حمید گودرزی در گفتگو با هنرنیوز،

برخی با کوبیدن فیلمها مخاطب را ازسینما دورمی کنند

24 خرداد 1394 ساعت 15:05

حمید گودرزی گفت: نمی دانم چرا برخی تلاش می کنند با کوبیدن فیلم های سینمایی که مردم با آن ارتباط خوبی برقرار کرده اند سعی می کنند بیننده را از سینما دور کنند.


_ مدتی است که هر نوع فیلم طنزی در سینما ساخته می شود که شاید صرفاً برای خنداندن مردم باشد مورد هجمه و انتقادهایی قرار می گیرد، این نوع نگاه سینما را انحصاری نمی کند؟

در ارتباط با فیلم های سینمایی که درون مایه طنز دارند مدتی است فضای خاصی به وجود آمده و شاید دیگر همانند گذشته به این معقوله به صورت جدی نگاه نمی شود. به طور مثال فیلم سینمایی «ایران برگر» طنزی است که عده ای اعتقاد دارند این فیلم سینمایی همانند فیلم «اخراجی ها» مردم را فقط می خنداند. در ابتدا باید عذر خواهی کنم و به این نکته اشاره کنم که بسیاری از فیلم ها هستند که در سینمای ایران ساخته می شوند و همچون استامینوفن کدئین عمل می کنند و زمانی که مخاطب به سالن های سینما می رود بعد از چند دقیقه یا سالن را ترک می کند و یا خوابش می گیرد.

_ فکر نمی کنید یکی از دلایل چنین نگاه هایی این است که دائماً از سینما توقع آموزش داریم و مبحث تفریح و سرگرمی آن را فراموش  کردیم؟

باید به این مقوله جدی نگاه شود به هیچ عنوان نمی توان با چنین نگاهی مردم را به سینما کشاند اگر هم در مورد فیلمی این اتفاق بیافتد مخاطب از آمدنش به سینما پشیمان می شود در نتیجه ما به عنوان سینماگر اعتماد آن بیننده را از دست داده ایم.

_ با توجه به اینکه در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم حضور داشتید در مجموع آثار و کیفیت آن ها را چگونه ارزیابی کردید؟
به نظرم نزدیک به هفتاد تا هشتاد درصد از فیلم هایی که امثال ساخته شد و ما شاهد آن بودیم فیلم نبودند در حقیقت قرص های خواب آوری بودند همچون استامینوفن کدئین که مخاطب را از سینمای ایران که برایش بزرگان بسیاری زحمت کشیده اند می راند.

_به نظرم بایدبه مردم حق انتخاب داد حتی اگر آن ها فیلم های نازل را می پسندند باید ابتدا انتقاد ها را از خود فیلم سازان و یا مدیران شروع کردید که چنین سلیقه ای را در میان مخاطبان به وجود آوردند؟
درست است. چرا باید چنین نگاهی را وارد حرفه خود کنیم. اگر هم یک فیلم مردم را به سینما می کشاند نباید آن را مورد هجمه قرار دهیم و به دنبال کوبیدن آن باشیم. نمی دانم چرا برخی تلاش می کنند با کوبیدن فیلم های سینمایی از این دست که مردم با آن ارتباط خوبی برقرار کرده اند سعی می کنند بیننده را از سینما دور کنند اگر این کار آگاهانه انجام می شود این دشمنی با سینمای ایران است.
_ چند دوره است که در جشنواره های مان به خصوص جشنواره فیلم فجرکه به نوعی ویترین سینمای ایران است شاهد اثاری یک دست هستیم و همه می خواهند در ارتباط با مسائل و معضلات اجتماعی فیلم بسازند و تلاشی برای حضور در سایر ژانرها دیده نمی شود البته در ارتباط با استثناعات حرف نمی زنم.

اجازه بدهید حرفم را ساده بزنم به نظر می آید که برخی از دوستان که بیرون گود نشسته اند به چنین فیلم هایی که مورد استقبال مردم قرار می گیرد حسادت می ورزند. افرادی از این دست، هم حال خودشان بد است و هم حال اثاری که می سازند. بیایید به فیلم هایی که ساخته می شود و روندی که در سینما رخ داده است نگاه کلی بیاندازیم بدون تعارف شاهد چند فیلم خوب خواهیم بود که کشش و درام درستی داشته باشند تا مخاطب را راضی از سالن سینما خارج کند

_ به عنوان فردی که سال ها است در سینما فعالیت دارد فکر می کنید برای رسیدن به یک تعامل درست چه کار باید کرد؟

برخی که دائم ایراد می گیرند شاید خواهان این هستند که بیننده ها دائماً به سراغ فیلم های روشنفکرانه بروند. در وحله اول باید تلاش کرد که مردم را با سینما آشتی داد و آنها را به سالن های سینما کشاند. ژانر کمدی هم یکی از دست آویز هایی است که می توان از آن استفاده کرد.

_ در برخی مواقع آنقدر هجمه ها به چنین فیلم هایی زیاد می شود بی آنکه توجیهی داشته باشد و در مقابل احساس می کنیم دست هایی پشت پرده جماعتی را هدایت می کند تا فیلم و یا کارگردانی دیده نشود؟

به هر حال باید تلاش کرد و نمی توان از همان ابتدا موفق بود و یا انتظار داشته باشیم که کار بی نقصی صورت بگیرد. به نظرم نگاه های غرضورزانه وجود دارد در غیر این صورت بنده ایرادی نمی بینم که چنین کارهایی ساخته شود تا مردم را به سالن های خالی سینما بیاورد.

_ در مورد پشت صحنه فیلم سینمایی «ایران برگر» و هم بازی شدن با بازیگرانی همچون محسن طنابنده بگویید.
در پشت صحنه این فیلم تقریباً همه عوامل روابط خوب و دوستانه ای داشتند به خصوص بازیگران و البته آقای جوزانی هم به عنوان کارگردان مدیریت خوبی در این زمینه داشتند.

قبول دارید تحمل نقد نداریم،آثار خنثی می سازیم؟
درست است دقیقاً اتفاقاتی که برای سریال مهران مدیری افتاد نمونه بارزی است که می توان مثال زد. واقعاً در چنین شرایطی تولید کننده گان مانده اند که چگونه باید وارد فضای نقد شوند و در مورد چه گروهی فیلم بسازند. اگر دقت کنید رفتار هایی از این دست ما را به سمتی سوق می دهد که دائماً شاهد تولید آثار خنثی هستیم.


کد خبر: 81402

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcewe8v.jh8z7i9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com