گفتگو با رئیس انجمن موسیقی استان همدان:

کم کاری و خود بزرگ‌بینی آفت موسیقی همدان!

21 خرداد 1398 ساعت 13:36

رئیس انجمن موسیقی استان همدان می گوید: یکی از مشکلاتی که در همدان وجود دارد بحث کم کاری هنرمندان و خود بزرگ بینی آن‌هاست و همین موضوع باعث عدم فعالیت این قشر شده و از نتایج آن برگزار نکردن کنسرت و شرکت نکردن در کلاس‌ها و کارگاه‌های ذکر شده است


آزاده صفی / روزنامه‌نگار  / هنرنیوز
 
انجمن موسیقی به عنوان یک نهاد خصوصی_دولتی با مجوز و معرفی اعضا از طریق دفتر موسیقی کشور اعطای حکم می‌شود و به‌ نوعی تخصصی‌ترین ارگان موسیقی در کشور است؛ این نهاد که به عنوان موسسه در سازمان اسناد کشور نیز به ثبت رسیده است، توانایی این را دارد که به طور آزادانه برنامه‌های فرهنگی و هنری، کلاس‌های پژوهشی و آموزشی و کنسرت‌ها را برگزار کند. انجمن موسیقی فعلی استان همدان با فعالیت‌ و عملکرد مطلوب و قابل قبول و طبق آمار مستند در پی برگزاری جشنواره موسیقی فجر/شب‌های موسیقی هگمتانه که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، جزء برترین انجمن‌های کشور قرار دارد. علی آقا‌محمدی نوازنده، مدرس و رئیس انجمن موسیقی استان همدان در گفتگوی پیش‌رو از برنامه‌ها، اهداف و دغدغه‌های این دوره انجمن موسیقی می‌گوید.
 
تعلق10 درصد مالیات حاصل از برگزاری کنسرت‌ها به خزانه دولت
 
رئیس انجمن موسیقی در ابتدا به قانون تعلق10درصد مالیات حاصل از برگزاری کنسرت‌ها به خزانه دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: اولین سوال که خانه موسیقی نسبت به این قضیه مطرح کرد، این بود که چرا وقتی پخش و نشان دادن تصویر سازهای موسیقی ایرانی از صدا و ‌‌سیما ممنوع است، هزینه‌اش به خزانه دولت تعلق بگیرد؟ در جایی که لازمه پیشرفت هر شهر و کشور ساختار زیر بنایی آن است و ساختار هر کشور از فرهنگ آن ساخته می‌شود، با تصویب این لایحه ایران تنها کشوری است که از فرهنگ و هنر خود مالیات دریافت می‌کند و این عواقب خوبی نخواهد داشت.
 
حفظ و صیانت از موسیقی اصیل ایرانی، مقامی و نواحی
آقا محمدی با اشاره به این‌که هدف انجمن موسیقی حفظ و صیانت از موسیقی اصیل ایرانی، مقامی و نواحی است، بیان می‌کند: برگزاری کلاس‌های پژوهشی و کارگاه‌های آموزشی که سعی داریم آن‌ها را تقریبا به صورت رایگان برگزار کنیم و اعطای گواهی شرکت در آن‌ها، از جمله فعالیت‌هایی است که برای آن برنامه‌ریزی کرده و از مدیران آموزشگاه‌ها و هنرمندان خواسته‌ایم پیشنهادات خود را در این زمینه اعلام کنند، تا هر دو هفته یک‌بار یا ماهی یک بار کلاس‌ها برگزار شوند.
 
کم کاری هنرمندان و خود بزرگ بینی آن‌ها
وی در ادامه می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در همدان وجود دارد بحث کم کاری هنرمندان و خود بزرگ بینی آن‌هاست و همین موضوع باعث عدم فعالیت این قشر  شده و از نتایج آن برگزار نکردن کنسرت و شرکت نکردن در کلاس‌ها و کارگاه‌های ذکر شده است و این معضلی اساسی برای هنرمندان موسیقی به شمار می‌رود، چرا که احساس می‌کنند نیازی به یادگیری ندارند.
تشکیل ارکستر برای استان
این مدرس موسیقی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن موسیقی کشور برگزاری جشنواره‌های مختلف است و در همین راستا انجمن موسیقی همدان در پی تشکیل ارکستر برای استان است، که این موضوع در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارد؛ بحث دیگر قضیه ارزشیابی هنرمندان، معرفی پیشکسوتان و ساماندهی بیمه، مستمری و درجه‌بندی هنرمندان است، که در مرحله انجام است. 
 
هم اکنون در شهر همدان 18 آموزشگاه موسیقی وجود دارد
 
وی در مورد آموزشگاه‌ها و بحث اعطای مجوز برای تاسیس آنها اظهار می‌کند: هم اکنون در شهر همدان 18 آموزشگاه موسیقی وجود دارد و مسئله‌ای که در رابطه با آموزشگاه‌ها مطرح است بحث اشتغال‌زایی است؛ پیشنهادی که انجمن موسیقی به اداره فرهنگ و ارشاد داده در مورد پراکنده شدن آموزشگاه‌ها در سطح شهر مانند شهرک‌ها، حاشیه شهر و حتی شهرستان‌هاست که این امر می‌تواند درآمدزایی مقرون به صرفه‌ای به همراه داشته باشد و هم‌چنین باعث فرهنگ‌سازی شود. به عنوان مثال شهرستان کبودرآهنگ مشتاقان فراوان موسیقی دارد و لازمه اجرایی شدن این امر، برنامه‌ریزی جامع و کامل اداره فرهنگ و ارشاد است. 
 
استان همدان پایین‌ترین شهریه دریافتی آموزشگاه‌های موسیقی کشور را دارد

آقامحمدی در ادامه می‌گوید: از دیگر مشکلاتی که آموزشگاه‌ها با آن مواجه هستند بحث شهریه دریافتی است؛ استان همدان پایین‌ترین شهریه دریافتی آموزشگاه‌های موسیقی کشور را دارد و همین موضوع باعث شده مدرسان به تدریس خصوصی روی بیاورند و هم‌چنین مدرس‌های غیر مجاز به تدریس مشغول شوند. علاوه بر این در برخی از آموزشگاه‌ها ادوات موسیقی به فروش می‌رسد و آموزش موسیقی در مغازه‌های ساز فروشی رایج است،که این موضوع غیر قانونی است و نیاز به پی‌گیری اداره فرهنگ و ارشاد دارد.
 
رواج موسیقی مبتذل که به اشتباه تحت عنوان موسیقی پاپ در جامعه باب شده است
وی درباره رواج موسیقی مبتذل که به اشتباه تحت عنوان موسیقی پاپ در جامعه باب شده است، اظهار می‌کند: وقتی که ساز ایرانی از صدا و سیما نشان داده نمی‌شود و طبق آمار 77 درصد موسیقی پخش شده از این رسانه موسیقی به اصلطلاح پاپ است، طبیعی است که سلیقه مردم به سمت این نوع موسیقی گرایش پیدا کرده و گوش آن‌ها به شنیدن این نوع موسیقی عادت می‌کند و از طرفی موسیقی ایرانی، کلاسیک، مقامی و محلی هم‌چنان مهجور می‌مانند و هیچ اتفاق قابل توجه‌ای برای این هنر نمی‌افتد. علاوه بر این حضور ماهواره در زندگی مردم باعث آشنایی آن‌ها با ادوات موسیقی غربی شده و موسیقی ایرانی هم‌چنان برای مردم ما بیگانه است؛ به عبارت دیگر ، ما برای گسترش و تبلیغ موسیقی ایرانی رسانه‌ای نداریم و وقتی رسانه‌ای وجود نداشته باشد، موسیقی‌های مبتذل به راحتی در سطح جامعه اشاعه پیدا می‌کنند و این دقیقا در جهت از بین بردن فرهنگ ما است.
 
سایت بامک؛ بانک اطلاعاتی موسیقی کشور است
رئیس انجمن موسیقی در خصوص سایت بامک توضیح می‌دهد: این سایت بانک اطلاعاتی موسیقی کشور است و لازم است تمامی هنرمندان حوزه‌ی موسیقی کشور در آن ثبت نام کنند، زیرا از این به بعد بیمه هنرمندان، خدمات رفاهی، تسهیل کارت صلاحیت تدریس از طریق این سایت انجام خواهد شد؛ علاوه بر این، افرادی می‌توانند در انتخابات انجمن موسیقی کاندید شده یا رای دهند که عضو  سایت بامک باشند. 
 
کوچک‌ترین سالن موسیقی کشور در همدان
آقامحمدی به معظل وجود کوچک‌ترین سالن موسیقی کشور در همدان اشاره می‌کند و در مورد برگزاری کنسرت‌ها می‌گوید: همدان به لحاظ برگزاری کنسرت و به‌ویژه کنسرت پاپ جز پایین‌ترین استان‌های کشور است، یکی از دلایل این موضوع این است که برگزاری کنسرت در شهر همدان همیشه با مخالفت ارگان‌هایی همراه بوده، در صورتی که این مخالفت غیر قانونی است و برگزاری کنسرت با دستورالعمل وزارتخانه همراه است؛ دلیل دیگر به سلیقه مردم در انتخاب موسیقی مرتبط است و همان‌طور که گفته شد گوش مردم در شنیدن موسیقی خوب و با کیفیت بیمار است و موسیقی به اصطلاح پاپ را ترجیح می‌دهند، که همین امر باعث از بین رفتن تدریجی موسیقی اصیل ایرانی خواهد شد. 
 
برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ بیشتر از 2 کنسرت در ماه نباشد
 
وی ادامه می‌دهد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط انجمن موسیقی قرار است، برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ بیشتر از 2 کنسرت در ماه نباشد و گروه‌های موسیقی اصیل ایرانی و کلاسیک بدون محدودیت می‌توانند به اجرا بپردازند. هم‌چنین انجمن موسیقی تسهیلاتی برای گروه‌های موسیقی ایرانی در نظر گرفته است، مثلا هزینه رزرو سالن برای این گروه‌ها کمتر است؛ بنابراین در حال حاضر شرایط و امکاناتی از قبیل مکان تمرین و سالن رایگان برای گروه‌ها وجود دارد و اگر هنرمندان فعالیت نمی‌کنند، به دلیل کوتاهی و کم کاری آن‌هاست.
 
کنسرت گروه‌های رستاک، شهرام ناظری، علیرضا قربانی و ارکستر کر فلوت تهران در همدان 
 
آقامحمدی از برگزاری کنسرت‌های چند ماه آینده خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: علاوه بر اجرای گروه‌های استانی، گروه‌های رستاک، شهرام ناظری، علیرضا قربانی و ارکستر کر فلوت تهران نیز در همدان کنسرت برگزار خواهند کرد و طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد کنسرت‌های موسیقی اصیل ایرانی و کلاسیک از پاپ بیشتر خواهد بود. 
رئیس انجمن موسیقی استان همدان در انتها از اداره فرهنگ و ارشاد بدون مدیر کل سخن می‌گوید و بیان می‌کند: این سوال تمامی هنرمندان همدان است، که چرا اداره‌ای که متولی فرهنگ و هنر در یک استان است، 5 ماه بدون مدیر کل مانده و همین امر باعث شده دست هنرمندان برای انجام کارها بسته باشد، زیرا همه چیز به حضور این شخص ختم می‌شود و متاسفانه این یعنی فعالیت مثبت فرهنگی 5 ماه در همدان تعطیل است. 
 


کد خبر: 97423

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcexe8o.jh8fwi9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com