در گفتگو با مدیرعامل جدید انجمن سینمای دفاع مقدس مطرح شد؛

دوری جشنواره فیلم فجر از اهداف اولیه / جدایی بخش بین الملل ، تصمیم ناپخته / معتقدم مدیریت بعدی ، جشنواره را به روال قبل برمی گرداند

18 آذر 1394 ساعت 10:51

محمدحسین نیرومند معتقد است جشنواره فیلم فجر می تواند با نمایش آثار منطبق با انقلاب و نظام به گونه ای عمل کند تا پای اقشار متدین و مذهبی هم به جشنواره فیلم فجر باز شود.


محمد حسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در رابطه با جشنواره فیلم فجر و تعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با این جشنواره گفت: انتظار جامعه فرهنگی و اهالی سینما از جشنواره فیلم فجر این است که این جشنواره بتواند بخشی از حقایق انقلاب اسلامی و رویدادهایی که در جمهوری اسلامی اتفاق می افتد را به صورت صادقانه بیان کند اما متاسفانه سالها است که شاهد چنین اتفاقی در جشنواره نیستیم.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر همواره به واسطه حضور بخشی از نهادهای فرهنگی از جمله حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ، شهرداری تهران ، بنیاد شهید و ... توانسته فضای جشنواره را تا حدودی به سمت سینمای مورد طراز انقلاب اسلامی متمایل سازد لذا این نهادها به این وظیفه خود عمل کردند و جشنواره فیلم فجر نیز می بایست قدر دان تلاش های این مجموعه ها باشد. بنابراین همه باید به سمتی حرکت کنیم تا بتوانیم توانمندهای مشترک خود را به سوی تولیداتی متمرکز سازیم تا این آثار بتوانند اهداف اصلی جشنواره فیلم فجر را عملیاتی کنند.

این هنرمند و سینماگر از تفاهم نامه ای که قبل از ورود وی به مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با وزارت ارشاد منعقد شده بود خبر داد و در این رابطه یاد آور شد: قبلا تفاهم نامه ای بین انجمن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولیدات مشترک این انجمن با بنیاد سینمایی فارابی نوشته شده بود تا تولیدات مشترک این دو نهاد در جشنواره فیلم فجر نمود پیدا کنند که متوقف شده بود. اما امیدواریم بتوانیم در سال آینده این تفاهم نامه را عملیاتی کنیم و ارتباطاتمان را به صورت جدی تر با جشنواره فیلم فجر افزایش دهیم.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ؛ از جشنواره فیلم فجر به عنوان یک رویداد ملی یاد کرد و اظهار داشت: من از تمامی اهالی سینما درخواست می کنم که جشنواره فیلم فجر را یک «جشنواره ملی» بدانند و این رویداد بزرگ فرهنگی را فراتر از مباحث سیاسی ببینند. بنابراین اگر با این نگاه به جشنواره فیلم فجر نگریسته شود. بی شک، وظیفه ما و وظایف بسیاری از کسانی که اهل تولید هستند این خواهد بود که با تولید آثار منطبق با انقلاب و نظام، فضای جشنواره را به گونه ای رقم بزنند تا پای اقشار متدین و مذهبی هم به فیلم های جشنواره فیلم فجر باز شود و تا زمانی که شاهد این اتفاق نباشیم باید انتظار متوقف شدن پشتیبانی لازم از سینمای ایران را داشته باشیم و دلیلش هم این است که وقتی نمایندگان محترم مجلس ببینند فیلم های جشنواره فیلم فجر، عمدتا فیلم هایی نیستند که بتوانند سیاستهای کلی نظام را عملیاتی سازند حتما به هنگام امضای مصوبات و تقسیم بودجه سینمای ایران ، دست و دلشان خواهد لرزید.

محمد حسین نیرومند گفت: معتقدم باید جشنواره فیلم فجر را در قالب یک رویداد ملی ببینیم و باید همه دلسوزان انقلاب و اهالی سینما تلاش کنند تا جشنواره فیلم فجر به آن تعریفی که از ابتدا برای آن در نظر گرفته شده و به آن انتظاری که از جشنواره وجود دارد دست پیدا کند. متاسفانه این ضعف مدیریت فرهنگی ما است که در این زمینه کم کاری کرده است. این درحالی است که سینماگران همواره تمایل به تولید آثار در راستای انقلاب و نظام را دارند اما هنگامی که بودجه ها به سمت تولیداتی هدایت می شوند که بیشتر به منزله دور ریختن سرمایه است چه کاری می شود کرد.

مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امیدواریم جشنواره فیلم فجر امسال و سالهای آتی با همفکری اهالی سینما و مدیران فرهنگی؛ به آن سیاست هایی که در ابتدا برای جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شده نزدیکتر شود.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به تصمیم مستقل برگزار شدن بخش جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه این تصمیم به هیچ عنوان ؛ تصمیم پخته ای نبوده است گفت: به این دلیل که ما در ایران نمی توانیم جشنواره بین المللی با مفهومی که در دنیا مرسوم است را برگزار کنیم چون بسیاری از فیلم های مطرح دنیا، مشکلات اخلاقی دارند که قابل نمایش در ایران نیستند و معمولا هم، کارگردانان این نوع فیلم ها با جرح و تعدیل فیلم هایشان موافقت نمی کنند و ما شاهد جشنواره ای خواهیم بود که فقط نامش جشنواره بین المللی است! لذا مستقل برگزار شدن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر فقط سبب کاهش کیفیت جشنواره خواهد شد. اما هنگامی که بخش بین الملل در کنار سینمای ملی قرار گرفته باشد این امر موجب خواهد شد تا سینماگران خارجی شاهد شور و شوق سینماگران ایرانی و سینمای ملی باشند و محملی برای گفت و شنود و ارتباط با سینماگران ایرانی نیز برقرار خواهد شد. از سوی دیگر ، همزمانی سینمای بین الملل در کنار سینمای ملی سبب می شود تا اهالی سینما و مردم علاقه مندان به سینما،فرصتی برای دیدن فیلم های خارجی پیدا کنند و با حضور در جلسات نقد و بررسی می توان به رشد سینمای ایران امیدوار بود. اما با تدبیر عجولانه ای که برای مستقل برگزار شدن جشنواره بین الملل فیلم فجر گرفته شد به یکباره شاهد محروم شدن سینمای ایران از همه این امتیازها شدیم.

نیرومند در خاتمه تاکید کرد: تصور من این است که مدیریت فرهنگی در دولت آینده حتما جشنواره بخش بین المللی فیلم فجر را به روال سابق خود برخواهد گرداند.

گفتگو از : مجید معافی


کد خبر: 85954

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcayona.49nmm15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com