نگاهی بر تازه های نشر؛

میانبرهای طلایی زندگی و تفکر

9 مرداد 1391 ساعت 13:05

کتاب «خودیاری؛ تفسیر ۵۲ ایده طلایی از ساموئل اسمایلز» نوشته «استیو شیپ ساید» و ترجمه «مریم تقدیسی» از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شد.


به گزارش هنرنیوز، شیپ‌ ساید در کتاب حاضر به تفسیر ۵۲ ایده طلایی از ساموئل اسمایلز درباره فضایل و خصوصیات افراد برجسته، سخت‌کوش و درستکار پرداخته و کوشیده است در پایان هر فصل با ارائه تمرینات مختلف، شکلی عملی و کاربردی به توصیه‌ های اسمایلز دهد.

ساموئل اسمایلز( ۱۹۰۴ ـ ۱۸۱۲م)، شاعر و نویسنده بریتانیایی خود نمونه مردی ویکتوریایی بود که شرح حال و خصوصیات افراد برجسته، سخت‌کوش و درستکار را به منظور «آموزش و تزکیه» خوانندگانش گردآوری می‌کرد و هدفش از نوشتن کتاب تنها سرگرم کردن آن‌ ها نبود. به اعتقاد او،‌ بزرگی متعلق به همه طبقات اجتماع است و از این رو به همان اندازه که رهبران را اندرز می‌داد، توصیه ‌هایی هم به زیردستانشان می‌کرد.

اسمایلز کاملا از تفاوت‌ های بین نظریه ‌پردازی درباره زندگی و تجربه بی ‌واسطه آن آگاه بود و تلاش می‌کرد خودیاری را مجموعه‌ای از تصاویر زندگی، نه چکیده زندگی یا میان‌بر زندگی یا روشی جادویی برای زندگی کردن، نشان دهد و مطالعه کردن را کاری سودمند و سازنده می‌دانست. اما معتقد بود مطالعه تنها یکی از شیوه‌های پرورش ذهن است که نفوذ آن بسیار کم‌تر از تجربه بی واسطه زندگی و سرمشق خوب در شکل گرفتن شخصیت است.»

شیپ ساید در مقدمه کتاب درباره اهمیت آن و نیز اندیشه خود اسمایلز آورده است:« «خودیاری» از زمان انتشارش در سال ۱۸۵۹ به یکی از پرفروش‌ترین و پر طرفدارترین کتاب‌های قرن تبدیل شد. اسمایلز در کتاب خود به این نتیجه رسیده است که «بزرگی» خصوصیتی مادرزادی نیست و در دسترس همه قرار دارد، هر چند اصل و تبار آدمی پست و حقیر باشد. چنین نتیجه‌ای در دورانی که ملتی در حال بازسازی خود، الگوهای خود و ایجاد تعادل در قدرت دنیا بود بسیار جذاب به نظر می‌رسد.»

نویسنده مطالب کتاب را به ۵۲ بخش تقسیم کرده و در هر بخش پس از آوردن سخنانی از اسمایلز خود به تحلیل و تفسیر آن‌ ها پرداخته است. همچنین در انتهای هر بخش، توصیه یا تمریناتی برای مخاطب، در راستای گفتار اسمایلز ارائه داده است.

در بخش چهارم درباره اهمیت برنامه ‌ریزی می‌خوانیم: « برنامه ریزی مالی شاید کاری وقت‌گیر و کسل کننده به نظر برسد، ولی از نظر اسمایلز این کار چیزی بیش از صرف برنامه‌ریزی برای تعطیلات سال آینده است. او می‌گوید: «تحقق همه کارهای بزرگ که تمدن و شادی را برای انسان به ارمغان آورده‌اند به دست افراد حسابگر یا صرفه جو صورت گرفته، و افراد ولخرج همیشه برده آن ‌ها بوده‌اند.»» سپس شیپ ساید در تفسیرآن گفته است: « متأسفانه این بدان معنا نیست که ما هم به دلیل چندرغازی که در حساب پس اندازمان داریم جزو افرادی محسوب شویم که «کارهای بزرگی» در تاریخ بشریت انجام داده‌ اند. بلکه منظور اسمایلز این است که فقدان این عامل هم درست مثل فقدان عامل خویشتنداری به این معناست که کنترل زندگی خود را در دست نداریم. اسمایلز روش زندگی «باری به هر جهت» را به تمسخر گرفته، چون به اعتقاد او این روش زندگی به این معناست که کنترل زندگی کاملا در دست عوامل خارجی و سایر افراد قرار دارد...»

در بخش دهم کتاب آمده است: «اسمایلز در عین حال که معتقد بود باید با تمام وجود کارتان را پیگیری کنید، به اهمیت این موضوع هم اشاره کرده که نباید آن‌قدر خود را گرفتار جزئیات کنید که از کار اصلی عقب بمانید. «جوان‌ ها می توانند با یک خط کش یا نخ اندازه‌گیری‌های خود را انجام دهند. ایرادی بر هیچ یک وارد نیست مگر این که ذهنشان را به کوتاهی خط‌کش یا به نازکی آن نخ کنند.» و در توضیح‌ شیپ ساید می‌خوانیم: « همه ما چنین کسانی را دیده‌ایم، انسان‌های کسل‌کننده و تحمل ناپذیری که ساعت ‌ها درباره جزئیات وراجی می‌کنند، چون فکر دیگری غیر از آن در سر ندارند. اگر قرار بود این افراد ریاست سازمان ملل را به عهده بگیرند یا دست تنها سازمان بهداشت جهانی را اداره کنند، این مسئله قابل اغماض بود، ولی موضوع این است که اکثر آن‌ ها پیش پا افتاده‌ترین کارهای دنیا را در دست دارند.» 

تفسیرهای جالب توجه کتاب حاضر درباره خودیاری خواننده را قادر می‌سازد تا توصیه‌های یکی از مشهورترین کتاب‌های دنیا در زمینه خودیاری و خودسازی را عملی کند. هدف شیپ‌ساید نشان دادن ماهیت جاودانه نگرش‌های اسمایلز از طریق زنده کردن آن‌ها در بافت زندگی امروز است. 

کتاب «خودیاری، تفسیر ۵۲ ایده طلایی از ساموئل اسمایلز» نوشته «استیو شیپ» ساید با ترجمه مریم تقدیسی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.
 کتاب حاضر در ۱۷۴ صفحه و شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده و با قسمت ۴۵۰۰ تومان وارد بازار نشر شده است.


کد خبر: 44221

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccsiq0.2bq0i8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com