داستان های منتخب پنجمین دوره جایزه داستان سیمرغ منتشر شد

26 ارديبهشت 1401 ساعت 12:36


«ده داستان برای سیمرغ»، از تازه های نشر و شامل داستان های برگزیدۀ «پنجمین جایزه داستان سیمرغ» است. اثری که به رغم نامش، با هشت داستان، و نویسنده؛ راهی بازار نشر شده و ناگفته پیداست که دو داستان این مجموعه، مجوز نگرفتند اما نام کتاب، بر اساس ۱۰ اثر حفظ شده است.
به گزارش هنرنیوز به نقل از سینماپرس، داستان های این کتاب، مانند بیشتر مجموعه های داستانی مشابه، با نویسندگان متفاوت، از تنوع موضوع، سبک و لحن برخوردار است اما وجه مشترک بیشترشان، وجود راوی اول شخص و جانمایه محلی- بومی است که برای نمونه می توان به داستان «عروس عاشورا» نوشتۀ حامد اناری و برگزیده بخش منطقه ای اشاره کرد؛ داستانی که درباره مناسبات انسانی و رخدادهای محله های قدیمی نیشابور سه ربع قرن پیش نوشته شده است. به جز داستان «ناگهان»، رتبه یک ملی و اثر مرتضی امینی پور اهل امیدیه خوزستان، و داستان «مرد چهارم»، رتبه دوم منطقه ای و اثر محمد اسعدی ساکن تهران، که از گردونۀ چاپ کنار گذاشته شدند، هشت داستان این مجموعه به ترتیب جانمایی در کتاب، و بر اساس احراز مقام ملی و منطقه ای، از این قرارند: «کلینیک» اثر راضیه مهدی زاده از تهران، رتبه دوم ملی؛ «بهرام که گور می گرفتی همه عمر» از شقایق بشیرزاده ساکن آلمان، رتبه سوم ملی؛ «بعد، تو» از مریم عزیزخانی ساکن تهران؛ «مادرم نخل است» از شیما محمدزاده مقدم ساکن اسفراین؛ و «سینه سیاه» از معصومه قدردان ساکن اسفراین، هر سه داستان شایسته تقدیر؛ و داستان های منطقه ای که به نویسندگانی با اصالت نیشابوری یا ساکن نیشابور اختصاص دارد، شامل: «عروس عاشورا» از حامد اناری ساکن نیشابور، «دیدن پسر صد درصد نامطلوب در عصر دلگیر ماه آبان» از سولماز اسعدی ساکن سوئد و «روح دایناسورها» از جواد دهنوخلجی ساکن نیشابور.
کتاب «ده داستان برای سیمرغ»، ماحصل رقابت ادبی ۴۵۰ نویسنده فارسی زبان داخلی و خارج نشین است که در سال ۱۳۹۹ و در میانه غوغای کرونا، در نخستین رویداد ادبی نیشابور با ابعاد جهانی شرکت جستند. پس از برگزاری این رویداد ادبی دو سالانه که در دو بخش ملی و منطقه ای سامان می یابد، داستان های منتخب هر دوره در یک مجموعه چاپ می شود که تاکنون سه مجموعه داستانی مرتبط با جوایز داستان کوتاه سیمرغ، به همت مصطفی بیان، موسس انجمن و جایزه داستان سیمرغ نیشابور، مجوز چاپ و نشر گرفته است.
شیوا مقانلو، منصور علیمرادی و جواد پویان در هیئت داوری و هادی خورشاهیان، لیلا صبوحی و مجید نصرآبادی در هیئت انتخاب آثار برگزیده «پنجمین جایزه داستان سیمرغ» حاضر بودند.
برای آن که با فضای داستان های این کتاب بیشتر آشنا شوید، بخش هایی از کتاب را در ادامه می خوانیم:
«حوصله ندارم که از روی تخت بلند شوم. حساب میکنم که امروز دقیقا چهلمین روزی است که با این پرنده های آش ولاش در کلینیک گیر افتاده ام. همه با هم در قفسیم. خمیازه ای می کشم. غلت می زنم و به گوشه ی دیوار نگاه میکنم. باریکه ی نور آفتاب از گوشه ی پرده روی قفس طوطی افتاده است. قبل از قرنطینه، آفتاب را که می دید خودش را به در و دیوار قفس می کوباند.» (کلینیک نوشتۀ راضیه مهدی زاده)
«رمضان با کله ی تراشیده برکت را توی بقچه ای پیچید و با خود برد! پلوی مجلس قاسم و لیلا شفته بود. بار چغندرمان را آفت زد. همه اش خیرات کردیم بین فقرای حاجی آباد.» (عروس عاشورا نوشتۀ حامد اناری)
یادآور می شود فراخوان ششمین دوره جایزه دوسالانه مستقل و خصوصی داستان سیمرغ در تیر ماه امسال، در دو بخش ملی و منطقه ای برگزار اعلام خواهد شد.
مجموعه داستان «ده داستان برای سیمرغ» با مقدمه و گردآوری مصطفی بیان، در ۱۲۷ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و به بهای ۵۵ هزار تومان از سوی نشر داستان راهی بازار کتاب شده است.


کد خبر: 98919

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcf11d1.w6dcyagiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com