مریم کاویانی در گفتگو با هنرنیوز؛

نگاه سینمای ما به زن ابزاری نیست

25 فروردين 1394 ساعت 16:26

مریم کاویانی گفت: زن در سینمای ما بسیار قابل احترام به تصویر کشیده شده است و اگر مقایسه‌ای داشته باشیم با آنچه که از زن در سایر سینما‌های دنیا به تصویر می‌کشند و استفاده ابزاری که از زن در آثارشان دارند ما بسیار جلو‌تر از آن‌ها هستیم


مریم کاویانی متولد اهواز است و در مقطع کار‌شناسی ارشد پرستاری تحصیل نموده است وی در ابتدا در رشته‌ای که تحصیل کرده بود مشغول به کار می‌شود اما در سال ۱۳۸۱ بعد وارد فضای سینما و تلویزیون شد. تا به امروز در آثار به یادماندنی زیادی حضور داشته است که فیلم سینمایی «معراجی ها» از شاخص‌ترین کارهای او است. او در آثارش همواره در اکثر نقش‌هایی که حضور داشته است توانسته به خوبی نقش یک زن دلسوز و وفادار و همچنین مادری مهربان را به تصویر بکشد از این رو به مناسبت روز زن با وی به گفتگو نشستیم که در ذیل می‌خوانید. 

بازیگر فیلم سینمایی «دلتنگی های عاشقانه»در باره اینکه زن در سینمای ما چگونه به تصویر کشیده شده است گفت: زن در سینمای ما بسیار قابل احترام به تصویر کشیده شده است و اگر مقایسه‌ای داشته باشیم با آنچه که از زن در سایر سینما‌های دنیا به تصویر می‌کشند و استفاده ابزاری که از زن در آثارشان دارند ما بسیار جلو‌تر از آن‌ها هستیم و از این حیث به تصویری که از زن در اثار سینماییمان می‌بینیم افتخار می‌کنم. درسینمای ما د عین اینکه نگاه ازشی و معنوی به زن دارند استفاده ابزاری ناخوشایندی از آن نمی‌شود این‌ها مواردی هستند که نباید از آن غافل شد. جایگاه زن و مادر مخصوصاً در سینمای ما بسیا‌ر ویژه است. ازفیلم نامه‌ها و نگاه‌هایی که به زن وجود دارد راضی هستم اما نباید فکر کنیم که این کافی است چرا که در مبحث پرداخت آن‌ها در حالت فرم و محتوا دچار مشکل هستیم و باید د این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.

مریم کاویانی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در پاسخ به این پرسش که آیا در خانواده‌های امروزی پدران و مادران به این مهم رسیده‌اند که هر برنامه‌ای را نباید کودکانشان ببیند چرا که تلویزیون ما خیلی رده سنی خاصی برای برنامه‌هایی که پخش می‌کند قائل نیست گفت: باید این کار را انجام دهند اما ما نمی‌توانیم خیلی محدودیت بگذاریم چرا که رسانه‌ها فراگیر شده‌اند وئ نمی‌توان جلوی بسیاری از آن‌ها را گرفت در حقیقت به جای برخورد‌های غیر فرهنگی باید به سمتی حرکت کنیم که از طریق فرهنگ سازی این آگاهی را به خانواده‌ها بدهیم و آن‌ها را از ضرر هایی که این نوع سریال‌ها دارند آگاه کنیم. به نظرم مادرانی که پایبندی‌های اخلاقی برایش مهم باشد و متوجه اهمیت تربیت فرزندش باشد قطعاً به سمت مسیری که در جهت تخریب این ارزش‌ها است حرکت نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: اگر خودم فرزندی داشتم آن را بیش از هر چیزی با برنامه‌های علمی و فرهنگی سالم و تایید شده آشنا می‌کردم چرا که اعتقاد دارم از کودکی ه گونه که فرزنداتان را تربیت کنید این نکات در درون آن شکل قابل توجهی خواهد گرفت. شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما کم کم این روند در وجود کودک شکل خواهد گرفت فراموش نکنیم انسان‌ها به سرعت به مواردی که برایشان تکرار می‌شود عادت خواهند کرد.

کاویانی گفت: با اشاره به اینکه مادرش نقش موثری در تربیت وی داشته است گفت: اگر برای من هر اتفاق مثبت و خوبی در زندگی شخصی ام افتاده است قطعاً دلیلش حضور مادرم بوده اعتقاد دارم این‌ها معجزاتی است که از سمت مادرمبا دعاهایی که برایم می‌کند به وجود می‌آید. از بدو تولدم مادرم زندگی نامه من را نوشت و با مراقبت‌هایش من را در مسیر زندگی قرار داد. زمانی که روجوع می‌کنم به دفترچه خاطرات مادرم می‌بینم که هر آنچه که دعا و جملات زیبا است را برای من در آن نوشته است او خاطرات دوران کودکی من را در آن نوشته و هر آنچه که به من ارتباط دارد را زنده نگه داشته است که من احساس می‌کنم اتفاق‌های مثبت در زندگیم از معجزات کلام و قلم مادرم برای من به وجود آمده است. بدون اینکه خودم آگاهانه بخواهم تمایل عجیبی به سمت خدای خودم دارم و این نتیجه تربیت‌های مادرم است.

بازیگر مجموعه «او یک فرشته بود» گفت: می‌خواهم نکته‌ای را در اینجا بگویم که شاید کمی عجیب باشد همیشه در طول زندگیم همواره جلوی کار و رفتار اشتباه من گرفته می‌شود و حتی اگر خودم بخواهم نیرویی ماورایی اجازه آن را به من نمی‌دهد گویی از من مراقبت می‌شود و اعتقاد دارم که تمام این‌ها از سوی مادرم است و دعاهای خیری که برایم می‌کند. مادرم برایم در آن نوشته‌های شخصی اش در دو.ران کودکی من آرزوهای خوبی کرده بود و به نظرم موفقیت‌های کاری من از آنجا شروع شده است. شخصاً به نوشتن آرزو‌ها اعتقاد دارم چراکه کائنات و انرژیهای مثبت ما را به سمت آرزو‌‌هایمان سوق می‌دهد.

کاویانی در ارتباط با فعالیت‌های اخیرش به هنرنیوز گفت: دو یا سه تله فیلم را آماده پخش دارم که زمان دقیق آن معلوم نیست. سریالی را آماده پخش ندارم و به شدت دلتنگ پیشنهاد خوبی هستم برای اینکه بعد از مدت‌ها بتوانم در تلویزیون حضور داشته باشم. متاسفانه در طی این چند سال هم پیشنهاد‌ها خیلی نتوانسته من را راضی کند هم از نظر نوع نقش و یا کیفیت فیلم نامه و بخش‌های مادی نتوانسته‌ام به توافق با گروهی برسم اما راستش را بخواهید دلم برای سریال‌های مناسبتی همچون ماه رمضان بسیار تنگ شده است. لحظه شماری می‌کنم تا شرایطی فراهم شود که با یک سریال خوب و پر مخاطب دوباره مهمان خانه‌های مردم عزیزم بشوم.


کد خبر: 80211

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb85bw.rhbg8piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com