جمال شورجه با اشاره به جشنواره فیلم فجر:

تکلیف سیاست گذاران فرهنگی با سینمای ایران مشخص نیست / نباید جای فیلم های انقلابی در جشنواره خالی باشد

7 دی 1394 ساعت 12:41

باید سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر مشخص کنند که آیا به دنبال رویکرد انقلابی ، دینی و اسلامی در این جشنواره هستند یا اینکه باید شاهد تغییر سیاست گذاری جشنواره متناسب با سلیقه مدیران باشیم؟!


جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد باید ها و نبایدهای جشنواره فیلم فجرگفت: معمولا قاعده براین است که فیلم هایی که از ویژگی محتوایی و ساختاری خوب و مناسبی برخوردار باشند باید برای جشنواره انتخاب شوند و این امر در تمام جشنواره های دنیا نیز رعایت می شوند.

وی افزود: باید دست اندرکاران و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر مشخص کنند که رویکرد این جشنواره بر چه اصولی استوار است؟ آیا به دنبال رویکرد انقلابی ، دینی و اسلامی در این جشنواره هستند یا اینکه سیاست گذاری جشنواره متناسب با سلیقه مدیران قابل تغییر است؟

کارگردان فیلم سینمایی« 33 روز» با اشاره به وجود برخی از فیلم هایی که متناسب با اهداف انقلاب اسلامی تولید می شوند از دست اندرکاران جشنواره خواست این فیلم ها را هم مد نظر بگیرند و جشنواره را به گونه ای مدیریت کنند تا جای این فیلم ها در جشنواره فیلم فجر خالی نباشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر در ایام الله فجر برگزار می شود لذا باید به تناسب فیلم های جشنواره با رویکرد انقلاب توجه بیشتری کرد. این درحالی است که در تمام جشنواره های معتبر دنیا از جشنواره کن گرفته تا جشنواره های لوکارنو، ونیز و غیره نیز روال همین گونه است. شما اگر به همه جشنواره های دنیا نگاه کنید متوجه می شوید که همه آنان دارای رویکرد مشخصی هستند که معمولا رویکرد عمده آنان «سیاسی» است. شاید این جشنواره ها خیلی توجه ای به «کیفیت» فیلم ها نداشته باشند اما به فیلم هایی که در جهت اهداف کلان وسیاست گذاری آنان ساخته شده باشند واکنش نشان می دهند به عنوان مثال هنگامی که فیلمی با موضوع حمایت از صهیونیست به این جشنواره ها ارائه شود بلافاصله بدون توجه به ساختار فیلم انتخاب می شوند چرا که در جهت اهداف این جشنواره ها خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی« حماسه مجنون» تاکید کرد: ما باید تکلیف خودمان را با سینمای ایران در سیاست گذاری های سینمایی، مشخص کنیم که به دنبال چه هدفی هستیم؟ به عبارت دیگر؛ باید جشنواره فیلم فجر به لحاظ رویکردها و استراتژی ها ، مشخص کند که در چه جهتی قرار است حرکت کند؟ و کدام فیلم ها متناسب با این اهداف و سیاست های کلان است، آنگاه است که می بایست هیات انتخاب ؛ متناسب با سیاست های جشنواره ، فیلم ها را انتخاب کند و این موارد یکی از «باید های» جشنواره است و «نباید های» جشنواره هم؛ برعکس این موارد است یعنی فیلم ها و آثاری که به لحاظ محتوایی ، متناسب با این اهداف کلان و سیاست گذاری ها نیستند یا به لحاظ ویژگی های سینمایی و ارزش گذاری کیفی از حد نصاب پایین تر هستند نباید انتخاب شوند. «فرم» و «محتوای» فیلم ها ، هر دو باید مورد توجه باشد. یا فیلم هایی که صرفا برای جشنواره های خارجی ساخته می شوند و مخالف با آرمان های ما تولید می شوند نه تنها نباید برای جشنواره فیلم فجر انتخاب شوند بلکه باید محدودیت هایی هم برای این نوع فیلم در نظر گرفته شود.

این کارگردان ارزشی سینمای ایران اظهار داشت: این غلط است که ما سرمایه این مملکت را در اختیار فیلم هایی قرار بدهیم که می خواهند درجهت مخالفت با این نظام فیلم بسازند این نقض غرض است.

جمال شورجه یادآور شد: در حالی که باید انتخاب فیلم ها متناسب با سیاست های کلان نظام و انقلاب اسلامی باشند اما هم اکنون به نظر می رسد که این سیاست گذاریهای در رابطه با جشنواره فیلم فجر، ابتر است یعنی یا سیاست گذاری مشخصی وجود ندارد یا متناسب با سلیقه های مدیران، تغییر می کند که باید این رویه اصلاح شود و سیاست گذاری کلان ، مداوم و مستمر برای جشنواره فیلم فجر؛ تدوین و تصویب شود به گونه ای که تمام دولتها - با رویکردهای مختلف سیاسی – موظف به تبعیت از این سیاست ها باشند. اگر این اتفاق را شاهد باشیم - که تا کنون اتفاق نیفتاده است و هم اکنون هم خیلی پیگیری نمی شود - آن وقت است که می شود به صورت دقیق در مورد آن سخن گفت.


کد خبر: 86443

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcexe8v.jh8pei9bbj.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com