جمال شورجه در گفتگو با هنرنیوز:

مدیرعامل جدید خانه سینما در راستای وظایف صنفی عمل کند

25 فروردين 1394 ساعت 16:27

عضو کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما با بیان اینکه خانه سینما نیازمند خانه تکانی جدی بویژه در حوزه مدیریتی است گفت: یکی از آفات خانه سینما این است که مدیرانی را برگزیند که فقط به یک گروه با گرایش‌های خاص سیاسی تعلق داشته باشند اگر شاهد چنین انتخاب‌هایی باشیم حتما خانه سینما به بیراه خواهد رفت و چه بسا سرنوشت قبلی خانه سینما نیز دوباره تکرار گردد.


جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینمای ایران و عضو کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما در مورد انتخاب مدیرعامل جدید خانه سینما که باید در روزهای آینده توسط هیات مدیره این خانه انتخاب شود افزود: وظایف مدیرعامل خانه سینما بر اساس اساسنامه این خانه که مورد اصلاح و بازنگری جدید قرار گرفته است مشخص شده است. لذا باید ایشان بر اساس همین اساسنامه اقدام کند. در حالی که یکی از دلایل تعطیلی خانه سینما، مخدوش شدن اساسنامه بود و بعد از تعطیلی خانه سینما، خوشبختانه این اساسنامه توسط اعضایی که برای رفع مشکلات آن تعیین شدند اصلاح گردید و تکالیف جدید مدیرعامل خانه سینما به روشنی مشخص شد تا خانه سینما به خانه احزاب و حزب خاصی تبدیل نشود. بنابراین باید تمام فعالیت های مدیر عامل جدید خانه سینما در راستای وظایف صنفی باشد.

وی ادامه داد: معتقدم باید مدیر عاملی برای خانه سینما انتخاب شود که جامع شرایط و مورد وثوق همه سینماگران باشد و اهل گرایش‌های سیاسی نباشد تا بتواند درد دل همه صنوف سینمایی را از پایین‌ترین تا بالا‌ترین رده بشنود و بویژه مباحث رفاهی و تامین اجتماعی را با جدیت پیگیری کند.

کارگردان فیلم سینمایی «۳۳ روز» یاد آور شد: بی‌شک یکی از تکالیف مدیرعامل خانه سینما، اجرای منویات هیات مدیره است و این یکی از مسائلی بود که قبلا مدیر عامل به صورت شخصی و انفرادی می‌توانست انواع و اقسام مصاحبه‌ها، رویکرد‌ها و جهت گیریهای سیاسی خانه سینما و مسائل دیگر را خودش انجام دهد در حالی که اکنون باید تمام مصوبات هیات مدیره را اجرا کند. البته لازم به ذکر است که باید نوع عملکرد هیات مدیره نیز به صورت صنفی باشد و از رویکردهای سیاسی و جناحی بپرهیزند. ضمن اینکه هیات مدیره خانه سینما نیز باید به یک اتاق فکر برای مباحث صنفی، معیشتی و رفاهی اهالی خانه سینما تبیدل شود. 

جمال شورجه با بیان اینکه متاسفانه خانواده سینما دارای مشکلات عمده‌ای است که بسیاری از اهالی سینما با سیلی صورت خودشان را سرخ می‌کنند تصریح کرد: هم اکنون علاوه بر اینکه خانه سینما با مشکلات مالی و معیشتی روبرو است در حوزه‌های تصمیم گیری و مسائل زیر ساختی سینما نیز دچار مشکل است و خانه سینما باید برای ارتقای سطح دانش و بینش اهالی سینما، برنامه ریزی و سیاست گذاری کند و کارگروه‌ها و کارگاههایی را برای ارتقای مباحث علمی و اعتقادی اعضای خانه سینما راه اندازی کند و اینگونه نباشد که خانه سینما بیشتر پاتوقی برای نوشیدن قهوه و کشیدن سیگار و پیپ باشد! این درحالی است که این خانه همان طور که عرض کردم باید بیشتر به فعالیت‌های صنفی بپردازد.

عضو کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما گفت: می‌بایست تمام رایزنی‌های مدیرعامل و هیات مدیره خانه سینما با نهادهای مختلف برای اشتغالزایی اهالی خانه سینما باشد و نه برای ایجاد افتراق! لذا این افتراق و تفرقه‌هایی هم که هم اکنون در حوزه سینما وجود دارد می‌تواند توسط یک مدیرعاملی که بدون جهت گیری سیاسی و همه شمول انتخاب شده است به وحدت برسد. به عنوان مثال، هم اکنون ما در صنف تهیه کنندگان و کارگردانان شاهد شقه شقه شدن این صنوف هستیم و هر کدامشان گرایش‌های خاص خودشان را دارند و این وظیفه مدیرعامل خانه سینما است که باید نکات منفی اختلاف برانگیز این صنوف را مرتفع کند و با مدیریت خود همه آنان را به دور میز جمع کند و آنان را به وحدت برساند.

جمال شورجه افزود: یکی از آفات خانه سینما این است که مدیرانی را برگزیند که فقط به یک گروه با گرایش‌های خاص سیاسی تعلق داشته باشند اگر شاهد چنین انتخاب‌هایی باشیم حتما خانه سینما به بیراه خواهد رفت و چه بسا سرنوشت قبلی خانه سینما نیز دوباره تکرار گردد.

این کارگردان سینمای ایران یاد آور شد: مدیرعامل جدید خانه سینما باید توانایی رایزنی با مدیران کشور را داشته باشد نه اینکه جهت گیریهای سیاسی وی به گونه‌ای باشد که نتواند در بسیاری از مجالس حضور داشته باشد مثلا نتواند در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشته باشد یا اینکه از رویارویی با آنان اکراه داشته باشد. متاسفانه ما در جمع اهالی سینما چنین کسانی را داریم که خودشان را تافته جدا بافته‌ای از دیگران می‌دانند که تصور می‌کنند از کهکشان‌ها آمدند! و هیچ کس را قبول ندارند. البته چنین تصوراتی نتیجه کج فهمی و درک ضعیف این افراد خواهد بود. لذا چنین افرادی نمی‌توانند مدیران خوبی باشند.

شورجه در خاتمه اظهار داشت: مدیرعامل خانه سینما باید فردی خاکی و فروتن باشد و علاوه بر اینکه باید بر همه مشکلات صنوف زیر مجموعه خود اشراف اشته باشد باید سخنان و مشکلات آنان را بشنود و برای آنان راه حل پیدا کند.


کد خبر: 80222

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdxx0j.yt0zx6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com