دارند ولی کسی در آنجا کتاب برای فروش مستقیم عرضه نمی کند بلکه در آنجا هر ناشری نماینده یک سری نویسنده و یک تعداد آثار است و در واقع کپی رایت آن آثار بین کشورها و ناشران دیگر خرید و فروش می شود.

وی افزود: پیش از شروع نمایشگاه و در سه روز اول نمایشگاه فرانکفورت قرارداد های بین ناشران تنظیم می شود و از طریق ایمیل یا تلفن یا هر شکل دیگر آنها باهم قرارهایشان را گذاشته اند برای ناشر آثار پل استر در آمریکا که در نمایشگاه حاضر می شود با ملیت های مختلف در نمایشگاه وارد تعامل می شوند و درباره کارهای مختلف پل استر صحبت می کنند؛ در و.اقع همه چیز از قبل مشخص است و اینکه فلان ناشر از برزیل می آید، از اسپانیا، از ترکیه از مالزی همه و همه می آیند دور هم می نشینند، قرارداد می نویسد و کپی رایت را ها می فروشند لذا شما در آنجا اصلا مراجعه کننده به معنای عام نمیبینید یعنی کسی هم که به عنوان مراجعه کننده عام می آید دقیقا یک بیزنسمن است که قرار داد می نویسد و خرید و فروش کپی رایت انجام میدهد و میرود؛ این اشل را شما ببرید در کل این نمایشگاه یعنی تمام ناشران از فرانسه در اینجا کار می کنند و نهایتا در دو روز آخر یک بار عام داده می شود و مخاطبان عادی هم به نمایشگاه می آیند.

وی درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت:در نمایشگاه کتاب تهران واقع اینطور نیست و ما نمیدانیم با چه چیز طرف هستیم؛ یعنی یک کشکولی است که همه چیز در آن هست. در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شما چیزی که bold می شود نویسنده است و شما نویسنده و ناشر ا در آنجا می بینید. و مثلا ناشری که کار امبرتو اکو را در آنجا ارائه می کند بر تمام آثار اکو اشراف دارد و برای شما آخرین کار و قبلی ها را توضیح میدهد که شما را مجاب کند که آن را خریداری کنید یا نه؛ این رویکرد آنهاست اما در نمایشگاه تهران اصلا نویسنده دیده نمی شود.

قیصری نمایشگاه کتاب تهران را فضای تفریحی دانست و گفت: تنها اتفاقی در نمایشگاه کتاب تهران می افتد این است که چون باغ وحش نداریم؛ چون لونا پارک نداریم ای ن نمایشگاه یک فضای شادی است که بازدیدکننده می تواند دوستان مختلفش را ببیند، یک تفریحی بکند در یک فضای فرهنگی، و یک جوجه کباب هم بزند و اگر خواست هزینه هم کند یک هزینه خوب می کند با این کتاب ها و اگر در سبد خانوار رقمی که برای هرکس مشخص بود به اندازه مرغ بود این مرغ می تواند کتاب ما باشد که از این سفره پر کشیده و رفته است.


کد خبر: 80968

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaaona.49nwi15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com