نگاهی بر تازه های نشر؛

از تبعید تا پیروزی

25 آذر 1392 ساعت 14:04

کتاب «از تبعید تا پیروزی» با هدف معرفی، زندگی نامه، مجموعه مقالات و مصاحبه های آیت الله ناصر مکارم شیرازی به کوشش میرزا باقر علیان نژاد توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.


به گزارش هنرنیوز، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از جمله علمایی است که از ابتدای دهه ۱۳۴۰ و همزمان با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد و در این راه متحمل زندان ها و تبعید های بسیاری شد و از پا ننشست. 

انتشار مجله درسهایی از مکتب اسلام، انتشار مقالات کوبنده علیه حکومت در روزنامه های کثیرالانتشار وایراد سخنرانیها و مصاحبات، از شاخص ترین فعالیت های ایشان علیه حکومت پهلوی بود. برخی از ویژگی هایی که نوشته های ایشان را از سایر نوشته ها متمایز می کرد عبارت بود از استمرار مقالات (تقریبا هر پنج روز یک مقاله)، منسجم بودن ساختار مقالات، به روز بودن موضوع مقالات با توجه به مسایل جاری کشور، مستند و شیوا و قابل فهم بودن مقالات برای عامه مردم، پیش بینی ها و توصیه هایی که پس از انقلاب محقق شدند، فراگیری و انتشار در نشریه های کثیر الانتشار آن هم در زمان حاکمیت رژیم پهلوی. 

کتاب حاضر در دو بخش تدوین شده است. بخش نخست به زندگی نامه سیاسی – اجتماعی این مرجع عالیقدر می پردازد. مولف در این خصوص می نویسد: «از آنجایی که زندگی نامه مستقل و کاملی، خصوصا درباره مبارزات آیت الله مکارم شیرازی در دوران انقلاب اسلامی، منتشر نشده است. در بخش اول کتاب برای آشنایی بیشتر مخاطبان با زندگس تامه سیاسی – اجتماعی ایشان با استفاده از منابع موجود در آرشیو واحد فرهنگ ناموران معاصر ایران و بانک اطلاعات واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی (حوزه هنری) و همچنین فیش برداری از شصت عنوان کتاب و دوازده عنوان نشریه و چندین پایگاه اینترنتی آمده است. همچنین در پایان تعدادی سند و ده ها تصویر از آرشیوهای اختصاصی آیت الله مکارم شیرازی، واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و موسسه اطلاعات، کع برخی از آنها برای اولین بار منتشر می شود، آمده است.» 

در قسمتی از بخش نخست از زبان این مرجع تقلید می خوانیم: «من از کار کردن، بحمدالله، خسته نمی‌شدم. الان هم که بیش از ۸۰ سال از عمرم می‌گذرد، شاید بعضی از روزها ۱۴ ساعت کار می‌کنم و چون کار مورد علاقه من است، سبب نشاط من می‌شود نه سبب خستگی. شاید تعجب کنید اگر این حرف را بزنم، که گاه اینقدر غرق کار می‌شم که مثلاً می‌خواهم ناخن‌های دستم را بگیرم، ناخن یک دست را امروز می‌گیرم، وقت برای دست دوم پیدا نمی‌کنم و به فردا موکول می‌کنم. گاه حتی مجال نوشیدن آب هم پیدا نمی‌شود؛ وقتی آن را احساس می‌کنم که بسیار تشنه شده‌ام، چون وقت نوشیدن آب هم در لا‌بلای برنامه‌ها پیدا نشده است.» 

بخش دوم در بر گیرنده مقالات و مصاحبه‌های ایشان است. در این بخش یازده مقاله و یادداشت و دو مصاحبه آیت الله مکارم شیرازی از روزنامه های کیهان و اطلاعات در سال ۱۳۵۷ فراهم آمده و برای آشنایی خواننده با موقعیت انقلاب اسلامی ایران در زمان انتشار مقاله یا مصاحبه، برای هر یک از آنها با توجه به اوضاع جاری ایران و محتوای مقاله با استفاده از منابع مختلف اشاره ای نگاشته شده است. تصویر برخی از مقالات آیت الله مکارم شیرازی نیز در پایان این بخش آمده است. 

در این بخش مقالات و مصاحبه‌هایی با عنوان «هفت ماه درتبریز»،«بلای استبداد و ریاکاری»،«حکومت اسلامی چگونه حکومتی است»،«۱۰ اصل برای پیروزی انقلاب»،«اصول اساسی حکومت اسلامی»،«زن کالای تزیینی و مصرفی نیست»،«بختیار و مسئله جهاد و جمهوری اسلامی»، «دولت نظامی با جهاد روبرو خواهد شد»، «نامه سرگشاده به آقای دکتر بختیار»، «بیایید از یک فاجعه خونین جلوگیری کنیم»، «سخنی با امرای ارتش»، «استبداد اتهام بزرگ روز»، «توطئه خطرناک» گردآوری شده اند. 

کتاب «از تبعید تا پیروزی»، تالیف میرزا باقر علیان نژاد با هدف معرفی زندگی نامه و بازنشر برخی مقالات و مصاحبه های آیت الله ناصر مکارم شیرازی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بارار نشر شده است. این کتاب در ۲۴۴ صفحه و شمارگان ۲۵۰۰ نسخه چاپ شده و با قیمت ۹۹۰۰ تومان عرضه می شود.


کد خبر: 67045

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbsgb0.rhbzapiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com