حجت الاسلام سید علیرضا حسینی عارف در گفتگو با هنرنیوز؛(2)

فیلمسازان از ورود به مسائل مذهبی نهراسند / مصطفی العقاد از احترامی که به شیعیان گذاشت ضرر نکرد

16 شهريور 1394 ساعت 10:34

دبیر جشنواره فرهنگی هنری اهل بیت با اشاره به فیلم « رستاخیز» اعلام کرد: مصطفی العقاد از احترامی که به شیعیان گذاشت و چهره حضرت علی (ع) را در فیلم «محمد رسول الله» نشان نداد ضرر نکرد. آیا اگر چهره ایشان را نشان می داد این فیلم پخش می شد؟ آقای درویش ، شما هم این کار را انجام دهید.


حجت الاسلام سید علیرضا حسینی عارف مدیرعامل خبرگزاری اهل بیت «ابناء» و دبیر جشنواره فرهنگی هنری اهل بیت در بخش اول گفتگوی خود با خبرنگار سینمایی هنرنیوز به اشکالات فرمی و محتوایی بعضی از سکانس های فیلم « رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش اشاره داشت و اینک در بخش دوم به نامه ای که به کارگردان این فیلم نوشته و همچنین به برخی دیگر از مسائل اشاره دارد که اینک می خوانید.

به درویش نامه نوشتم و گفتم ...

این روحانی حوزه علمیه با اشاره به این نامه گفت: من در نامه ای که به عنوان یک طلبه و کسی که سینما را می فهمد و دبیر یک جشنواره مذهبی بوده است به آقای درویش نوشتم - و آن نامه را هم از طریق آقای علیقلی زاده تهیه کننده فیلم به دست ایشان رساندم – در آن نامه به آقای درویش نوشتم شما که ۴۰ دقیقه از فیلم را حذف و داستان را اصلاح کردید – که جای تشکر دارد - پس الان هم از نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) در این فیلم چشم پوشی کنید و چهره ایشان را در فیلم نشان ندهید.

وی اضافه کرد: من در آن نامه به هفت مورد از تبعات نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) اشاره کردم و در آخر نامه هم خیلی منطقی از ایشان پرسیدم«من هفت ضرر را اشاره کردم شما یک فایده را بیان کنید؟».

با اکران نشدن فیلم «رستاخیز» موافق نیستیم

حسینی عارف با بیان اینکه بنده با اکران این فیلم موافق هستم ادامه داد: من با شخصیت های زیادی برای حل مشکل فیلم «رستاخیز» دیدار کردم. لذا من خودم به هیچ عنوان موافق عدم اکران این فیلم نیستم و معتقدم این فیلم حتما باید اکران شود. چرا که اگر این فیلم اکران نشود چند ضرر خواهد داشت. اول اینکه به عنوان یک استخوان لای زخم خواهد ماند، مثل فیلم هایی که در سالهای اخیر توقیف شدند اما بلاخره اکران شدند. بنابراین ما با عدم اکران این فیلم موافق نیستیم. مساله دوم این است که «اکران نشدن این فیلم موجب خواهد شد فیلمسازانی که علایق مذهبی دارند از ورود به ساخت چنین مضامینی بهراسند» اما من به همه این دوستان عرض می کنم که اصلا نهراسید. چرا که حوزه های علمیه و مراجع عظام، حامی این آثار خواهند بود اما به شرطی که با مطالعه وارد شوید.

بوکر جزو اولین شهدای کربلا است اما همراه حضرت ابوالفضل دیده می شود!

مدیرعامل خبرگزاری اهل بیت یاد آور شد: ما همیشه در روضه ها شنیدیم که در عصر عاشورا، حضرت ابوالفضل(ع) از امام حسین(ع) اجازه می خواهند که بجنگند که امام به ایشان می فرمایند «شما برای خیمه ها آب بیاورید» و ایشان می روند آب بیاورند که آن داستان معروف برای آن حضرت اتفاق می افتد. اما ما در فیلم «بُوکر» پسر حُر را هم همراه ایشان می بینیم! در حالی که طبق تاریخ ؛ بُوکر جزو اولین شهدای کربلا بوده که به همراه پدرش به شهادت می رسد. به نظر می رسد چون بُوکر در این فیلم جزو کاراکتر اصلی محسوب می شده کارگردان سعی کرده او را در این صحنه حفظ کند! به قول یکی از منتقدین که به صورت طنز می گفت« اگر کارگردان رویش می شد بوکر را هم بعد از شهادت امام حسین(ع) نگه می داشت و صحنه ازدواج او را هم نشان می داد!» حالا وقتی بیننده عوام ؛ این صحنه را می بیند چه فکری می کند؟ حتما با خودش می گوید پس همه آن چیزهایی که در روضه ها شنیدیم دروغ بوده است؟! هر چند که بیننده خواص، می داند این صحنه ها نمی توانند واقعی باشند.

فیلمسازان از ورود به حوزه های مذهبی نهراسند

وی خطاب به فیلمسازانی که در حوزه مذهبی فعالیت می کنند تاکید کرد: نترسید و وارد این حوزه ها بشوید اما قبل از آن با مورخ و یک عالِم مشورت کنید به عنوان مثال من اگر بخواهم در مورد زندگی امام خمینی (ره) کتابی بنویسم نمی توانم که رویدادهای زندگی و حوادث تاریخی که برای ایشان اتفاق افتاده است را جلو و عقب کنم یا موضوعات دروغی به آن اضافه کنم. آیا وزارت ارشاد به من مجوز چاپ خواهد داد؟ تازه فقط این یک کتاب است که تنها چند هزار تیراژ بیشتر نخواهد داشت. پس چگونه باید انتظار داشته باشیم که یک فیلم با مخاطب میلیونی و با این همه تحریفات، اجازه اکران داشته باشد؟! لذا ما اگر می خواهیم درام هم بسازیم - چرا که معتقدم سینما نیاز به درام دارد - نباید به افراد مقدسی که داریم اهانت کنیم. امام حسین (ع) شب عاشورا به یارانش فرمود من از شما بهتر ندیدیم. یعنی چه ؟ یعنی شخصیت هایی که اطراف امام بودند همه مورد احترام هستند. پس آیا درست است که ما بیائیم برای یکی از این یاران امام حسین ( بُوکر) داستان عشقی بسازیم؟ این بی سلیقه گی خواهد بود اگر نگوئیم غیرهنرمندانه است.

دبیر جشنواره فرهنگی هنری اهل بیت خاطر نشان کرد: آقای میرباقری در سریال «معصومیت از دست رفته» شخصیتی مثل شوذب که یکی از عوامل عبیدلله بود را وارد قصه می کند و برای او یک داستان عشقی می سازد اما در کنار این داستان، حرفهایش را هم می زند. لذا جای هیچ ترسی نیست. الان حضرت آیت الله وحید خراسانی که جایگاه بسیار والایی در حوزه علمیه دارند فیلم «رستاخیز» را تحریم کردند و معتقدند اکران این فیلم حرام است. اگر این فیلم اکران شود مطمئن باشید که مقلدان ایشان به دیدن این فیلم نخواهند آمد و از نظر اقتصادی هم، فیلم دچار مشکل می شود.

آقای درویش آیا مرجع شما گفته نشان دادن جهره معصوم واجب است؟!

وی گفت: حضرت ابوالفضل (ع) در فرهنگ شیعه همپای امامان معصوم است. شما شهر کربلا را ببینید.همان طوری که برای امام حسین(ع) گنبد و بارگاه درست کردند مثل همان را هم، برای حضرت ابوالفضل(ع) درست کردند. ما در ادعیه داریم که امام زمان (عج) هر صبح و شام به خاطر فداکاری حضرت ابوالفضل به ایشان سلام می کند. حالا چه اشکالی دارد که آقای درویش به خاطر احساسات مردم هم که شده چهره حضرت ابوالفضل(ع) را در این فیلم نشان ندهد؟ ایشان مدعی است که من برای نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) از مرجع خودم اجازه داشتم. مرجع شما گفتند اشکالی ندارد اما نگفتند که نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) واجب است؟ الان آیات عظام مثل وحید خراسانی ، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی ، نوری همدانی ، مظاهری ، علوی گرگانی ، ملکوتی، سیستانی و سبحانی فتوا دادند که چهره حضرت ابوالفضل(ع) را نباید نشان دهید. حالا ممکن است چند مرجع هم اعلام کرده باشند اشکالی ندارد اما نگفتند که حتما واجب است چهره معصوم را نشان بدهید.

الان تنها اشکال «رستاخیز» نشان دادن چهره معصومین است

حجت الاسلام حسینی عارف با بیان اینکه آن طوری که من مطلع هستم و با دفاتر مراجع عظام تقلید در ارتباط هستم الان تنها اشکال فیلم «رستاخیز» نشان دادن چهره معصومین است ادامه داد: آقای درویش در این فیلم مبادرت به نشان دادن چهره حضرت علی اکبر (ع) می کند! من تعجب می کنم که آدم چگونه جرات پیدا می کند حضرت علی اکبر(ع) را نشان دهد! در حالی که ایشان شبیه پیغمبر بودند. شما با این کار یعنی پیغمبر را نشان دادید! که البته این صحنه از فیلم حذف شده است. یا حضرت قاسم(ع) را نشان دادند که این صحنه هم حذف شده است. داستان شهادت حضرت علی اصغر (ع) در این فیلم تحریف شده بود که خود آقای درویش هم به این موضوع اعتراف کردند که در این مورد اشتباه کردند که این صحنه هم اصلاح شده است. آیت الله حسینی قزوینی در ماه مبارک رمضان یعنی یک هفته قبل از اینکه قرار بود این فیلم اکران شود فیلم را در اکران خصوصی دیده بودند و اعلام کردند ۷۰ درصد از تحریفات تاریخی در این فیلم حذف شده است اما هنوز ۳۰ درصد وجود دارد. مثلا هنوز حرمله ای در کار نیست. در حالی که همه می دانند این حرمله بوده است که حضرت علی اصغر (ع) را به شهادت می رساند. ولی در فیلم چون ما شاهد تیراندازی گروهی هستیم و نمی شده است صحنه را حذف کنند فقط یک صدا در فیلم گذاشته شده که می گوید «حرمله بزن». لذا هنوز تحریفاتی مثل اینکه بُوکر اولین شهید بوده اما در این فیلم به آخرین شهید تبدیل شده ! یا اینکه در صحرای کربلا شاهد کوه هستیم ! وجود دارد که کاری نمی شود کرد چون میلیاردها تومان برای ساخت این فیلم هزینه شده است.

مصطفی العقاد از احترامی که به شیعیان گذاشت ضرر نکرد

این روحانی آشنا به مسائل فرهنگی و سینمایی تاکید کرد: مصطفی العقاد از احترامی که به شیعیان گذاشت و چهره حضرت علی (ع) را در فیلم «محمد رسول الله» نشان نداد ضرر نکرد اگر چه که مشهور تر هم شد. آیا اگر چهره ایشان را نشان می داد این فیلم پخش می شد؟ آقای درویش ، شما هم این کار را انجام بدهید. من شنیدم که ایشان گفته من نمی توانم چهره حضرت ابوالفضل را نشان ندهم چرا که به اکران خارج از کشور این فیلم ضربه می خورد! من به ایشان می گویم نگران نباشید. همان امام حسینی که در ماه محرم از میلیون ها عزادار پذیرایی می کند. همان حضرت به خاطر حرمتی که به حضرت ابوالفضل(ع) و علاقه مندان به معصومین می گذارید کمک خواهند کرد تا فیلم رستاخیز پُر برکت بشود.

باید در پی قدم های بزرگتر باشیم

وی در خاتمه گفت: امیدوارم این حاشیه بی خودی که در سینمای ایران ایجاد شده برطرف شود تا فیلم هر چه زودتر اکران گردد. چرا که ما نباید در این فیلم بمانیم بلکه باید در پی برداشتن قدم های بزرگتر بعدی باشیم.


کد خبر: 82727

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcfeedc.w6d00agiiw.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com