با انصراف سه کارگردان از جشنواره؛

لیست انصرافی‌های جشنواره تئا‌تر فجر

17 آذر 1392 ساعت 12:43

کمتر از دو ماه به برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمانده است که برخی از کارگردانان از حضور در این جشنواره انصراف داده اند، کارگردانانی چون ایوب آقاخانی، روزبه حسینی و فریدون محرابی. اما سوالی که مطرح است این است که آیا تا آغاز جشنواره به لیست انصرافی ها اضافه خواهد شد؟


جشنواره بین المللی تئاتر فجر، جشنواره ای است که همیشه برای برگزاری آن به خود بالیده ایم و با برگزاری آن در سی و اندی دوره اعلام کرده ایم که مسئولان ما با گذشت زمان هنوز به مسائل فرهنگی اهمیت می دهند و برگزاری چنین جشنواره هایی در کنار دیگر جشنواره های فرهنگی هنری برایشان اهمیت دارد. جشنواره ای که عنوان بین المللی را با خود یدک می کشد و هر ساله میزبان کشورهای متعددی است، کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ایتالیا تا کره جنوبی ...
 
این در حالی است که برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر همیشه شایسته نام و اندازه این جشنواره نبوده است به گونه ای که در برخی دوره ها شاهد این بوده ایم که کارها دارای ضعف بسیاری بوده اند و در حد این جشنواره ظاهر نشده اند، این اتفاق نه در خصوص تئاترهای ایرانی که در مورد تئاترهای خارجی هم رخ داده است و در برخی دوره ها انتخاب تئاترهای خارجی حاضر در این جشنواره داوران این بخش را زیر سوال برده است.
 
آنچه که گفته شد امری طبیعی است، که در خصوص هر جشنواره تئاتری ممکن است رخ دهد و نباید به آن خرده گرفت چرا که همانطور که بارها اعلام شده است، تئاتر هنری زنده است و هر اجرا ممکن است با اجرای دیگر تفاوت داشته باشد، البته این بدین معنا نیست که به کیفیت توجه نمی شود بلکه منظور ما است که مخاطب و البته حال بازیگر و فضای اجرا نیز در هر اجرا تاثیر به سزایی دارد.
 
اما اتفاقی که چند دوره است که باعث شده تا جشنواره تئاتر فجر کمی از نظر کیفی تنزل یابد عدم حضور کارگردانان صاحب نام است که برخی از کارگردانان صاحب سبک در دوره های پیشین برگزاری این جشنواره اعلام کردند که تمام تمرکز خود را برای اجرای عموم می گذارند و حاضر نیستند تا در جشنواره تئاتر فجر اجرایی داشته باشند، این صحبت عملی شد و سال ها است که ما در جشنواره تئاتر فجر، دیگر نام کارگردانانی چون محمد یعقوبی، حسین کیانی و... را در جدول اجراها نمی بینیم. 

در کنار این اتفاق اما مسئله ای که اهمیت دارد این است که، با وجود اینکه کمتر از دو ماه به برگزاری جشنواره تئاتر فجر مانده، این روزها کارگردانانی که اعتبار این جشنواره هستند نیز یکی یکی در حال انصراف دادن از حضور در جشنواره هستند، کارگردانانی چون ایوب آقاخانی که قرار بود تا در این دوره نمایش «شمعدانی ها» را به روی صحنه ببرد تا روزبه حسینی و فریدون محرابی که هر کدام تصمیم داشتند تا دو نمایشنامه از اکبر رادی را با نام های «آمیز قلمدون» و «صیادان» در این دوره از جشنواره اجرا کنند که متاسفانه با وجود مشکلاتی که همیشه بر سر راه تئاتر بوده است که این اتفاق عملی نشد و با وجود نزدیک شدن به این جشنواره، این کارگردانان از حضور در جشنتواره انصراف دادند و تصمیم گرفتند تا نمایشنامه هایشان را در اجرای عموم به سالن ها بیاورند.
 
این در حالی است که تئاتر همیشه از مشکل بودجه و اجرای عموم در خصوص گروه ها رنج می برد و به همین خاطر در هر دوره کارگردانانی در میانه های راه این جشنواره از ادامه راه انصراف می دهند. اما برای جلوگیری از این اتفاق چه باید کرد و تا کی تئاتر باید از مشکل بودجه و اجرای عموم رنج ببرد.


کد خبر: 66706

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcepf8p.jh8p7i9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com