در بازگشایی کتابخانه شهدا در تهران مطرح شد؛

تلاش برای ترویج کتابخوانی و تبدیل آن به «گفتمان اصلی» / باید کتابخوانی «مادر محور» باشد

15 آبان 1395 ساعت 0:06

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: امیدواریم جوانان ما به جای رو آوردن به فضاهای مجازی به کتابخوانی توجه کنند و از این پس شاهد افتتاح بیشتر فضاهای فرهنگی و بویژه کتابخانه ها باشیم.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ؛ عصر روز دوازدهم آبانماه و در آستانه فرارسیدن بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و با اتمام عملیات تعمیر و نوسازی،‌ کتابخانه شهدا در شهر تهران و پس از 3 ماه و با حضور علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی و انتظامی فرماندار تهران؛ شهردار ناحیه 2 منطقه 19؛ مهردخت وزیرپور، علی متقی،‌ مشاورین دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمد اله‌یاری،‌ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی؛ محمد‌ربیع احمد‌خانی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و طیبه سیاوشی شاه عنایتی و فاطمه ذوالقدر افتتاح گردید.

در این مراسم علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن تشکر از حضور خانواده های شهدا در این مراسم و تشکر از همه کسانی که در افتتاح این کتابخانه مشارکت داستند گفت: از سال گذشته دو میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیزات استان تهران هزینه گردید که کتابخانه های چمران، دهخدا ، طالقانی و... تعمیر و تجهیز شدند. امسال هم بالغ بر سه و نیم میلیارد تومان برای کتابخانه های تهران هزینه کردیم که کتابخانه های شهدا یکی از این کتابخانه ها است که به بهره برداری رسیده است.

وی از افزایش تعداد کتابهای کتابخانه شهدا از 18 هزار جلد به 30 هزار جلد خبر داد.

ناصروند معاون سیاسی فرمانداری تهران نیز دراین مراسم اظهار داشت: دفاع از مرزهای اعتقادی میسر نیست الا به اینکه ما از یک فرهنگ غنی بهره مند شویم و زیر ساخت فرهنگ غنی در کشور بی شک بحث کتاب خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر ما در تهران و در کشور به دنبال یک جامعه سالم و پاک هستیم حتما باید به مسائل فرهنگی توجه ویژه ای داشته باشیم و این میسر نیست مگر اینکه ما بتوانیم فضای کتابخوانی را برای مردم و بویژه نونهالان و جوانان فراهم سازیم.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران هم در این مراسم با بیان اینکه خوشحالم که در امر افتتاح یک فضای فرهنگی که به کاهش آسیب های اجتماعی کمک خواهد کرد حضور دارم افزود: فرهنگ و دین ما الفت دیرینه ای با کتاب دارد و این درحالی است که دین ما با «اِقرا» آغاز شده است و امیدواریم جشنواره ها و کتابخوانی های فراوانی را با این نام شروع کنیم و در این امر پیشگام باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: معتقدم کتابخوانی و ورزش باید زن محور و مادر محور باشند چون هنگامی که «مادر» محور کتابخوانی باشد خانواده نیز در این امر مشارکت جدی خواهند داشت.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم از دیگر کسانی بود که در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه ما با تهاجم فرهنگی و فضای مجازی روبروهستیم لذا توجه به بحث کتاب و کتابخوانی امر مهمی است و من از همه کسانی که در افتتاح این کتابخانه نقش داشتند تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه کتاب در کشور مظلوم واقع شده است و خانواده ها برای همه چیز هزینه می کنند الا کتاب و کتابخوانی گفت: ما باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در میان خانواده و فامیل رواج دهیم و فرهنگ هدیه دادن کتاب را در جامعه تقویت کنیم.

ذوالقدر تصریح کرد: متاسفانه به اهل قلم ظلم می شود و در چاپ کتاب نظارت دقیقی صورت نمی گیرد به گونه ای که ما در بازار شاهد چاپ کتابهای تقلبی هستیم! هرچند که ما سعی می کنیم این مسائل را در کمیسیون فرهنگی مجلس رسیدگی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم جوانان ما به جای رو آوردن به فضاهای مجازی به کتابخوانی توجه کنند و از این پس شاهد افتتاح بیشتر فضاهای فرهنگی و بویژه کتابخانه ها باشیم.

محمد اله‌یاری،‌ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی هم در این مراسم گفت: خوشبختانه نهضت کتابخانه سازی و بازگشایی کتابخانه ها به همت نهاد و همکاران ما شروع شده و امیدواریم همچنان با قوت استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم با افزایش تعداد کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی بتوانیم موضوع کتابخوانی را به «گفتمان اصلی» تبدیل کنیم به طوری که نهضت کتابخوانی و کتابخانه سازی به وضعیت بهتر و سامان تری برسد.

مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این مراسم با اشاره به حضور دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه خوشحالیم که دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دغدغه کتاب و کتابخوانی دارند تاکید کرد: ما باید فرزندانمان را از کودکی و نونهالی با کتاب آشنا کنیم در حالی که متاسفانه دانش آموزان و حتی دانشجویان ما با کتاب کمترین انس را دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه کتابهای کتابخانه شهدا از نظر فنی به خوبی چیدمان و فهرست نویسی شده و منابع آن بسیار خوب است اما امیدواریم منابع آن افزایش یابد.




کد خبر: 93352

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb5fb9.rhbfspiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com