برگزیدگان چهارمین دوسالانه سرو نقره‌ای معرفی شدند

16 آبان 1394 ساعت 15:34

چهارمین دوسالانه سرو نقره‌ای با معرفی برگزیدگان و اهدای ۱۴ سرو نقره‌ای در هفت بخش به پایان رسید.


به گزارش هنرنیوز؛مراسم اختتامیه چهارمین دوسالانه سرو نقره‌ای جمعه شب، ۱۵ آبان با اجرای احسان رضوانی که از داوران این دوره نیز بود، در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.در ابتدای این مراسم احسان مهدوی، دبیر این دوره با بیانی شاعرانه گفت:«دو سال هرچه کوشیدند این جامعه خوش رنگ اکنون اینجاست، این شما و این گفتمان تصویر در هفت سرو که هر یک نوعی است؛ فری و مرو و سایر... . از گوزن گرفته تا خیابان، همه هم صداییم تا پز خلاقیت دهیم برای هم و برای آدم‌های همسایه. این همه آن چیزی نیست که در ایران داریم، اما گوشه‌ای است تپل تا بدانیم کدام گوشه دل آدم‌های دنیا نشسته‌ایم. سرو نقره ای درختی نیست که از آن بالا رویم چون لباس‌هایمان نقره‌ای می‌شود، آنوقت گمان می‌کنند رباتیم. گردو و نخل برای بالا رفتن بهتر است. سرو درختی است که گرد سایه‌اش حلقه می‌زنیم و معطر می‌شویم از مغز چوب میوه‌اش. برگ برگ سیمین این دفتر تقدیم به همه رنگ‌های جهان.»

در ادامه علی رشیدی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در مورد مکان برگزاری مراسم اختتامیه گفت که نتوانستیم در کنار مکان برگزاری نمایشگاه، مراسم اختتامیه را برگزار کنیم و به همین دلیل به سالن بزرگ‌تری آمدیم.

او با بیان اینکه سرو نقره‌ای امسال در مقایسه با دوره‌های قبل ویژگی‌های خود را داشت، اولین خصوصیات آن را افزودن بخش سرو آزاد دانست:«در این بخش آثار ارائه شده بدون اینکه سفارش دهنده داشتند یا نه انتخاب شدند. ما می‌خواستیم کارهایی که با فکر و ذهن خلاق طراحی شده‌اند، دیده شوند.»

رشیدی دومین خصوصیات سرو نقره‌ای امسال را تخصصی نگاه کردن در هر بخش بیان کرد و گفت که در هر دوره پنج داور برای همه بخش‌ها انتخاب می‌شد اما امسال برای هر بخش سه داور متخصص، آثار را انتخاب کردند.

به گفته او برگزارشدن همزمان سرو نقره‌ای در تهران و شیراز دیگر ویژگی سرو نقره‌ای ۹۴ بود:«تمایل داشتیم شعبه‌های انجمن را در شهرهای دیگر نیز گسترش دهیم اما مطمئن نبودیم چقدر از این این موضوع استقبال می‌شود. با برپایی سرو نقره‌ای در شیراز که در افتتاحیه آن به جرات می‌توانم بگویم بیش از هزار نفر حضور داشتند، از این موضوع مطمئن شدیم.»

به گفته رشیدی چهارمین ویژگی سرو نقره‌ای امسال افزایش چشمگیر بخش بسته بندی و تجاری بود:«هیچوقت این اندازه اثر در این بخش نداشتیم. این موضوع مژدگانی به صنف ما است که توانسته مقبولیت خود را به حرفه‌های دیگر نشان دهد. ضمن اینکه سرمایه گذاری بزرگ‌تری در این بحش بوجود می‌آورد و تقویت صنف را به دنبال دارد. قانع کردن سفارش دهنده‌ای که کار میلیونی می‌کند، سخت است.»

او سپس به یکی از کمبودهای سرو نقره‌ای اشاره کرد:«بنظر می‌رسد نقصان سرو نقره‌ای در بخش گرافیک دیجیتال است. با آمدن کتاب‌های الکترونیک (E_BOOK) تعداد تکثیر کتاب‌های چاپی کم شده و به دلیل حفاظت از محیط زیست نحوه ارائه بسته بندی‌های خرید در فروشگاه‌ها نیز تفاوت پیدا کرده است. دنیای سایبری دارد جای خود را باز می‌کند و متاسفانه هنوز که هنوز است، این بخش در ایران قدر نیست. تعداد زیادی از اعضای انجمن وارد بخش دیجیتال نشده‌اند.»

رشیدی همچنین از خانه هنرمندان، وزارت ارشاد به خصوص معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چاپ سیپا، چاپ و نشر هنر معاصر و شرکت دینا به دلیل حمایت از سرو نقره‌ای امسال قدردانی کرد.

پس از آن ساعد مشکی به نمایندگی از فرشید مثقالی و مهران زمانی که داوری سرو آزاد را انجام دادند، به روی سن آمد. او پیش از معرفی برگزیده این بخش گفت:«وقتی از در کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان وارد شدم آنقدر برایم خاطره انگیز بود که حیفم آمد پنجاهمین سال تولد کانون را تبریک نگویم. کانون برای نسل من خاطره است و امیدوارم پربارتر و مثمرثمرتر باشد.»

مشکی جایزه سرو آزاد را به تورج صابری وند اهدا کرد و در ادامه مصطفی اسدالهی به نمایندگی از پیمان پورحسین و فاطمه کرکه آبادی که داوری بخش سرو طبری (نشانه و هویت بصری) را برعهده داشتند، جوایز این بخش را اهدا کرد. سرو نقره‌ای در بخش نشانه به مازیار علی یاری و در بخش هویت بصری به امید نعم‌الحبیب رسید.

برگزیده بخش سرو مرو (پوسترهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی) به ابوسعید اسکندری تعلق گرفت. قباد شیوا که به نمایدگی از دو داور دیگر شامل بیژن صیفوری و امیرحسین قوچی بیک روی سن رفته بود، پیش از اهدای جایزه این بخش گفت:«اولا درگذشت هوشنگ کاظمی را که سه هفته قبل در استرالیا درگذشت، تسلیت می‌گویم. او پایه‌گذار گرافیک نو در ایران بود. بزرگداشتی برای کاظمی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد و مایلم نسلی را که جلوی چشم من هست به شرکت در این برنامه دعوت کنم تا ببینید آنچه به عنوان گرافیک در دستانتان هست، چقدر از سوی کاظمی ایرانی کار شده بود. او اولین کسی بود که در گرافیک تحصیل و دانشکده هنرهای تزئینی را پایه‌گذاری کرد. او پدر گرافیک ایرانی بود.»

شیوا همچنین به پوستر این دوره سرو نقره‌ای انتقاد کرد:«نمی‌دانم چرا در پوسترهای این دوره، سروها واژگون کشیده شده‌اند. اینهمه از سرو تعریف کرده‌ایم و شعر گفته‌ایم. آیا طنز تلخ یا شیرینی در آن بوده یا طراح آن روانی بوده است؟ یکی از شاخه‌های طراحی گرافیک پوستر است و یکی از خصوصیات آن اطلاع رسانی. پوستر فرهنگ سازی می‌کند و حتی امروزه هنوز که هنوز است کتاب پوستر منتشر می‌شود. مهم است که در خیلی از خانه‌هایی که هیچ آرمی روی دیوارشان نیست، پوستر نصب شده است.»

او از نسل جوان هم انتقاد کرد:«گله من از نسل فعلی در مورد پوستر این است که چقدر تعداد کپی‌ها زیاد شده و این موضوع جای افسوس دارد. سایتی به نام «کپی آن کپی» وجود دارد که در آن کارهای کپی در کنار اصل نمایش داده می‌شود. یعنی ما به جایی رسیده‌ایم که مورد تمسخر این سایت شویم؟ نکنید. آبروی فرهنگ ما می‌رود. در مورد آرم این اتفاق نمی‌افتد اما چون پوستر در تمام دنیا پخش می‌شود، اگر کپی کنید خیلی زود مشخص می‌شود. گرافیک با سبک ایرانی در دائره المعارف بریتانیا به ثبت رسیده و باید آن را ادامه دهیم.»

پس از آن قرار بود ابراهیم حقیقی به نمایندگی از دو داور دیگر شامل احسان رضوانی و مجید عباسی برای اهدای جوایز سرو شیراز (جلد کتاب و نشریات و صفحه آرایی کتاب و نشریات) به روی سن بیاید که به دلیل حضور نداشتن در مراسم احسان رضوانی جوایز این بخش را اهدا کرد.

در بخش صفحه آرایی کتاب و نشریات، هیات داوران به دلیل نگرانی از وضعیت فرهنگ و تقویت این بخش به هر سه نامزد شامل آریا کسایی، کوروش پارسانژاد و حسن کریم زاده جایزه داد و در بخش جلد کتاب و نشریات هم سرو نقره‌ای به رضا باباجانی رسید.

امرالله فرهادی نیز به نمایندگی از مهرزاد دیرین و ایمان آل مطفر جایزه بخش سرو زربین (گرافیک تجاری و طراحی بسته بندی) را در بخش گرافیک تجاری به تهمتن امینیان و سپیده شمالی (گروه سامان) و جایزه بخش بسته بندی را به حامد هادیی اهدا کرد.

فرهادی پیش از معرفی برنده این بخش گفت:«با تمام احترامی که برای هوشنگ کاظمی قائلم بد نیست یادی هم بکنیم از مرتضی ممیز. او دائم بر این نکته تاکید می‌کرد که پدر گرافیک ایران نیست ولی به واقع آنچه امروز داریم حاصل دسترنج اوست و علمدار این انجمن مرتضی ممیز است.»

همچنین فرید یاحقی به نمایندگی از رضا علوی و امیرعلی قاسمی برای معرفی برگزیده سرو فری (گرافیک متحرک و طراحی وب) به روی صحنه آمد و اعلام کرد که هیات داوران این بخش هیچیک از آثار ارسال شده را شایسته دریافت سرو نقره‌ای نمی‌داند اما علی ماهی صفت، عمار عیسی پور و جواد زری‌نیا که سه نامزد این بخش هستند، دیپلم افتخار دریافت می‌کنند.

جایزه سرو کشمر (طراحی حروف فارسی) نیز به امیر مصباحی رسید. مصطفی اوجی به نمایندگی از محمد احصایی و مسعود سپهر برگزیده این بخش را معرفی کرد و گفت:«آمدن به کانون پرورش من را به یاد ۴۰ سال پیش انداخت که در معیت مرتضی ممیز، فرشید مثقالی، نورالدین زرین کلک و ابراهیم حقیقی کار می‌کردیم.»

همچنین سه جایزه دیگر در این دوره اهدا شد. علی رشیدی جایزه «سفارش دهنده برتر» را به خشکشویی پاکان داد و دلیل این انتخاب را تقویت بخش‌های اقتصادی کوچک در مقایسه با بنگاه‌هایی دانست که بزرگ‌تر هستند و به طبع قدرت بیشتری دارند.

او همچنین در واکنش به انتقاد از طراح پوستر این دوره سرو نقره‌ای عنوان کرد:«از فرهادفزونی به دلیل توهینی که در اینجا به او شد، معذرت می‌خواهیم. بهرحال انجمن سفارش دهنده بوده و این کار را تایید کرده است. تصمیم ما براین بود که وقتی طراحی را برای پوسترهایمان انتخاب می‌کنیم در کارش دخالت نکنیم. از طرف دیگر اساتید ما نور چشم‌های ما هستند و اگر نقطه نظر دیگری دارند که از آن خوشمان نمی‌آید بهتر است در جای دیگری آن را مطرح کنیم و اجازه دهیم بزرگ‌ترها و جوان‌ها زیر سایه انجمن در کنار هم باشند.»

مدیر خشکشویی پاکان هم هنگام دریافت جایزه‌اش گفت که به طراحان گرافیک اعتماد کرده و اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک به مدت یک سال می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی این خشکشویی استفاده کنند.

جایزه «بهترین فرآیند تولید» را فرزاد ادیبی به صحافی و جلدسازی ترنج اهدا کرد. ادیبی در توضیح این جایزه گفت:«هر اثری فرایندی از ذهنیت تا عینیت دارد. وقتی ذهنیت را پیدا می‌کنیم ممکن است برای عینیت بخشیدن به آن از دیگران هم کمک بگیریم که این جایزه به همین دلیل است.»

جواد زری نیا، مجتبی ادیبی و حامد حکیمی هم جایزه «طراح جوان برتر» را دریافت کردند. جایزه این بخش یک کتابخانه پر از کتاب بود که سرژ آواکیان به عنوان یکی از چهره‌های قدیمی طراحی گرافیک، برای اهدای سرو به روی سن آمد.

در پایان احسان مهدوی باردیگر به روی سن آمد و با رونمایی از کتاب چهارمین دوسالانه سرو نقره ای گفت:«کتاب این دوره شامل ۷۵۰ صفحه در هشت رنگ است که به زودی توزیع می‌شود.»

چهارمین دوسالانه سرو نقره‌ای از ششم آبان به مدت ده روز در خانه هنرمندان برگزار شد. در این دوره فرزاد ادیبی، اونیش امین الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، کوروش قاضی مراد و ساعد مشکی اعضای شورای برنامه‌ریزی را تشکیل می‌دادند


کد خبر: 84533

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcc1pq4.2bq018laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com