جواد مزدآبادی در گفتگو با هنرنیوز:

وضعیت تولید در سینما و شبکه خانگی ناگواراست

14 ارديبهشت 1394 ساعت 12:24

یک کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به ناگواری شرایط تولید در سینما و شبکه خانگی گفت: فیلمسازی صنعت گران قیمتی است و اگر شرایط تولید به همین روال پیش برود. بی‌شک باید در آینده نزدیک شاهد توقف تولید در سینمای ایران باشیم.


جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز در مورد مبارزه با قاچاق فیلم‌های ویدیویی که امسال رئیس سازمان سینمایی وعده برخورد جدی با این موضوع را اعلام کرده است افزود: برخورد جدی با قاچاق فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های شبکه خانگی امر پسندیده‌ای است اما به شرطی که از حد شعار خارج شود و به مرحله عمل برسد.

وی ادامه داد: اینکه مسئولین سینمایی کشور به فکر چاره اندیشی برای مقابله با قاچاق فیلم‌های سینمایی افتادند امیدواریم از آن دست اقداماتی نباشد که هرازگاهی توسط مسئولین سینمایی مطرح می‌شود ولی هیچگاه پیگیری نمی‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «طاوسهای بی‌پر» دلیل جدی نبودن این امر را یا قدرتمند بودن شبکه قاچاق فیلم‌ها یا بی‌تفاوتی مسئولین اعلام کرد اما ابراز امیدواری کرد که این بار، این موضوع با تعامل جدی وزارت ارشاد و نیروی انتظامی و اختصاص جریمه‌های سنگین برای قاچاقچیان، برای همیشه به پایان برسد.

وی افزایش بی‌حساب و کتاب دستمزد بازیگران فیلم‌های ویدئویی را یکی از معضلات این حوزه ذکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه هزینه سرسام آور دستمزد بازیگران که بدون حساب و کتاب هر روزه شاهد افزایش بی‌رویه آنان هستیم سبب شده که هزینه تولید فیلم‌های ویدیویی افزایش یابد این درحالی است که تا کنون هیچ راهکاری برای ممانعت از این افزایش دستمزد‌ها نیز اندیشیده نشده است.

مزدآبادی ادامه داد: خیلی جالب است که دستمزد همه عوامل فیلم‌های ویدئویی از جمله کارگردان و نویسنده به این دلیل که تهیه کنندگان می‌خواهند فیلم‌های ارزان تری را تولید کنند کاهش می‌یابد اما در عوض تنها چیزی که هیچگاه کاهش پیدا نمی‌کند دستمزد بازیگران فیلم است که همچنان هر ساله سیر صعودی می‌یابد و این به هیچ عنوان عدالت نیست. حال شما تصور کنید یک فیلم با این همه هزینه و درد سر ساخته می‌شود اما یک عده قاچاقچی به راحتی این فیلم‌ها را تکثیر می‌کنند و با قیمت ارزان آن هم به صورت علنی به مردم می‌فروشند و هیچ نهادی هم تاکنون نتوانسته به صورت جدی با این معضل مقابله کند.

کارگردان تله فیلم «گنجینه پنهان» کار قاچاقچیان فیلم‌های ویدئویی را به منزله تیشه به ریشه فرهنگ زدن عنوان کرد و اظهار داشت: قاچاق فیلم‌های ویدئویی، شرایط تولید را در این حوزه سخت‌تر کرده است به گونه‌ای که فیلمسازی در این عرصه، دیگر بازده مالی ندارد و تهیه کننده هیچ رغبتی برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارد. شما تصور کنید از زمانی که سرمایه گذار روی یک فیلم هزینه می‌کند تا زمانی که قرار است این فیلم وارد شبکه رسانه‌های خانگی بشود در خوشبینانه‌ترین حالت، حدود ۶ ماه طول می‌کشد و ۶ ماه هم برای بازگشت سرمایه، زمان لازم است در حالی که اگر کسی همین سرمایه را در شغل دیگری هزینه کند حتما به سود بیشتری خواهد رسید. این درحالی است که در بیشتر مواقع، سرمایه اصلی ساخت یک فیلم برای شبکه‌های خانگی به دلیل فروش اندک دی وی دی‌ها به مالک آن برگردانده نمی‌شود.




کارگردان سریال «چارچرخ» تصریح کرد: معتقدم برای اینکه سرمایه یک فیلم شبکه خانگی جبران شود باید یکسری مدیوم‌ها در این رسانه رعایت شود که متاسفانه این مدیوم‌ها، مورد پسند تلویزیون نیست و به همین منظور، تلویزیون علاقه‌ای به خرید این فیلم‌ها ندارد. از سوی دیگر، مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که بازیگری که برای شبکه رسانه‌های خانگی بازی می‌کند در تلویزیون ممنوع تصویر است! و این هم معضل دیگر این نوع فیلم‌ها است که نمی‌توانند از سوی تلویزیون خریداری شوند.

جواد مزدآبادی گفت: معضل دیگری که گریبانگیر فیلم‌های رسانه‌های خانگی است «نبود تبلیغات موثر» این فیلم‌ها برای مخاطب است. بنابراین تنها چسباندن یک پوستر از فیلم به شیشه سوپرمارکت‌ها که مبادرت به فروش این نوع فیلم‌ها می‌کنند نمی‌تواند تبلیغات تاثیر گذاری محسوب شود و‌ ای کاش تلویزیون در تعامل با وزارت ارشاد برای تبلیغ فیلم‌های ویدئویی در رسانه ملی به یک تصمیم گیری مناسبی می‌رسید و با تخفیف ویژه‌ای، تیزرهای این نوع فیلم‌ها را از تلویزیون پخش می‌کرد.


کد خبر: 80555

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccppq4.2bqxp8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com