جواد شمقدری در گفتگو با هنرنیوز:

جشنواره فیلم شهر از ورود به دایره تنگ رقابت‌های سیاسی پرهیز کند

26 فروردين 1394 ساعت 14:13

رئیس سابق سازمان سینمایی کشور با اشاره به جشنواره فیلم شهر گفت: اگر این جشنواره از دایره تنگ رقابت‌های سیاسی و گرایش‌هایی که معمولا در سینمای کشور وجود دارد خارج شود حتما می‌تواند به اهداف مورد نظر خود خواهد رسید.


جواد شمقدری کارگردان سینمای ایران و رئیس سابق سازمان سینمایی کشور در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد برگزاری پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر افزود: با وجود زحماتی که در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم شهر صورت گرفته اما به نظر می‌رسد که این جشنواره هنوز نتوانسته به هدف گذاری خود نزدیک شود. حتی در دوره‌هایی جشنواره فیلم شهر با رویکرد کاملا سیاسی و برای رقابت با جشنواره فیلم فجر شکل گرفت.

وی ادامه داد: اگر این جشنواره از دایره تنگ رقابت‌های سیاسی و گرایش‌هایی که معمولا در سینمای کشور وجود دارد خارج شود حتما به اهداف مورد نظر خود خواهد رسید. لذا معتقدم اگر این جشنواره بتواند از چنبره رقابت گروه‌های مختلف و زیاده خواهی که همه چیز را از آن خود می‌خواهند و یا گروههایی که به دنبال اهداف سیاسی هستند و به بهانه برگزاری جشنواره فیلم شهر می‌خواهند وارد عالم سیاست شوند خارج شود طبیعی است که جشنواره فیلم شهر به اهدافش خواهد رسید.

جواد شمقدری در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای توسعه سینمای شهری و مشارکت خلاقانه و فراگیر سینماگران چیست اظهار داشت: جشنواره فیلم شهر باید بتواند در کنار مدیریت فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران، یک اتاق فکر هم داشته باشد و افرادی که دستی در اجرا و مدیریت فضای شهری دارند و در این زمینه دغدغه‌مند هستند با حساسیت و جدیت در این اتاق فکر حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر اینکه ضرورت‌های جشنواره فیلم شهر را استخراج می کنند، نابسامانی شهری را هم لیست کنند و برای حل آنان از طریق سینما و فرهنگ سازی راه کار ارائه دهند.

این کارگردان سینمای ایران یادآور شد: این اتاق فکر می‌تواند به صورت مستقل، هم فیلم‌هایی را که با مضمون شهری تولید می‌شود مورد حمایت قرار دهد و هم می‌تواند بر روی آثار همه فیلم‌ها تاثیرگذار باشد. مثلا اگر در فیلمی، قهرمان فیلم هنگامی که با ماشین خود به خط عابر پیاده می‌رسد به چراغ راهنمایی توجه کند یا از کمربند ایمنی استفاده کند و یا شیوه درست رانندگی را رعایت نماید مطمئن باشید که همین نکات ریز می‌تواند بر روی مخاطب سینما تاثیر گذار باشد. این درحالی است که همه مسائل شهری نیز در بقیه رفتارهای اجتماعی و شهری می‌تواند در فیلم‌های سینمایی مطرح شود. به عنوان مثال اگر فردی که در فیلم به چراغ راهنمایی بی‌اعتنا است و از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کند باید بدمن فیلم باشد تا مخاطب از او بیزاری بجوید نه اینکه با او همذات پنداری کند. متاسفانه ما گاهی اوقات بدمن‌هایی در فیلم‌هایمان داریم که مخاطب او را دوست دارد و تمایلی ندارد که به دام پلیس بیفتد! حالا بماند که سینمای ایران به یک سینمای بی‌قصه تبدیل شده است. بنابراین اگر این جهت گیری‌ها در فیلم‌های شهری رعایت شود می‌توان به فرهنگ سازی شهری امیدوار بود.

لازم به ذکر است که پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 3 تا 12 خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بر بال فرشتگان» گفت: اگر چنین اتاق فکری در جشنواره فیلم شهر وجود داشته باشد که بتواند فضایی را برای مدیریت فکری - فرهنگی برای هنرمندان و فیلمنامه نویسان مهیا کند کمک موثری برای فیلمسازان حوزه شهری خواهد بود. ضمن اینکه شاید به جرات می‌توان گفت که هم اکنون بیشتر تولیدات سینمای ایران فیلم‌هایی با مضمون شهری و آپارتمانی است و این بهترین فرصت برای مدیریت شهری است که از این نوع تولیدات استفاده کند. هر چند که معتقدم سهم حدود ۸۰ درصدی تولیدات سینمای ایران به فیلم‌های شهری می‌تواند یک اشکال باشد اما این مساله برای جشنواره فیلم شهر می‌تواند یک فرصت محسوب شود به شرطی که از این فرصت ها با درایت استفاده کند.

لازم به ذکر است که پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از سوم تا دوازدهم خردادماه امسال به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار خواهد شد.


کد خبر: 80221

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdccsiq4.2bqxi8laa2.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com