مرادی: هنرمندان كاریكاتوریست، زهر جنایات آل سعود را بیرون كشیدند

17 آبان 1394 ساعت 14:55

رئیس حوزه هنری خراسان شمالی اظهار كرد: كاریكاتور یك هنر اعتراضی است و در كوتاه‌ترین زمان می‌تواند نسبت به موضوعات مختلف واكنش نشان بدهد.


به گزارش هنرنیوز، به مناسبت چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان فاجعه مصیبت‌بار منا، نمایشگاه سراسری كارتون و كاریكاتور «آل سقوط» در حوزه هنری برپا شد. در مراسم افتتاحیه كه شنبه شانزدهم آبان در گالری شماره یك حوزه هنری برگزار شد، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مركز هنرهای تجسمی، میثم مرادی بیناباج رئیس حوزه هنری خراسان شمالی، علیرضا قزوه، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند و ... حضور داشتند.

در شروع این برنامه، میثم مرادی مدیر حوزه هنری خراسان شمالی درباره فراخوان كاریكاتور «آل سقوط» توضیح داد: در پی فاجعه غم‌بار منا كه جمع زیادی از مهمانان حرم امن الهی جانشان را از دست دادند و همه مردم داغدار شدند و پس از آنكه رهبر انقلاب پیامی دادند مبنی بر اینكه مدیریت غلط آل سعود نباید فراموش شود و این فاجعه باید پیگیری شود، ما هم در راستای عمل به فرمایش ایشان تصمیم گرفتیم فراخوانی برای كاریكاتور «آل سقوط» اعلام كنیم.

وی با اشاره به اینكه ممكن است این سوال ایجاد شود كه چرا كاریكاتور را در نظر گرفتیم كه ریشه در خنده و طنازی دارد، تاكید كرد: هنر كاریكاتور یك هنر اعتراضی است و از قالب‌هایی است كه در كوتاه‌ترین زمان می‌تواند نسبت به موضوعات مختلف واكنش نشان بدهد. تلخند اندیشه‌های یك هنرمند در این هنر به تصویر درآمده و از ذهن هنرمند پیامی به مخاطب منتقل می‌شود كه با كشف معما و ارتباطاتی كه در اثر وجود دارد، به عمق واقعه پی ببرد.

مرادی اظهار داشت: چه موضوع طنزی در فاجعه منا نهفته است؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت این صحنه سراسر طنز تلخی است كه نشان می‌دهد چطور سعودی‌ها كاری انجام دادند كه از هر منظری به آن نگاه كنیم یك بخش كار مشكل دارد. چطور تعداد زیادی حاجی بیت الله الحرام در این فاجعه كشته شدند؛ در حالی كه دوربین ها به این خیابان‌ها نظارت داشتند؟ چطور مدیریتی انجام گرفت كه كسی به داد مجروحان نرسید و حتی قطره‌ای آب به آن ها نداد؟ چه باعث شد كه نه خودشان به این افراد كمك كنند و نه اجازه دهند امدادرسانی از سوی سایرین صورت بگیرد؟ كاریكاتور، هنری است كه می‌تواند زهر این جنایات را بیرون كشیده و در قالب آثار هنری به مخاطب عرضه كند.

مدیر حوزه هنری خراسان شمالی ضمن اظهار اینكه درواقع این موضوع، تركیب غم و طنز است، گفت: اگر لبخندی از این فاجعه به لب مخاطب می‌نشیند، به خاطر درد است. این آثار به خوبی احساس مسئولیت هنرمندان ما را به چنین موضوعاتی نشان داد و دیدیم كه در فاصله كوتاهی از وقوع این اتفاق و فراخوان، بیش از ۴۸۰ اثر از ۱۱۶ هنرمند كشور به دبیرخانه واصل شد كه نشان‌دهنده اعتراض این هنرمندان به چنین فاجعه‌ای بود.

وی در پایان، با تقدیم این آثار به روح مهاجران الی‌الله به‌ویژه زائران جان‌باخته ایرانی در فاجعه منا، افزود: امیدواریم با كمك مسئولان، شاهد این باشیم كه چنین آثاری به نحو مطلوبی در سراسر كشور به نمایش دربیاید. در تدارك پویش نمایشگاه مردمی هستیم، صفحات مجازی راه‌اندازی كرده‌ایم و به عموم مردم پیشنهاد می‌دهیم كه این آثار را دانلود كنند و در محیط‌های عمومی مانند دانشگاه‌ها، مساجد و... منتشر كنند و نمایشگاه‌های مردمی از این آثار برگزار شود.


کد خبر: 84596

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb0sbw.rhba9piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com