محمد احمدی در گفتگو با هنرنیوز؛

برای فرهنگ سازی شعار ندهیم

6 تير 1394 ساعت 10:21

محمد احمدی گفت: باید در فیلم‌‌هایمان به این فرهنگ سازی بپردازیم اما به گونه ای که حالت شعاری پیدا نکند اما چگونه؟! پاسخ دادن به سوالاتی از این دست باعث خواهد شد تا به راه کار درستی برای رسیدن به یک آرامان شهر برسیم.


محمداحمدی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با این موضوع که مدیران برای ارائه اثر هنری هنرمند فضای کافی را برای وی ایجاد کنند گفت: اگر مدیری که در رأس کار قرار گرفته باشد فضا را کمی باز کند تا سینما گر بتواند نگاه خود را از طریق فیلم به مخاطب منتقل کند قطعاً اتفاقات بهتری در سطح جامعه خواهد افتاد اما نگاه سلیقه‌ای توسط مدیران لطمه‌های زیادی را به آثار سینمایی زده است و این گونه سینماگر نمی تواند جهان بینی که مثلاً از یک زندگی شهری دارد به تصویر بکشد.

وی در ادامه افزود: جامعه شهری ما به نگاه نقادانه و البته اصولی همراه با امیدواری نیاز دارد و سینما می‌تواند بستر این نوع جهان بینی را فراهم آورد. در واقع درطی سال‌های اخیر فیلم‌های کمتری را شاهد بوده‌ایم که نقد درستی نسبت به فضای موجود شهری داشته باشند.

احمدی با اشاره به تاثیر سانه ها بر فرهنگ جامعه اظهار داشت: فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند در حقیقت دیگر به مرحله دیده شدن رسیده‌اند و تاثیرات خود را به روی جامعه خواهند گذاشت. همانطور که بر هیچ فردی پوشیده نیست رسانه‌ها تاثیرات فرهنگی زیادی در جامعه دارند و ما باید برای ایجاد یک زندگی درست شهری که در نظر داریم از این ابزار به درستی استفاده کنیم.

این کارگردان با تاکید بر رعیت فرهنگ که در سطح جامعه باید تبدیل به اپیدمی شود تصریح کرد: تمام کشور‌ها و دولت‌ها به این اعتقاد دارند در یک کشور و در بخشهای کوچک‌تر آن هیچ چیزی مهم تر از رعایت فرهنگ توسط افراد جامعه نیست. فیلم یکی از راه‌های ایجاد فرهنگ درست شهر نشسنی در این زمینه است. ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی که مد نظر ما است از طریق فیلم به راحتی می‌تواند به مخاطبین منتقل شود.

او با بیان این مطلب که جشنواره ها می‌توانند شیوه درست زندکی  را به افراد جامعه انتقال دهند گفت: موردی که نباید از آن غافل شویم پشتیبانی کردن از فیلم سازان است که سینماگران به آن احتیاج دارند. اگر شهرداری تهران بنا دارد در این زمینه فرهنگ سازی را انجام دهد باید از خودش شروع کند تا به عنوان یک الگو سایر افراد بتوانند از آن پیروی کنند.

وی در ادامه درباره چهره شلوغ شهر که باعث حضور تصاویر نازیبا در فیلم ها شده است اظهار کرد: ما در شهرمان به لحاظ بصری تصاویر اضافه زیاد داریم شلوغی‌های غیر منطقی که وجود دارد تصویر شهرمان را از حالت طبیعی خارج کرده است و این شلوغی می‌تواند به مردم منتقل شود. این شلوغی را به راحتی می‌توان در فیلم‌های شهری دید که قطعاً چهره زیبایی را شاهد نخوایم بود.

احمدی در ادامه افزود: به لحاظ روانشانسی این ازدحام مردم شهر را عصبی می‌کند در صورتی که می‌توان با یک معماری درست چهره ظاهری شهر را آرام جلوه داد و قطعاً این آرامش به مردم و فیلم‌‌هایمان منتقل خواهد شد. آلودگی زیست محیطی در فیلم‌‌هایمان مشهود است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

وی در پایان افزود: به طور مثال چقدر ما تلاش کرده ایم تا فرهنگ سازی کنیم که هیچ شهروندی برروی زمین زباله نریزید؟!  باید در فیلم‌‌هایمان به این فرهنگ سازی بپردازیم اما به گونه ای که حالت شعاری پیدا نکند اما چگونه؟! پاسخ دادن به سوالاتی از این دست باعث خواهد شد تا به راه کار درستی برای رسیدن به یک آرامان شهر برسیم. اما از طرفی نباید دست روی دست گذاشت به سرعت باید وارد پروسه عمل کردن شوین به این معنی که هر شهروند از خودش برای رسیدن به فضای امن شهری که در آن آرامش داشته باشیم شروع کند و تمام هنجار‌هایی را که به آن آگاه است رعایت کند.


کد خبر: 81526

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb0sbw.rhb85piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com