بهزاد رفیعی در گفتگو با هنرنیوز:

فیلم «سکوت رعنا»ا پرفروش‌ترین فیلم بازار برلین شناخته شده است

23 ارديبهشت 1394 ساعت 12:39

کارگردان فیلم «سکوت رعنا» از موفقیت این فیلم در جشنواره کودک کیندرکینو آلمان خبر داد و گفت: این فیلم پُرفروش‌ترین فیلم بازار جشنواره برلین بوده است.


بهزاد رفیعی کارگردان فیلم بلند «سکوت رعنا» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد این فیلم افزود: این فیلم در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است و قصه‌اش در مورد دختری ۷ ساله به نام رعنا است که در یکی از روستاهای شمال ایران زندگی می‌کند او مرغی خاص به نام کاکلی دارد. رعنا بر روی هر کدام از پوستهٔ تخم مرغ‌هایی را که کاکلی می‌گذارد با مدادرنگی نقاشی جوجه‌ای را می‌کشد در شبی بارانی به نظر می‌رسد که مرغ طعمهٔ شغال شده است. رعنا در اثر شوک حادثه و به دلیل دلبستگی به مرغ، گویش خود را از دست می‌دهد. حالا رحمان برادر رعنا به کمک دوستش حسن در بین روستا‌ها ی مختلف به دنبال تخم مرغ‌های فروخته شده می‌گردند تا......

رفیعی با بیان اینکه قصه این فیلم برگرفته از واقعیت نیست اما به نوعی به کودکی خودم بر می‌گردد تولید این فیلم را مربوط به ماههای پایانی سال ۹۲ اعلام کرد و ادامه داد: فیلم «سکوت رعنا» علاوه بر اینکه در جشنواره سال گذشته فیلم رشد، جزو سه فیلم بر‌تر این جشنواره معرفی شد، به عنوان فیلم منتخب محیط زیست نیز شناخته شده است.

کارگردان فیلم «سکوت رعنا» همچنین خبر داد این فیلم پرفروش‌ترین فیلم بازار برلین بوده و در جشنواره بین‌المللی کودک کیندرکینو آلمان که یک جشنواره متعبر بین الملل کودکان محسوب می‌شود و توانست جوایز بهترین فیلم این جشنواره را تصاحب کند.

به گفته بهزاد رفیعی که تاکنون در بسیاری از فیلم‌های مجید مجیدی و سیروس حسن‌پور به عنوان دستیار کارگردان، برنامه ریز و انتخاب بازیگران حضور داشته است؛ این فیلم به دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا نیز ارسال شده است.

این کارگردان که از سال ۶۶ تا ۷۲ در تلویزیون گیلان به عنوان برنامه ساز فعالیت می‌کرده و از سال ۷۲، کار حرفه‌ای خودش را در سینما با همکاری با فیلمسازان برجسته‌ای شروع کرده از فیلم «سکوت رعنا» به عنوان اولین فیلم بلند خود در کسوت کارگردانی یاد کرد و درمورد استقبال از این فیلم در داخل کشور اظهار داشت: احساس من این است که این فیلم مورد استقبال مردم بویژه کودکان و نوجوانان قرار خواهد گرفت چرا که علاوه بر داشتن یک قصه جذاب همراه با پیامدهای اخلاقی؛ شخصیتی به نام یوسف در این فیلم حضور دارد که قدری جنبه‌های طنز این فیلم را افزایش داده است.

بهزاد رفیعی از حوزه هنری به عنوان سرمایه گذار این فیلم یاد کرد و گفت: طبق صحبت‌هایی که سرمایه گذار فیلم کرده احتمال تبدیل شدن این فیلم به نسخه سینمایی وجود دارد ولی اگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم حتما این فیلم در آینده نزدیک از تلویزیون پخش خواهد شد.

وی از درخشش فیلم «سکوت رعنا» در جشنواره‌های بین المللی به عنوان اولین تجربه کارگردانی‌اش، ابراز خرسندی کرد و یاد آور شد: با وجود زحمات زیادی که همه گروه، برای تولید این فیلم متحمل شدند. خوشبختانه نتیجه آن خیلی خوب بود به گونه‌ای که انگیزه من برای نوشتن کار بعدی چند برابر شد و من هم اکنون مشغول نگارش فیلمنامه‌ای سینمایی در ژانر کودک و نوجوان هستم که در مراحل پایانی است.



                                                       نمایی از فیلم «سکوت رعنا»

دستیار کارگردان و مسئول انتخاب بازیگران فیلم‌های مجید مجیدی همچون فیلم‌های «رنگ خدا»، «باران»، «بید مجنون»، «آواز گنجشک‌ها» و «محمد (ص)» با اشاره به سختی‌های تولید اظهار داشت: متاسفانه مشکلات زیادی سر راه تولید فیلم وجود دارد و فیلمسازی که می‌خواهد اولین کارش را شروع کند با استرس‌های زیاد و موانع گوناگونی مواجهه است که باید همه آنان را با صبوری و آگاهی پشت سر بگذارد تا به موفقیت برسد.

وی در پاسخ به این سوال که حوزه هنری به عنوان سرمایه گذار فیلم چقدر از این فیلم حمایت کرد افزود: همین که حوزه هنری پا جلو گذاشت تا من بتوانم اولین کارم را کارگردانی کند بهترین حمایت محسوب می‌شود.

دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم‌های سیروس حسن‌پور همچون فیلم‌های «تصمیم کبری» و «چوپان دروغگو» تاکید کرد: معتقدم کسی که می‌خواهد حرفه فیلمسازی را انتخاب کند حتما باید مراحل دستیاری را طی کرده باشد چرا که هر فیلمی می‌تواند تجربیات زیادی به او بیاموزد که حتی فرا‌تر از تحصیلات دانشگاهی به حساب می‌آید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم کسانی که می‌خواهند در آینده فیلمساز شوند حتما در کنار کارگردانان معتبر، کسب دانش کنند چرا که دستیاری تجربه خوبی است هرچند که برخی از فیلمسازان، بدون اینکه پیشینه دستیاری داشته باشند کارگردان شدند! اما من معتقدم کارگردانی که مراحل دستیاری را گذرانده باشد اشراف بیشتری به تولید خواهد داشت.

بهزاد رفیعی با بیان اینکه من عاشق کودکان هستم و به همین دلیل کارم را با همکاری در فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان در سینما آغاز کردم ادامه داد: باید فیلمسازانی که در حوزه کودک فعالیت می‌کنند مورد حمایت بیشتری از سوی مسئولین قرار بگیرند در حالی که اینگونه نیست و بسیاری از کارگردانان این حوزه از این وضعیت گلایه‌مند هستند که امیدوارم مسئولین فرهنگی حمایت بیشتری از این فیلمسازان داشته باشند.

وی تاکید کرد: من کشورم و کودکان این مرزو بوم را دوست دارم و به عشق آنان وارد حوزه سینما شدم بنابراین دوست دارم که دست من را به عنوان یک فیلمساز بگیرند و از امثال من حمایت کنند. متاسفانه بسیاری از فیلمسازان با استعداد کشور به دلیل عدم حمایت، از تولید این نوع فیلم‌ها ناامید شدند و همچنان چشم انتظار حمایت و مساعدت هستند.

به گفته نویسنده و کارگردان فیلم «سکوت رعنا» برخی از عوامل تولید این فیلم عبارتند از: مشاور هنری: مجید مجیدی، مشاور کارگردان: علیرضا سبزواری، سرمایه گذار: حوزه هنری، تهیه کننده: جواد نوروز بیگی، دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، صدابردار: سعید بجنوردی، مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، مدیرتولید: حسین بشگرد،دستیار دوم کارگردان: علیرضا ناصربخت،دستیارسوم کارگردان: مرجان بقایی، مجری طرح: داوود اخوان فر

بازیگران: مجید پتکی، نسرین بابایی، میلاد حسین‌پور، یوسف علی جانپور، شروین خسروی، صبا مهدوی، مهرداد بخشی، ابوذر آستانی، مریم جلالی‌پور، صغری حسن‌زاده، سعید راعی، رضا فتحی، اکبر پورپاک نیا، علی علیجانپور، بهمن حقیقی، محمد نوری و علیرضا عباسی

گفتگو از : مجید معافی


کد خبر: 80825

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccp4q4.2bqxi8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com