حماسه پارسا در گفتگو با هنرنیوز:

پارسا: وقتی بخش عظیمی از اهالی سینما کاسبکار شده اند و برای تجارت فیلمسازی می کنند معلوم است با مطالعه و کتاب ارتباطی ندارند

31 خرداد 1401 ساعت 9:49

حماسه پارسا کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: متأسفانه فقدان مطالعه در اهالی سینما روی کیفیت محتوایی فیلم ها به شدت اثر می گذارد و اگر امروز شاهد تولیدات سطحی نگرانه و به شدت ضعیف در سینمای ایران هستیم یکی از دلایل مهمش فقدان مطالعه توسط سینماگران است البته وقتی بخش عظیمی از اهالی سینما کاسبکار شده اند و برای تجارت فیلمسازی می کنند معلوم است با مطالعه و کتاب ارتباطی ندارند و فقط به فکر پول در آوردن هستند.


کارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا می شود» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: همه می دانیم که جهان بینی افراد از تجربیات و مطالعات شان به دست می آید و وقتی مطالعه نباشد نتیجه فاجعه ای می شود که اکنون در سینمای کشور شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: گرفتاری ما تهیه کننده ها هستند که اغلب شان کاسبکار شده اند و اگر در سینما حضور دارند به دلیل علاقه شان به فرهنگ و هنر نیست بلکه برای کاسبی و تجارت است؛ اگر سینما نیمی صنعت و نیمی هنر باشد تهیه کننده باید ۵۰ درصد هنر داشته باشد اما این هنر در بخش اعظمی از آن ها یافت نمی شود و نتیجه این اتفاق آن است که سال های متمادی است در سینمای کشور فیلم اثرگذار و قابل تأملی ساخته نشده است.

پارسا سپس با بیان اینکه چند وقت پیش با تهیه کننده ای روبرو شدم که یکی از قصه های مهم و پرطرفدار همینگوی را آشغال توصیف کرد متذکر شد: چه حرفی با این آدم ها باقی می ماند؟ وقتی آن ها با ادبیات جهان آشنا نیستند، وقتی مطالعه ندارند و وقتی تمام ذهن شان درگیر آثار سخیف و مبتذلی شده که روی پرده برود و فروش چندین میلیاردی کند و ابتذال را اشاعه دهد دیگر هیچ امیدی در دل آدم زنده نمی ماند.

این سینماگر تأکید کرد: این وظیفه مدیران سینمایی است که جلوی ابتذال مفرط و فزاینده در سینمای ایران را بگیرند؛ کسی که خود را مدیر فرهنگی می داند باید با این کاسبکاران و تجاری که به اشتباه وارد سینما شده اند برخورد قاطع داشته باشد. سینما باید جایی برای فرهیختگان باشد نه کاسبکاران!

کارگردان سریال خانگی «اکازیون» در پاسخ به این سوأل که خود شما چقدر اهل مطالعه هستید اظهار داشت: من همواره از مطالعه لذت می برم؛ اینقدر کتاب می خرم که حد ندارد حتی اگر شارژ ساختمان را پرداخت نکنم نمی توانم از خرید کتاب دست بکشم چرا که معتقدم در روزگاری که با گسترش اینترنت و فضای مجازی همه اطلاعات پوچ شده فقط کتاب مانده که وزین است و می تواند روح آدمی را جلا دهد و برای این جلای روح است که مرتب کتاب می خرم و مطالعه می کنم.
هانیه فیوضی


کد خبر: 98935

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdkn0n.yt0js6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com