ابوذر پورمحمدی در گفتگو با هنرنیوز:

«نفس» چند پله جلوتر از « شیار 143»/ فیلم را به ژانر خاصی محدود نکنید

4 شهريور 1394 ساعت 0:09

تهیه کننده فیلم سینمایی « نفس» خبر داد این فیلم چندین گام هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ محتوایی جلوتر از فیلم قبلی نرگس آبیار است و ابراز امیدواری کرد که برخی ها فیلم «نفس» را همچون «شیار 143» محدود به یک ژانر خاص نکنند


ابوذر پورمحمدی یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی « نفس » تازه ترین اثر سینمایی نرگس آبیار در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد روند تولید این فیلم توضیحاتی ارائه کرد که هم اینک می خوانید:

با توجه به موفقیت فیلم شیار۱۴۳ خیلی از مخاطبین دوست دارند بدانند که فیلم نفس هم اکنون در چه مرحله ای است؟

این فیلم در حال حاضر در مرحله تدوین و کارهای فنی است و هم اکنون حدود ۲۰ درصد از تدوین تمام شده است ضمن اینکه نزدیک به ۱۲ دقیقه از فیلم به صورت انیمشن است و صحنه های مربوط به تخیلات دختربچه به شکل انیمشن پخش خواهد شد.

استفاده از انیمشن در دل یک کار رئالیستی آیا قدری ریسک نیست؟

چرا اتفاقا ما هم به این ریسک بودنش اعتقاد داریم اما ساختار فیلم به گونه ای بود که باید این ریسک را می کردیم و خانم آبیار هم این ریسک را پذیرفتند اما فیلم دیدنی و بسیار جذابی شده است.

زمان فیلمبرداری فیلم نفس چقدر بود؟

 

                                                                                                                                               
 
زمان فیلمبرداری این فیلم که از لوکیشن های متعددی برخوردار است سه ماه به طول انجامید و در شرابط بسیار سختی ساخته شد که در جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد.

بعد از موفقیت فیلم سینمایی « شیار ۱۴۳» حالا همه مخاطبین انتظار دیدن یک فیلم بهتر از خانم آبیار را دارند شما که در این فیلم هم یکی از تهیه کنندگان هستید آیا فکر می کنید فیلم نفس مخاطبین را قانع خواهد کرد؟

همان طوری که فیلم« شیار ۱۴۳» چند پله از فیلم « اشیاء از آن چه در آیینه می بینید به شما نزدیک ترند» جلوتر بود فیلم « نفس» هم چندین پله از فیلم شیار ۱۴۳ هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ محتوا جلوتر است. لذا من و بقیه دوستان بسیار امیدواریم که این فیلم در اکران و در جذب مخاطب می تواند موفقیت های زیادی داشته باشد. همانطوری هم که شما اشاره داشتید خانم آبیار بعد از اتفاقات خوبی که برای فیلم شیار۱۴۳ افتاد خیلی حساس بودند که فیلم بعدی خودشان چه فیلمی باشد. بنابراین ایشان یک رُمانی به نام « نفس های آرام بابا» داشتند لذا بعد از اینکه من این رمان را خواندم این کار را خیلی پسندیم و به ایشان پیشنهاد دادم که همین رمان را به فیلمنامه تبدیل کنند.

تبدیل رمان به فیلمنامه چقدر طول کشید؟

با بازنویسی های متعددی که صورت گرفت حدود یکسال طول کشید.

فیلم نفس در چه ژانری است ؟ اجتماعی؟

بله در ژانر اجتماعی است. اما امیدورایم این فیلم را هم دوباره مثل فیلم «شیار ۱۴۳» در ژانر دفاع مقدس تعریف نکنند. این را به این دلیل می گویم که با این دسته بندی ها، فیلم را محدود می کنند. فیلم شیار ۱۴۳ هم یک فیلم اجتماعی و برای همه بود. فیلمی در مورد مادری بود که فرزندش به جبهه رفته است. فیلم «نفس» هم راجع به زندگی یک کودک و خواهر و برادرهای اوست و فیلم از نگاه یک کودک دیده می شود. یکبار دیگر تاکید می کنم خدا کند این فیلم را هم دسته بندی نکنند و در یک محدوده خاصی بگذارند و بعد بگویند این فیلم ، مخاطبین، منتقدین و بودجه خاصی دارد. در حالی که این فیلم در مورد بچه های این مرز و بوم است که نمونه های آن بسیار زیاد است. این فیلم گوشه ای از زندگی مردم همین مرز و بوم است.

پس این طوری که گفتید باید این فیلم ، پس زمینه دفاع مقدسی هم داشته باشد؟

بله همین طور است.


در جایی گفته بودید که فیلم « اشیاء از آن چه در آیینه می بینید به شما نزدیک ترند» یک فیلم کم هزینه بوده است. فیلم نفس به لحاظ بودجه ای چگونه بود؟

معتقدم این فیلم یک فیلم بیگ پروداکشن است ولی با هزینه فیلم های معمولی ساخته شده است.

یعنی چی ؟

یعنی اگر این فیلم به برخی از فیلمسازانی که ادعای تهیه کنندگی دارند و بیشتر برای پول کار می کنند سپرده می شد حتما چند برابر از بودجه ای را که ما برای این فیلم صرف کردیم هزینه می کردند.

با توجه به اینکه تولید فیلم «نفس» سومین اثری است که با خانم آبیار همکاری می کنید. آیا به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم های ایشان؛ روی مسائل کارگردانی هم نظارت دارید یا تنها دغدغه شما تامین سرمایه فیلم است ؟

من گام به گام با تولید فیلم همراه بودم. از سوی دیگر برای اینکه تصمیم بگیریم چه فیلمی را با خانم آبیار کار کنیم. من بسیاری از رُمان های ایشان را مطالعه کردم تا ببینم کدام رمان قابلیت بیشتری برای تبدیل به فیلمنامه را دارد و مرحله به مرحله با کارگردان همراه بودم.
 
پیشنهاد چه کسی بود که رمان «نفس های آرام بابا» به فیلمنامه تبدیل شود؟

وقتی خانم آبیار رُمان «نفس» را به من معرفی کردند. من یک شبه این رمان را مطالعه کردم و به ایشان پیشنهاد دادم که این رمان را به فیلمنامه تبدیل کنند. هر چند که می دانستم، هم تبدیل این رمان به فیلمنامه سخت است و هم بودجه ساخت آن زیادتر خواهد بود.

به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم ، چقدر به هنگام نگارش فیلمنامه به کارگردان توصیه می کردید که فاکتورهای سینمایی و بحث فروش را هم در فیلمنامه لحاظ کنند؟

من خیلی دخالت نمی کردم هر چند که ایشان فیلمنامه را در اختیار ما گذاشتند تا ما نظرات خودمان را به ایشان بدهیم.

برخی از تهیه کنندگان، توصیه هایی به هنگام نوشتن فیلمنامه دارند. شما چنین توصیه هایی را نداشتید؟

البته گاهی اوقات نظراتی می دادیم اما من شخصا به چنین دخالت ها اعتقادی ندارم و خانم آبیار در نگارش فیلمنامه کاملا آزاد بودند.

همزمان با تولید فیلم سینمایی «نفس» ، سریال «پایتخت ۴ » هم در حال تولید بود و خیلی از مردم و عوامل سریال پایتخت دوست داشتند که آقای «مهران احمدی» که در سه سری پایتخت حضور داشت در سری چهارم هم حضور داشته باشد. اما ایشان سر کار فیلم نفس بودند. آیا واقعا تایم کاری ایشان در فیلم «نفس» آنقدر فشرده بود که نتوانستند حتی چند روز هم به سریال پایتخت بروند یا مسائل دیگری بوده؟

هیچ مساله دیگری نبوده ؛ ما هم دوست داشتیم که ایشان وقت شان به گونه ای باشد که در سریال پایتخت هم حضور داشته باشند. ضمن اینکه آقای مهران احمدی در انتخاب سریال پایتخت ۴ و فیلم سینمایی نفس صاحب اختیار بود که کدام کار را انتخاب کند که در نهایت ایشان فیلم سینمایی «نفس » را انتخاب کردند. بنابراین دستش برای انتخاب باز بود. هرچند که ایشان هم خیلی دوست داشت اگر به لحاظ تایمی فرصت پیدا کند در سریال پایتخت حضور داشته باشد که این فرصت مهیا نشد.

گفتگو از : مجید معافی


کد خبر: 82492

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcewe8v.jh8woi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com