سردار سرتیپ بهمن کارگر در گفتگو با هنرنیوز:

نباید سالن سینماهای ما خالی باشد/ صنعت سینمای ما، صنعت بیماری است

24 ارديبهشت 1394 ساعت 19:14

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: متاسفانه هم اکنون صنعت سینمای ما، صنعت بیماری است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا سالن سینماها پُر از جمعیت باشد. این برای سینمای ایران خوب نیست که سینماهای ما خالی از تماشاگر باشند و سینما دچار ورشکستگی شود.


سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی هنرنیوز به سوالاتی پیرامون سیاست گذاریها، نظارت و حمایت بر فیلم های دفاع مقدس و همکاری بنیاد حفظ آثار با فیلمسازان دفاع مقدس پاسخ گفت که در ادامه می خوانید:

هنرنیوز: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در تولید فیلم های دفاع مقدس چه نوع همکاریهایی را انجام می دهد و آیا هم اکنون شما تولیدات سینمایی را در دستور کار دارید؟
اگر چه سازمان سینمایی هنرهای نمایشی سیاست گذار است ولی ما از فیلمسازان دفاع مقدس حمایت هم خواهیم کرد چرا که ما خودمان را موظف به «سیاست گذاری» ، «هدایت» و«حمایت» می دانیم که انشاء الله این کار را با قوت انجام خواهیم داد. در مورد تولیدات؛ باید عرض کنم که ما هم اکنون دو پروژه سینمایی در مورد شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری را در دستور کار داریم که تلاش می کنیم آنان را هر چی زودتر اجرایی کنیم.

هنرنیوز: اشاره به سیاست گذاری در حوزه دفاع مقدس کردید. قدری در این مورد بیشتر توضیح بدهید؟
سیاست گذاری در حوزه فیلم های دفاع مقدس در کشور با ما است یعنی هدایت ، نظارت و حمایت در این زمینه به عهده ماست. این حمایت، هم شامل مشارکت و هم، شامل تولیدات مستقل خواهد شد. ضمن اینکه حمایت های جانبی مثل حمایت های معنوی و مادی را نیز در دستور کار خود خواهیم داشت. هر گونه همکاری با دوستان فیلمسازانی که در زمینه دفاع مقدس می خواهند فعالیت کنند از سوی خودِ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سازمان سینمایی هنرهای نمایشی انجام خواهد گرفت.

هنرنیوز: هم اکنون بسیاری از فیلمسازان دفاع مقدس از عدم همکاری ارگانها برای تولید این نوع فیلمها و همچنین از کمبود امکانات در شهرک سینمایی دفاع مقدس گلایه مند هستند شما در این زمینه چه تدابیری اندیشیده اید؟
در این زمنیه حق با سینماگران است و ما هم شرمنده ایم. درحال حاضر، برنامه ریزیهایی صورت گرفته تا نیروهای مسلح همکاری و همت بیشتری با فیلمسازان دفاع مقدس داشته باشند تا انشاء الله بتوانیم به یک نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم. اما باز هم عرض می کنم که حق با سینماگران است چون واقعا ساخت فیلم های دفاع مقدس ،هم پُر خرج است و هم کمتر مورد حمایت قرار می گیرند چون بخش خصوصی یا تمایلی به سرمایه گذاری در این نوع فیلم ها ندارد یا خیلی کم دارد. از سوی دیگر، ما نباید فقط به دنبال بخش دولتی باشیم بلکه باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی را وارد این حوزه کنیم. این درحالی است که پرفروش ترین و بهترین فیلمهای سینمای ایران از بعد از انقلاب ، فیلم های دفاع مقدس بوده است. لذا ما باید بخش خصوصی را بیشتر وارد حوزه ساخت فیلم های دفاع مقدس کنیم چرا که اگر بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کند علاوه بر اینکه اجر دنیوی خواهد داشت به اجر اخروی نیز دست پیدا خواهد کرد. من معتقدم ما در مورد «اقتصاد سینما» در کشور، دچار مشکل هستیم و کُل سینمای ایران در این زمینه در رنج است.

هنرنیوز: آیا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برنامه ای برای نظارت بر ساخت فیلم هایی با مضمون دفاع مقدس که بعد از ساخت به سیاه نمایی متهم نشوند و یا جلوی اکران آنان گرفته نشود دارد؟
بحث نظارت بر فیلم های دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار به وزارت ارشاد ابلاغ شده و ارشاد هم در حال رعایت کردن آن است. فقط سازمان صدا و سیما از این قائده استثنا بود که هم اکنون با هماهنگی هایی که با آقای سرافراز رئیس صدا و سیما انجام شده این موضوع نیز از سوی ایشان به معاونت سیما ابلاغ شده است.

هنرنیوز: یعنی فیلمنامه ها قبل از تولید به شما ارجاع می شوند؟
بله همین گونه است. این فیلمنامه ها توسط کارشناسان داخل و بیرون از نیروی مسلح با دقت مطالعه می شوند و این دوستان ، نظراتشان را نسبت به فیلمنامه ها اعلام خواهند کرد.

هنرنیوز: در جریان هستید که فیلمی به نام « یک خانواده محترم» که به مضمون دفاع مقدس پرداخته است به سیاه نمایی نسبت به دفاع مقدس متهم شده است آیا از وضعیت این فیلم اطلاع بیشتری دارید؟
من نمی خواهم به فیلم خاصی اشاره کنم. اما به صورت کُلی اگر ما به فیلمی برسیم که در زمینه موضوع دفاع مقدس تحریفی صورت داده است و یا سیاه نمایی کرده حتما با آن برخورد خواهیم کرد یعنی اول با تذکر شروع می کنیم و اگر حل نشد این بنیاد به لحاظ قانونی اجازه خواهد داشت تا با آن برخورد قانونی داشته باشد.

هنرنیوز: بنیاد حفظ آثار برای تشویق اقشاری که زیر مجموعه شما محسوب می شوند آیا برنامه ای برای تشویق مردم به سینما رفتن دارید؟
بیشتر از اینکه ما کاری برای تشویق مردم به سینما رفتن بکنیم باید این سینما باشد که با تولید فیلم های با کیفیت، مردم را به سمت سینماها جذب کند. همان طوری که می بینید هنگامی که یک فیلم جذاب در سینماها اکران می شود این خودِ مردم هستند که از آن استقبال می کنند و سبب فروش بیشتر فیلم می شوند در حالی که همه فیلمها اینگونه نیستند. ما باید به دنبال صنعت سینما باشیم یعنی اینکه سینما باید جای خودش را در «سبد خانوار» ببیند تا سینما رفتن جزو اقتصاد خانواده محسوب شود.اما به شرطی که ما شاهد تولید فیلم های با کیفیت وخوب باشیم. مسلم است که فیلم های ضعیف نمی توانند کسی را به سالن سینماها بکشاند. چرا باید هم اکنون مردم از رفتن به سینما دوری کنند؟ و به اصطلاح با سینما قهر باشند؟ دلیل عمده اش ، پایین بودن کیفیت فیلم ها است. ما در حوزه سینما ؛ هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت، مشکل داریم. صنعت سینمای ما، صنعت بیماری است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا سالن سینماهای ما پُر باشد این خیلی خوب نیست که سالن سینماهای ما خالی باشد و سینمای ایران دچار ورشکستگی شود. لذا باید همه دست به دست همدیگر بدهیم تا این مشکل را حل کنیم . درک متقابل سینماگران و مردم می تواند حلال این مشکلات باشد. هرچند که معتقدم نقش سینماگران در این زمینه بیشتر از مردم خواهد بود.


کد خبر: 80853

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdsj0j.yt0zk6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com