وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با هنرنیوز:

اولویت ما حمایت از فیلم های دفاع مقدس است!

19 خرداد 1394 ساعت 12:08

علی جنتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری جشنواره فیلم های دفاع مقدس گفت: برگزاری این جشنواره منوط به این است که ما به اندازه کافی در این رابطه فیلم داشته باشیم


علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی هنرنیوز که از وی پرسید « وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تلاش هایی خواهد کرد تا جشنواره فیلم های دفاع مقدس که امسال گفته می شود به دلیل نبود فیلم های مرتبط با این جشنواره برگزار نخواهد شد گرفتار تعطیلی نشود» افزود : مطمئن باشید که یکی از اولویت هایی همیشگی ما در حوزه سینما، حمایت از فیلم های دفاع مقدس است لذا باید موسسات مختلفی که در این مورد فعال هستند در این زمینه کوشاتر باشند مثلا خودِ سپاه ، بسیج و نیروهای مومنی که معمولا در این زمینه ها کار می کنند باید وارد میدان بشوند. البته ما هم وظیفه خودمان می دانیم که از این نوع فیلم ها حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما حمایت از فیلم های دفاع مقدس است ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک خواهد کرد تا هر تعداد فیلنامه ای که با موضوع دفاع مقدس ارائه می شود به خوبی ساخته و عرضه بشود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار هنرنیوز که پرسید « آیا جشنواره فیلم های دفاع مقدس امسال برگزار خواهد شد» یاد آور شد: برگزاری این جشنواره منوط به این است که ما به اندازه کافی در این رابطه فیلم داشته باشیم که بتوانند درجشنواره شرکت کنند. بنابراین باید ببینیم که تا چه مقدار این آمادگی در میان فیلمسازان ما وجود دارد.

لازم به ذکر است که چندی پیش محمد خزاعی دبیر جشنواره بین المللی مقاومت که همزمان با سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت و ایثار با یکی از خبرگزاری ها گفتگویی انجام داده بود از عدم برگزاری این جشنواره در سال جاری خبر داده بود وی در این گفتگو عنوان کرده بود: اکنون در خردادماه به سر می بریم و هیچ یک از نهادهای مرتبط با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت برای برگزاری این رویداد مهمT ورود جدی پیدا نکرده اند؛ بعبارتی یکی از مهمترین دلایل عدم برگزاری جشنواره در سال جاری عدم تولید فیلم های مرتبط با این رویداد مهم است.

خزاعی با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم مقاومت زمانی می تواند به صورت سالانه برگزار شود که بودجه ای مجزا برای تولید فیلم های شاخص در زمینه مقاومت و دفاع مقدس در نظر گرفته شده باشد اظهار داشت: ما از نظر فیلم های مستند، کوتاه و یا انیمیشن هیچ گونه مشکلی در سینمای استراتژیک و مقاومت نداریم اما در بحث تولیدات آثار سینمایی حرفه ای همیشه با کمبود و مشکلات جدی روبرو هستیم چرا که توان تولید ما در این زمینه بالا نیست و بودجه قابل قبولی برای تولید فیلم های سینمایی در این زمینه در نظر گرفته نشده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «قلاده های طلا» خاطرنشان کرد: شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت سال گذشته تصمیم گرفته بود تا بودجه بسیار خوبی را به این جشنواره استراتژیک اختصاص دهد اما علیرغم مصوب شدن این تصمیم هیچ گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفت.

وی تصریح کرد : سینمای استراتژیک و مقاومت نیاز به یک ردیف بودجه مستقل برای تولید آثار ارزشمند سینمایی دارد تا دغدغه مشکلات اقتصادی حاکم بر فضای کل کشور گریبان گیر آن نشود. از همین رو لایحه ای هم به مجلس شورای اسلامی رفت تا این مهم در نظر گرفته شود اما متأسفانه این امر محقق نشد.

خزاعی با اشاره به اینکه در زمینه تولید آثار ارزشمند و استراتژیک تنها نباید از سازمان سینمایی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع ورود داشته باشیم یاد آور شد : برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک می بایست تمامی دستگاه های دولتی، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی و تمامی دستگاه های مربوطه ورود و حضوری جدی داشته باشند و از این گونه سینمایی حمایت عملی کنند چرا که تنها در صورت حمایت همگانی است که این جشنواره مهم می تواند استمرار داشته باشد و دست به جریان سازی در کل دنیا بزند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت توجه به تحولات اخیر خاورمیانه و چالش های بزرگ در کل جهان و منطقه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود : هم اکنون با توجه به اتفاقات جهانی و جریاناتی که با به وجود آمدن گروهک هایی همچون داعش در منطقه به وجود آمده است جشنواره های ملی و استراتژیک مانند جشنواره بین المللی فیلم مقاومت می توانند خیلی بیش از گذشته جریان سازی کرده و توجه جهانیان را به مستکبران و دشمنان اسلام جلب نمایند.

وی تأکید کرد: اگر قبلاً مردم و سینماگران انتظار چندانی برای ورود به این گونه سینمایی نداشتند هم اکنون اغلب سینماگران و فیلمسازان و مخاطبان و عموم مردم جامعه انتظار دارند تا هنر مهم و تأثیرگذار سینما به این مقوله که برای کشور ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ورود پیدا کند. از همین رو بر تمامی مدیران فرهنگی و سیاست گذاران کشور واجب است تا تصمیم گیری جدی در این زمینه داشته باشند و با برنامه ریزی های بلند مدت و حمایت های مالی و معنوی این جشنواره را به عنوان یکی از جشنواره های طراز اول سینمای دنیا بدل نمایند.

این تهیه کننده سینمای ایران افزود: متأسفانه دست سینمای ایران در تمامی دوران ها علیه تلاش های دشمنان اسلام و ایران خالی بوده است و ما به نوعی همیشه از جریانات و تحولات منطقه ای و جهانی در سینمای کشورمان مغفول بوده ایم. این در حالی است که امروزه همه دنیا و کارشناسان رسانه ها معتقدند که سینما می تواند بسیار قدرتمندتر از جریانات نظامی عمل کند. همین مسئله مهم سوأل چالشی و اساسی را پیش می آورد که عدم تمایل حمایت جریانات سیاسی و فرهنگی کشور ما برای ورود در این زمینه چه چیزی است؟

خزاعی با تأکید بر اینکه دیگر سکوت در این زمینه معنا ندارد اظهار داشت: هم اکنون گروه های تکفیری، فرصت طلب و وحشی همچون داعش تا نزدیکی بغداد رسیده اند و ما همچنان منتظر هستیم که ببینیم چه اتفاقی در منطقه رخ می دهد این در حالی است که ما می توانیم با انجام امور فرهنگی دست آن ها را برای جهانیان رو کرده و به نوعی به مقابله با آن ها برخیزیم.

وی ضمن انتقاد از بروکراسی های اداری گفت: حدود ۳ سال قبل پرویز شیخ طادی به عنوان یکی از فیلمسازان شاخص و ارزشمند سینمای ایران اقدام به نگارش فیلمنامه ای در رابطه با داعش و مسائل منطقه کرد اما با اینکه آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور دستور حمایت از این پروژه را دادند روند تولید این فیلم متوقف ماند چرا که ساخت این فیلم نیاز به بودجه های بسیار هنگفتی دارد که تأمین آن از عهده سازمان سینمایی خارج است و می بایست همه دستگاه ها و نهادها از آن حمایت کنند.

خزاعی اظهار داشت: سینمای ما در میان کشورهای مسلمان دنیا و همچنین منطقه خاورمیانه به عنوان یک مدینه فاضله محسوب می شود چرا که هیچ یک از کشورهای اطراف ما صاحب صنعت سینما نیستند و اینجاست که وظیفه جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی بیش از پیش در زمینه تولید فیلم های ضد استکباری عیان می شود.


کد خبر: 81337

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbzfbw.rhb8fpiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com