گلایه های محمد رضا اسلاملو از سازمان سینمایی:

تهدید کردند فیلمت را به همان شکل اولیه اکران می کنیم / یکسال است درخواست دیدار با آقای ایوبی را دارم

20 آبان 1394 ساعت 9:10

فیلم سینمایی "شهابی از جنس نور" آخرین ساخته محمد رضا اسلاملوست. فیلمی که اولین پروژه درباره جریانهای تکفیری است و در دولت تدبیر و امید هنوز تکلیف اکران آن مشخص نیست.


فیلم سینمایی "شهابی از جنس نور" آخرین ساخته محمد رضا اسلاملو ست. فیلمی که می توان آن را اولین فیلم سینمایی دانست که درباره جریانهای تکفیری ساخته شده است. این فیلم در دولت دهم ساخته شد و در اولین جشنواره فیلم فجر دولت یازدهم در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد. اما این فیلم در ادامه مورد بی مهری سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید واقع شد و تا این لحظه به اکران عمومی در نیامده است. این فیلم از محصولات مرکز گشترس سینمای مستند و تجربی است که اسلاملو دل پری از مدیریت فعلی این مرکز دارد.
محمد رضا اسلاملو کارگردان این فیلم سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در رابطه با عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با گلایه از عملکرد مدیریت این مرکز گفت: گلایه من از مدیریت مرکز گسترش این است که ایشان صادقانه با من برخورد نکردند. شاید دلیلش این باشد که این دوستان هنرمند نیستند. اگر هنرمند بودند حتما دل سوختگی هنرمند را می فهمیدند که یک اثر، تکه ای از روح و جان هنرمند است.

وی که چند سالی است برای به اتمام رساندن برخی از مسائل فنی و فیلمبرداری بعضی از سکانس های فیلم و تدوین دوباره این اثر سینمایی که در لبنان ساخته شده با مدیریت مرکز گسترش کشمکش دارد ادامه داد: 10 جلسه فیلمبرداری از فیلم شهابی از جنس نور به دلیل نبود پول و دستوری که آن زمان به ما دادند تا از لبنان به ایران برگردیم مانده است که باید طبق فیلمنامه ضبط شود. این درحالی است که همان زمان قول دادند تا من باقی سکانس ها را در ایران فیلمبرداری کنم اما مرکز به قولش عمل نکرد. بعد هم که عمر دولت دهم پایان یافت و دولت تغییر کرد و تا امروز هنوز این فیلم به اتمام نهایی نرسیده است. با وجودی که هنوز 60 میلیون تومان از بودجه فیلم باقیمانده است اما مرکز ؛ پولی برای به اتمام رسیدن این فیلم هزینه نمی کند. پس من مجبورم وضعیت فیلم را روی میز مونتاژ مشخص کنم لذا هنگامی که قرار شد کار تدوین را با یک مونتور سروسامان بدهم مرکز برای اینکه در این بخش هم ، هزینه ای پرداخت نکند از انجام این کار نیز سر باز زد!

کارگردان فیلم مستند - سینمایی«جعبه سیاه» تصریح کرد: آقای طباطبایی در عوض اینکه مشکل فیلم را حل کند و زنگی به من بزند و وضعیت فیلم را پیگیری کند فقط یک بار بابت اینکه من طی یک مصاحبه ای از مدیران قبلی مرکز انتقاد کردم به من زنگ زد و از انتقاد من نسبت به مدیریت قبل تشکر کرد! و گفت شما حرف ما را زدید و من متوجه شدم نه تنها نگاه وی حل مشکل فیلم نیست بلکه او به این موضوع ، نگاه جناحی و سیاسی دارد. درحالی که ایشان به عنوان مدیر باید تا الان موضوع فیلم را حل و فصل می کردند. من به آنان گفتم من یک ریال اضافی نمی خواهم فقط پول بدهید تا من این فیلم را تمام کنم چرا که این فیلم هنوز موسیقی ندارد، دوبله ندارد و نیاز به تدوین دوباره دارد و هزینه های این نوع کارها هم که مشخص است. اول حرف من را پذیرفتند اما هنگامی که دیدند من در این کار جدی هستم و مونتور معرفی کردم و مرکز باید هزینه ای را صرف این کار بکند بلافاصله منصرف شدند! و به من گفتند خودت بیا توی زیرزمین مرکز گسترش بشین و دستی به سرو روی فیلم بکش! و کار را تمام کن!

اسلاملو گفت: بعد از اینکه من نپذیرفتم فیلم بدون یک مونتور حرفه ای تدوین شود. من را توسط یکی از کارمندان مرکز گسترش تهدید کردند و پیام دادند «اگر نیایی فیلم را تمام کنی ، فیلم را به همان شکل اکران می کنیم!» یعنی با یک نگاه زشت و ارباب و رعیتی با فیلم برخورد کردند این درحالی است که این دوستان باید بدانند مدیریت شان تا ابد ادامه نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: از نظر من آقای طباطبایی به لحاظ سمت سازمانی در حد یک دستیار تهیه کننده است. زمانی که من در این مملکت ، فیلم مستند می ساختم امثال ایشان کجا بودند؟ و چند سالشان بود؟ متاسفانه این نوع آدمها فکر می کنند که میز را با شایسته سالاری بدست آوردند درحالی که امثال ایشان با ارتباط هایی که داشتند پشت میز نشستند و باید از آنها پرسید آیا شما برحق پشت این میز نشستید؟ آیا جای شما واقعا همین جاست؟ آیا اگر قرار باشد عادلانه قضاوت شود، جای شما در میان تمام کسانی که حق دارند پشت این میز بنشینند کجاست و شما در ردیف چندمین؟ من می توانم به ایشان و قائم مقام وی ثابت کنم که آنان در ردیف بیستم و سی ام هم قرار ندارند چرا که از آنان، آدم های بسیار آگاه تر، مدبرتر، صالح تر و هنرمندتر هم وجود دارد. اما مشاورین نابلد سازمان سینمایی موجب شدند که امثال او چنین سمت هایی را اشغال کنند.

این کارگردان کشورمان با بیان اینکه متاسفانه مدیریت ها جناحی و سلیقه ای شده و دلسوزی انقلابی وجود ندارد گفت: چرا باید موضوع فیلم «شهابی از جنس نور» که موضوع بسیار مهم و استراتژیکی می باشد چند سالی خاک بخورد؟ علتش این است که ما مدیریت انقلابی نداریم شاید مدیران حال حاضر، آدم های خوبی باشند اما دلسوزی انقلابی ندارند. هنوز یادمان نرفته روز اولی که این دوستان وارد مرکز گسترش شدند با صحنه سازی تلاش کردند آبروی مدیر قبلی مرکز گسترش را روی صحنه ببرند و برای این کار، یک نفر را تحریک کردند تا به روی صحنه برود و تا می تواند به مدیریت قبلی که مراسم تودیع خود را برگزار می کرد توهین کند. در حالی که ما هم این کارها را بلدیم اما ما این کار را دون از شان نیروهای انقلابی می دانیم. لذا باید صبر کنیم تا دوران مدیریت آنان تمام شود شاید مدیریت بعدی درد دل ما را گوش کند.

اسلاملو با بیان اینکه انگار رئیس سازمان سینمایی در خواب است و از مدیران زیر مجموعه خودش بی خبر است یاد آورشد: یکسال است که برای روشن شدن وضعیت این فیلم درخواست دیدار با آقای ایوبی را دارم تا بتوانم چند دقیقه ای در مورد وضعیت فیلم صحبت کنم که هنوز اجازه این دیدار صادر نشده است. ببینید چه کسانی راس کارند؟ درحالی که انقلاب اسلامی با خون و دل بوجود آمده اما یک عده با نگاه های کودکانه و لجاجتی که به هنر دارند در راس کارند که امیدواریم هر چه زودتر شاهد تغییر این وضعیت باشیم.


کد خبر: 84640

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbg0bw.rhbaapiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com