هنرنیوز در گفتگو با کارگردان «شب های روشن»؛

باید در جشنواه فیلم فجر نخبه پروری کنیم

2 خرداد 1394 ساعت 11:36

فرزاد موتمن گفت: ما باید با نگاه جدیدی که به آثار سینمایی جهان داریم برای جشنواره بین المللی فیلم فجر یک نشانه (بِرَند) بسازیم و همگان بدانند در این جشنواه فیلم هایی را می بینند که در سایر جشنواره ها نخواهند دید.


فرزاد موتمن گفت: امیدوارم یکی از مسائلی که در دوره های بعد جشنواره فیلم فجر رعایت شود مسئله کیفیت در اکران فیلم ها باشد برای ساخت این فیلم ها افراد زیادی زحمت کشیده اند آنها با دیدن فیلم شان درشرایط بد احساس خستگی خواهند کرد. البته از علیرضارضاداد بسیار سپاسگذارم که برای نمایش بعدی فیلمم زحمت زیادی کشید تا کیفیت بهتری در زمان اکران جشنواره پیدا کند.

فرزاد موتمن در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با این پرسش که جشنواره سی و سوم فیلم فجر را چگونه ارزیابی می کند گفت: خیلی در جریان برگزاری جشنواره نبودم فقط یک روز برای نمایش فیلم خودم در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کردم که متاسفانه نمایش آن هم با کیفیت بدی انجام شد و اصلاً از کیفیت اکران آن راضی نبودم.

موتمن علت اکران بی کیفیت فیلمش را این گونه توضیح داد: بخشی از آن هم مربوط به جشنواره می شد که با سرورهای بسیار بدی که حتی DCP هم نیستند این کار را انجام دادند بخشی هم برمی گشت به کپی که استودیو در اختیارم گذاشته بود. اما در سینما آزادی این مشکل وجود نداشت و مشکل پیش آمده برطرف شد. دبیر جشنواره بعد از این که آشفتگی من را دید تلاش کرد تا نمایش های بدی به درستی صورت بگیرد که البته همین طور هم شد.

وی در ادامه افزود: امیدواررم در دوره های بدی که جشنواره به هر شکلی برگزار می شود مسئله کیفیت در نمایش فیلم ها را جدی بگیرند. ما تکنولوژی پخش درست فیلم را وارد کرده ایم در صورتی که با نمایش آثار به نمایش درآمده به این نتتیجه می رسیم که هیچ تکنولوژی وارد نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «شب های روشن» با اشاره به این که با توجه به شرایط کنونی از لحاظ تکنولوژی نگاتیو در سینما نباید حذف می شد گفت: حتی سالن های سینمای ما به دلایل مختلف آماده پذیرش این تکنولوژی نیستند. ای کاش به این زودی نگاتیو را از سینمای مان حذف نمی کردیم و اجازه می دادیم که تغییرات به درستی و با فاصله زمانی اصولی طی می شد. شاید برخی از مشکلاتی که در حال حاضر در بخشهای مختلف وجود داشت برطرف می شد و یا اصلاً به وجود نمی آمد.

او همچنین در ارتباط با جوایز تقسیم شده در فجر توسط هیئت داوران اظهار داشت: در اتباط با جوایز نمی توانم نظر خاصی داشته باشم به دلیل این که تمام آثار حضور یافته در فجر را ندیدم اما نکته مثبت آن این بود که بیشتر جایزه ها را به خارجی ها دادند و این رفتار درستی است. دربرخی از دوره های گذشته فیلم سازان خارجی در نقش سیاهی لشکر در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می کردند.
موتمن در ادامه گفت: اگر می خواهیم واقعاً دارای یک جشنواره بین المللی باشیم باید فیلم های خارجی را جدی بگیریم و در این عرصه با دعوت از فیلم سازان برجسته رونق جدی به آن بدهیم. حضور فیلم های مطرح با کیفیتی که در مسیر سیاست های جشنواه قرار دارد می تواند بر اعتبار آن بیفزاید. این که فیلمسازان مطرح در جشنواره ای که ما صاحب آن هستیم حضور پیدا کنند می تواند برای ما اعتباری در عرصه بین المللی بدست آورد که شاید توجه بازارهای جهانی پخش فیلم به سینمای ایران جلب شود.

کارگردان فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» در پاسخ به این پرسش مبنی بر این که با توجه به اعتقادات مذهبی ما و گاه رعایت نکردن اصول اخلاقی توسط کارگردان های مطرح در آثارشان چگونه می توان فیلم های آن ها را در فجر نداشت و در عین حال در عرصه بین الملل جشنواره مان را مطرح کنیم و همچنین تحت تاثیر قواعد موجود جشنواره ها که به غیمت زیر پا نهادن اعتقادات مان است قرارنگیریم گفت: فکر می کنم راه کار چنین مسئله ای در سخنرانی دبیر جشنواره وجود داشت. ما باید اثاری را در جشنواره فیلم فجر در بخش بین الملل عرضه کنیم که نوع ویژه ای از فیلم ها هستند. فیلم هایی که به لحاظ اخلاقی و اعتقادی با معیارها و فرهنگ ما هم خوانی دارد. اگر چنین اتفاقی در دوره بعد جشنواره در پیش بیافتد دیگر نیازی نداریم که به سانسور فیلم های خارجی فکر کنیم. این جشنواه با معیار های خاصی که برای آن در نظر گرفته می شود به شرط اجرایی شدن درست آن قطعاً مطرح خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این جشنواره نوعی از فیلمها را باید انتخاب کند و به نمایش بگذارد که سایر جشنواره ها به آنها نمی پردازند. ما باید با نگاه جدیدی که به آثار سینمایی جهان داریم برای جشنواره بین المللی فیلم فجر یک نشانه (بِرَند) بسازیم و همگان بدانند در این جشنواه فیلم هایی را می بینند که در سایر جشنواره ها نخواهند دید. این نوع نگاه می تواند باعث جذابیت جشنواره باشد در حقیقت به نوعی باید متناسب با اهداف مان نخبه پروری کنیم. فیلم سازانی که در جشنواه مامطرح می شوند می تواند نگاه ما به سینما را برای سایر سینماگران دنیا بیش از پیش روشن کند و دیگر یک طرفه در مورد سینمایی که شناخت زیادی نسبت به آن ندارند قضاوت نکنند.

فرزاد موتمن کارگردان فیلم سینمایی «شب های روشن» با تاکید بر این که سینمای ایران ویژگی های خاصی دارد که در دنیا با آن سینمای ما را می شناسند گفت: ما باید به سینمای جهان و همچنین سینماگرانش بگوییم جشنواره ای که در ایران برگزار می شود جایگاه فیلم هایی است که مثلاً سکس در آن وجود ندارد و مباحث اخلاقی و انسانی در آن مطرح است. چه اشکالی دارد یک نشانه و رفتار مشخص اخلاقی و اعتقادی را برای جشنواره فجر در نظر بگیریم تا همگان آن را با آن نشان معتبر بشناسند. اگر این گونه نگاه کنیم می توانیم برای جشنواره ای با عنوان فجر جایگاه ویژه ای را در جهان تصور کنیم. در آن شرایط سینماگران جهان به این موضوع پی می برند که اگر می خواهند فیلم های افراطی در زمینه های اخلاقی را شاهد نباشند باید به فجر بیایند.


کد خبر: 80969

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb99bw.rhbg0piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com